چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

معاون سیما خبر داد:

گام‌های رو به جلوی تلویزیون در سال ٩٩

سیدمرتضی میرباقری

سینماپرس: مرتضی میرباقری معاون سیما در یادداشت نوروزی از نقش سیما در سالی که گذشت و گام‌های رو به جلوی تلویزیون در سال ٩٩ سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، در یادداشت دکتر مرتضی میرباقری آمده است.

سال٩٨ برای همه همکاران ما در رسانه ملی یکی از مقاطع زمانی پر کار و همراه با اتفاقات تلخ و شیرین بود. در این میان، سیما توانست علی رغم فشارهای مالی و اقتصادی، هم برنامه‌های تولیدی خود را به حد مطلوب برساند و هم اینکه به اتفاقات مختلفی که در کشور رخ می‌داد، واکنش به موقع و مناسب نشان دهد.

ابتدا باید به برنامه‌های نوروزی تلویزیون اشاره کنم که موفقیت تازه‌ای را رقم زدند. طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، این برنامه‌ها توانستند بیش از ۸۰ درصد مردم را به خود جذب کنند.

البته ایام نوروز، متأسفانه برخی از مناطق کشور عزیزمان با سیل مواجه شدند. در این حوادث نیز سیما تلاش کرد که درکنار مردم قرار گیرد و هم به بازتاب دقیق حوادث و اخبار و بسیج امکانات و فرصت‌های مردمی و حاکمیتی برای حل مسئله بپردازد و هم اینکه درباره چند و، چون مسئله، آگاهی رسانی کند. در وانفسای سیل به گونه‌ای که حتی شبکه‌های امید و پویا هم برای کودکان و نوجوانان از مناطق سیل زده برنامه تولید و پخش کردند که یک اتفاق ویژه بود.

در ماه مبارک رمضان نیز به واسطه پخش برنامه‌های متنوع، سیما جشنواره‌ای برنامه‌های معنوی و سرگرم کننده را برای روزه داران عزیز فراهم کرد. به همین دلیل هم مانند ایام نوروز، استقبال بیش از ۸۰ درصدی از برنامه‌های مناسبتی سیما حفظ شد.

در فصل تابستان همچنین ستاد طرح جامع تابستانی سیما تشکیل شد. این ستاد به خاطر غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان شکل گرفت و با همفکری و تلاش اعضای ستاد تلاش شد تا در تمام طول تعطیلات، مخاطب جوان و نوجوان هم به سرگرمی لازم دست پیدا کند و هم اینکه این سرگرمی توأم با آموزه‌ها و یادگیری مهارت‌های فرهنگی و اجتماعی باشد. به این ترتیب، سیما توانست خلاء‌های موجود در حوزه اوقات فراغت را جبران کند و البته ماموریت این ستادها با اتمام تابستان پایان نیافت وهمچنان پویا هستند.

با آغاز ماه محرم و سوگواری ملت ایران برای سرور و سالار شهیدان، سیما نیز تبدیل به یک خیمه عزاداری در تمام ساعات شبانه روز شد. در روزها و شب‌های دهه اول محرم، سیما علاوه بر پخش مجموعه‌ای نمایشی مرتبط با مفاهیم عاشورایی، تصاویر مختلف و متنوعی را هم از هیئت‌های بزرگ و مهم از سرتاسر کشور پخش می‌کرد.

در ایام برگزاری پیاده روی اربعین نیز سیما به مهمترین ستاد اطلاع رسانی درباره این گردهمایی بزرگ جهانی تبدیل شد. شبکه‌های مختلف سیما با بسیج همه امکانات و نیروی انسانی خود و همچنین ایجاد استودیوهای پخش زنده تلویزیونی در شهرهای مختلف زیارتی در عراق و در مسیر راهپیمایی، نقش بسزایی در انعکاس این رویداد عظیم داشت.

اما یکی دیگر از نقاط عطف کارنامه سیما در سال ۹۸ حماسه بدرقه پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش بود. در این رستاخیز نیز سیما با استفاده از صدها نفر از نیروهای خودش در بخش‌های مختلف و پشتیبانی ۱۰ واحد سیار، توانست سکانس تاریخی و ماندگار بدرقه سردار ملی را به رخ جهانیان بکشد و رکورد پخش زنده ١٢ ساعته آن تشییع بی نظیر در تهران را از خود بجای بگذارد.

با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی نیز سیما با رویکردی جدید و مطابق با نیازهای روز جامعه و نسل جوان به تبیین واقعیت‌های رژیم ستمشاهی و انقلاب اسلامی پرداخت. ازجمله برنامه‌های سیما در این جهت می‌توان به مجموعه مستند «در برابر طوفان ۳»، «قصه‌های انقلاب»، «ترانه همیشگی»، «پلاک ۵۷»، «دوران سیاه» و ... اشاره کرد.

یکی دیگر از اتفاقات مهم در سال ۹۸ که سیما نقش مهمی در شکل گیری مطلوب آن داشت، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. در این موقعیت نیز سیما کوشید تا هم شور و گرمای انتخاباتی ایجاد کند و هم به مردم کمک کرد تا بتوانند جریان‌ها و نامزدهای رقیب در انتخابات را بهتر بشناسند و از این طریق به انتخاب اصلح و درست نزدیک‌تر شوند.

در این دوره شبکه‌های سیما با تولید حدود ٢ هزار قسمت برنامه انتخاباتی حدود ۶۰۰ ساعت ویژه برنامه برای آگاهی و بصیرت بخشی در امر انتخابات روی آنتن بردند.

با وجود تبلیغات گسترده رسانه‌های بیگانه برای عدم شرکت مردم در انتخابات، اما در نهایت، با تلاش‌های رسانه ملی و ازجمله سیما، انتخابات به طور مطلوب برگزار شد.

اما کارویژه دیگر سیما در روزهای پایانی سال، مواجهه با ورود ویروس کرونا به کشور بود. در این مقطع نیز، تلویزیون چند کار عمده انجام داد. یکی از این کارها ارائه هشدارهای بهداشتی و پزشکی لازم جهت پیشگیری از ابتلا به این ویروس بود. سیما اصلی‌ترین منبع کسب اطلاع مردم درباره این بیماری بود. همان طورکه پزشکان و پرستاران دراین ایام با مجاهدتی ویژه برای سلامت جسم مردم تلاش می‌کنند همکاران ما هم برغم همه سختی‌ها کمر همت بسته اند تا علاوه بر صدها برنامه آگاهی بخش، آموزشی و پیشگیرانه تخصصی درباره کرونا با برنامه‌هایی مفرح، سلامت روح و نشاط جمعی را نیز فراهم کنند. ضمن اینکه با تعطیلی مدارس برای کنترل شیوع ویروس کرونا، سیما مسئولیت آموزش به فرزندان کشور را نیز به عهده گرفت. طی این روزها، شبکه آموزش با همیاری شبکه چهار سیما، مدرسه تلویزیونی ایران را برای تدریس از راه دور و مجازی دانش آموزان راه اندازی کردند.

درمجموع، سال ۹۸ یکی از دوره‌های موفقیت آمیز برای سیما محسوب می‌شود. برنامه‌ها و مسابقات استعدادیابی سیما در این مقطع به رشد ۲۰۰ درصدی رسیدند و توانستند مخاطبان بسیاری را جذب و راضی کنند. از جمله و موفق‌ترین شان مسابقه عصر جدید بود که پس از موفقیت در فصل اول، فصل دومش نیز روی آنتن رفته است. همچنین تولید و پخش سریال‌ها به طور منظم و مستمر انجام شد و در حال انجام است.

در این سال همچنین صنعت تولید سریال سازی با آغاز تصویربرداری عظیم‌ترین سریال تلویزیونی ایران «سلمان فارسی» دوباره احیا شد.

همچنین سریال حضرت موسی نیز به سریال «سلمان» خواهد پیوست و کار تصویربرداری اش آغاز می‌شود. در سال آینده همچنین بخش‌های خارجی سریال سلمان تصویربرداری خواهد شد.

مقدمات لازم برای ساخت بیش از ده سریال فاخر نیز فراهم شده است که احتمالا کار تصویربردرای این سریال‌ها نیز در سال آینده آغاز خواهد شد. قرار داشتن دو سریال الف ویژه در مراحل مختلف تولید، گویای رشد و توسعه چشمگیر صنعت تولید سریال در سیماست.

تشکیل ستاد رسانه‌ای رونق تولید با دستور ریاست محترم سازمان یکی از دستاوردهای بزرگ سال ۹۸ رسانه ملی بود که با ایجاد هم افزایی بین دستگاه‌های مسوول و موثر و نیز مطالبه گری جدی تلاش کرد گام‌هایی اساسی در تحقق شعار سال بردارد و به لطف خدا توفیقاتی در فعال شدن سامانه مجوزها و شفافیت بدنبال داشت و توانست نقش یک مشاور و همراه را برای صاحبان سرمایه و کسب کار ایفا کند.

در این روزها حتی با وجود شیوع ویروس کرونا و برخی نگرانی‌ها برای سلامتی عوامل تولید مجموعه‌های تلویزیونی، اما سیما با تدابیر خود، یعنی حضور پزشک و معاینه عوامل تولید و پیش بینی تمهیدات بهداشتی و پزشکی لازم مانع از تعطیلی کارها شده است.

نوروز ٩٩ با توجه به شرایط خاص پیش آمده جدول پخش متفاوت تری را می‌طلبد.

خوشبختانه تلویزیون با پخش سریال‌های پایتخت، کامیون، دوپینگ و میان بر رنگ و بوی طنز و مفرحی دارد. بیش از ١٤٠ فیلم سینمایی ایران و جهان و پویانمایی هم در جدول پخش شبکه‌ها جانمایی شده است. علاوه بر مستندهای جذاب علمی و فوتبالی و حیات وحش مسابقات جذاب فراوانی همچون ایران، دستپخت، ۴۳۲۱، ۵ستاره، برخط شو، هوش برتر مخاطبان را با خود همراه خواهد کرد. شبکه نسیم هم با تدارک دورهمی، کودک شو، شکرستان، نسیم آوا و ... با توجه به ماموریت خود برنامه ریزی ویژه‌ای برای نوروز دارد.

سیما در سال ۹۸ با وجود همه تهدیدات و فشارهای خارجی برای ایجاد تفرقه و تنش در جامعه ایرانی، اما با اقدامات و برنامه‌های خود قدرت بسیج کنندگی، سازمان دهی، و انسجام و وحدت ملی را در دستور کار خود قرار داد.

اما این روند با قدرت بیشتر در سال ۹۹ نیز ادامه خواهد داشت. تولید سریال‌های سیما در سال آینده افزایش خواهد یافت و حدود ۷۰ مجموعه تلویزیون تولید می‌گردد که بر اساس رویکرد جدید سازمان ٤٠ مجموعه ابتدا در فضای مجازی پخش خواهد شد.

ماه مبارک رمضان نیز نزدیک است و تدابیر لازم برای تولید سریال‌های رمضانی نیز اندیشیده شده که برخی از این آثار نیز طنز است.

در حوزه برنامه‌های فکری و ستادی و برنامه ریزی نیز علاوه بر تدوین دقیق برنامه سال٩٩ سامانه ثبت اطلاعات حوزه سیما در بخش‌های برآورد، طرح و برنامه، مراحل پیشرفت اجرایی برنامه ها، پرداخت اعتبارات پروژه‌ها و نیز سامانه مدیریت کمی و کیفی مجریان و کارشناسان و نیز ساماندهی برنامه‌های زنده از جمله اقدامات اساسی دیگر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.