یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

حسین باستانی:

تئاتر از سال‌ها پیش به کرونا مبتلا شده است

جشنواره تئاتر آرخه

سینماپرس: کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر گفت: از سال‌های پیش عرصه تئاتر مبتلا به بیماری شده و کرونا تنها توانست آسیب را عریان کند.

به گزارش سینماپرس، حسین باستانی در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و قربانی شدن انسان ها تاسف برانگیز است اظهار داشت: همه جهان و به ویژه ایران درگیر این بیماری شده اند و ما در وضعیتی بحرانی تر قرار داریم زیرا به دلایل مختلف تجهیزات پزشکی مناسب را در اختیار نداریم و به همین دلیل امکان دارد تا چندین ماه ادامه داشته باشد.
وی افزود: در این شرایط روز هفتم فروردین که روز ملی هنرهای نمایشی است را نیز پیش رو داریم و این در حالی است که تئاتر ایران از سال ها پیش دچار بیماری بوده و کرونا تنها سیستم ضعیف آن را رو به از بین رفتن قرار داده است و محکوم به بی توجهی شده است.
وی با اشاره به اینکه در وضعیت شیوع گسترده ویروس کرونا تجمع بسیار خطرناک است اظهار داشت: برنامه ها برای جمع شدن خانواده تئاتر در کنار هم را باید به تعویق انداخت تا در فصل مناسب تری برگزار کرد در این فاصله در فضای مجازی می توانیم با یکدیگر در ارتباط باشیم و به نوعی با وجود تکنولوژیکی تبریک برای این روز بزرگ را اعلام کنیم.
به گفته وی، حال که امکان برگزاری جشن به معنای واقعی را نداریم باید برای گرامیداشت روز ملی هنرهای نمایشی یادبود و یادآوری انجام داد.
دغدغه امروز خانواده تئاتر، مردم هستند
این کارگردان تئاتر با طرح این سوال که تئاتر چه کاری می تواند برای مردم در این بحران انجام دهد تصریح کرد: همه دغدغه ما آحاد مردم هستند که از چه راه هایی می توانیم به آنها کمک کنیم تا این وضعیت ریشه کن شود.
باستانی تاکید کرد: برای روز ملی هنرهای نمایشی در این اوضاع نمی توانیم هیچ توقعی داشته باشیم زیرا مهم ترین مسئله امروز این است که مردم در چه شرایطی هستند و از چه راهی می توان از آنها حفاظت کرد.
وی با بیان اینکه تئاتر و هنرمندان بدون مردم معنایی ندارند اظهار داشت: به همین دلیل است که این روزها هنرمندان در فضای مجازی اطلاعیه می دهند و شهروندان را راهنمایی می کنند و همینطور شاهد کمک های خانه تئاتر و حوزه هنری برای ساخت ماسک و تهیه لوازم ضد عفونی هستیم.

هفتم فروردین‌ به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی از سال ۹۶ در تقویم شمسی ایران از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید و به این ترتیب تاکنون سه جشن به مناسبت این روز در سراسر کشور همزمان در میانه ایام نوروز برگزار می شود. علی نصیریان نخستین هنرمند پیشکسوتی است که در سال ۹۶ همزمان با نخستین روز برگزاری پیامی نوشت و در سال ۹۷ نیز مرحوم جمشید مشایخی پیام دومین روز برای هنرهای نمایشی را نگاشت، در سال ۹۸ نیز محمد علی کشاورز هنرمند باسابقه این عرصه دست به قلم شد و امسال نیز اکبر زنجانپور عهده دار نگارش پیام شده است تا در این روز ملی از این بزرگان به یادگار بماند.
طی سه سال گذشته برنامه های جشنی از جمله تئاترهای خیابانی و برنامه های مختلف در سراسر کشور برای این روز برگزار شد اما در پیشواز از چهارمین سال برگزاری روز ملی هنرهای نمایشی شیوع گسترده ویروس کرونا شرایط را تغییر داده است و به دلیل ممنوعیت تجمعات، محدودیت هایی برای تردد و خانه نشینی برای حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلا به این بیماری جدید، این روز نیز تحت الشعاع شرایط جامعه قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.