یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴

محمدعلی باشه‌آهنگر؛

درباره بهبودیافتگان از کرونا اطلاع‌رسانی دقیق‌تری شود

محمدعلی باشه آهنگر در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «ملکه»

سینماپرس: نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «سرو زیر آب»، گفت: در ماجرای ویروس کرونا فکر می‌کنم یکی از بحث‌هایی که مغفول مانده، «پرسش» و «گزارش- آگهی» است درباره کسانی که بهبود پیدا کرده‌اند و این بیماری را از سر گذرانده‌اند.

به گزارش سینماپرس، محمدعلی باشه‌آهنگر در یادداشتی نوشت: درحال حاضر رسانه‌های رسمی و غیررسمی شدیداً درباره ویروس کرونا در حال خبررسانی هستند، با این حال اعتماد مردم در دو حوزه رسمی و غیررسمی، گاهی دچار خلل، تشویش و تردید است.

ابتدا باید رسانه‌های رسمی شرایطی را ایجاد کنند که باورپذیری خبرهایی که به مردم می‌دهند به ۱۰۰% افزایش پیدا کند تا تأثیرگذاری خود را به نحو احسن انجام دهند. و از آن طرف هم، رسانه‌های غیررسمی باید از سوی مردم، به‌طور کامل مورد پذیرش قرار گیرد.

این دو موضوع از مهم‌ترین بخش‌های اطلاع‌رسانی است که می‌تواند التهابات را کاهش دهد و یا می‌تواند غیرقابل باور کند. ما این را در خود جامعه نیز می‌توانیم ببینیم؛ گروهی اقدام به سفر می‌کنند بدون اینکه به خبرهای جدی رسانه‌های رسمی، توجه کنند و از این طریق باعث انتقال ویروس می‌شوند. از سویی نیز رسانه‌های غیررسمی، شرایطی را ایجاد می‌کنند که باعث ترس و وحشت بیش از حد از این ویروس می‌شود. لذا استفاده از روان‌شناسان، روان‌کاوان و جامعه‌شناسان در شرایط فعلی، شاید از رسانه‌های رسمی که صرفاً خبرها را انتقال می‌دهند، کمک بیشتری بکند.

این وظیفه خود وزارت بهداشت است که از این طریق وارد عرصه شود و کمک کند که این التهابات کاهش پیدا کند. البته من خیلی موافق نیستم که التهابات هم ۱۰۰% کاهش پیدا کند. اعتقاد دارم بایستی حقیقت را به مردم گفت. شاید بشود که جلوی انتقال ویروس را به شکل بیشتری گرفت. زیرا مردم هم‌چنان به‌طور جدی به این ویروس ناشناخته، اعتبار نداده‌اند و کارهای روزمره و معمول خود را انجام می‌دهند. سفر می‌روند و به دید و بازدید مشغولند.

فکر می‌کنم یکی از بحث‌هایی که مغفول مانده، «پرسش» و «گزارش- آگهی» است درباره کسانی که بهبود پیدا کرده‌اند و این بیماری را از سر گذرانده‌اند. همچنین درباره اینکه چه تعداد از این جان‌باختگان دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند. در این حوزه اطلاع‌رسانی دقیقی نمی‌شود. از یک طرف اعلام می‌شود که این ویروس آنقدر خطرناک نیست و از طرف دیگر می‌بینیم تعدادی از کسانی که به این ویروس مبتلا شده‌اند، از دنیا رفته‌اند. ستاد وزارت بهداشت می‌تواند به این مسأله بپردازد. شاید وزارت ارشاد نیز بتواند در همین حوزه، در شرایط فعلی، اطلاع‌رسانی دقیق‌تری با استفاده از برخی هنرمندان که هم‌چنان اعتبار بیشتری دارند، انجام دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.