سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سینماداران:

با وام ۱۰ میلیون تومانی نمی‌توان کاری کرد!

محمد قاصد اشرفی*

سینماپرس: رئیس هیئت‌مدیره انجمن سینماداران از ارسال نامه‌ای خطاب به سازمان سینمایی حاوی برآورد مالی تعطیلی سینماها و خواسته‌های سینماداران خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمد قاصد اشرفی در گفتگو با آنا درباره ادامه تعطیلی سالن‌های سینما و راهکارهای مطرح شده برای جبران زیان‌های این تصمیم گفت: پیش از این هم در گفتگوهایی که با رسانه‌ها داشتم به این موضوع اشاره کردم که قطعاً برای سینماداران، سلامتی و تندرستی و شادی مردم کشورمان در اولویت است و مسائل مالی در اولویت بعدی است. برای همین کاملاً تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و هستیم.

وی اظهارکرد: دعای هرروزه من و همکارانم در سینماهای سراسر کشور این است که مبتلایان به این بیماری هر چه زودتر شفا پیدا کنند و سایه این ویروس از سر کشورمان و همه جای دنیا برچیده شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سینماداران تصریح کرد: ضررهای مالی هرچقدر هم که سنگین باشد بالاخره همه یا بخشی از آن جبران می‌شود، اما سلامتی و جان مردم مهم‌تر است چون محور اصلی فعالیت سالن‌های سینما مخاطبان هستند. اگر آنها باشند سینما سرپا باقی می‌ماند و آنها هستند که این ستون را برافراشته نگه داشته‌اند و نه ما سینماداران.

مدیر سینما ماندانا افزود: پس از اعلام  تعطیلی سینماها در اوایل اسفندماه ۹۸، کارگروهی در  سازمان سینمایی به ریاست جناب آقای انتظامی تشکیل شد که دوستانی همچون آقای شهسواری مدیرعامل خانه سینما و آقای غلامرضا موسوی و تنی چند از سایر مدیران سینمایی در آن حضور داشتند، اما از انجمن سینماداران هیچ نماینده ای دراین جلسه حضورنداشت؛ در حالی که لازم بود سینماداران به عنوان یک طرف این ماجرا در جریان تصمیم‌گیری حضور داشته باشند و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند. به هر حال ما از نزدیک با مشکلات اداره یک سالن سینما آشنا هستیم و بهتر می توانیم دراین زمینه صحبت کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران عنوان کرد:این جلسه برگزار شد و یکی از تصمیماتی که گرفته شد اعطای وام ۱۰میلیون تومانی برای هر پرده نمایش به سینماداران بود. وامی با بهره چهاردرصد و بازپرداخت شش ماهه که به زعم این دوستان می‌تواند بخشی از هزینه ها را جبران کند.

وی افزود: پس از اعلام این تصمیم، سینماداران چه در تهران و چه در شهرستان با ما تماس گرفتند و گفتند که این وام به هیچ عنوان نمی‌تواند خسارت های تعطیلی سینما را جبران کند. خود من هم یک سینمادار هستم و به از این وضعیت آگاهی دارم. به ویژه این که در اسفندماه هزینه سینماها افزایش زیادی دارد. باتوجه به پرداخت حقوق و عیدی و سنوات، تقریباً برای هرکدام از کارکنان به اندازه چهارماه حقوق پرداختی داشته‌ایم.

رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران گفت: خوشبختانه همه سینماداران حقوق و مزایای اسفندماه پرسنل خود را پرداخت کرده‌اند و دراین زمینه مشکلی نداریم. تا امروز هم هیچ کدام از سینماها تعدیل نیرو نداشته اند. اما به هرحال طبیعی است که آنها هم تا اندازه‌ای می‌توانند این فشار مالی را تحمل کنند و اگر این وضعیت چندماه ادامه پیدا کند برای پرداخت حقوق قطعاً به مشکل برمی‌خورند.

وی افزود: هیئت مدیره انجمن سینماداران روز دوشنبه هجدهم فروردین جلسه داشت. با بررسی و صحبت‌هایی که در این جلسه مطرح شد و با توجهبه نظر کارشناسان به برآوردهایی رسیدیم. این خواسته‌ها و برآوردهای مالی را در قالب یک نامه رسمی خطاب به جناب آقای انتظامی ارسال خواهیم کرد؛ البته چون منتظر پاسخ سازمان سینمایی هستیم اجازه بدهید جزئیات این درخواست‌ها را بعداً اعلام کنیم.

قاصد اشرفی عنوان کرد: اگر قرار است کمکی به سینماداران بشود باید منطقی و واقعی باشد نه این که صرفاً از سر تکلیف صورت بگیرد. مبالغی که در نظر گرفته شده شاید حقوق دو تن از کارکنان هر سینما را جواب بدهد. چون فعالیت سینماها معمولاً به صورت دو شیفت بوده و تعداد کارکنان آن زیاد است. از طرف دیگر خود من در سینما ماندانا کارگری دارم که ۲۵ سال سابقه کار دارد و در نتیجه میزان دریافتی آن هم بیشتر است.

وی افزود: در جریان تعطیلی نمایش فیلم هم سینماداران و هم صاحبان فیلم ها ضرر کردند؛ با این حال به نظر من فیلم های که هنوز اکران نشده اند بالاخره رنگ اکران را خواهند دید. اما سالن‌های سینما حتی در شرایط فعلی هم هزینه های نگهداری و نگهبانی و سرایدار و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی دارند. یعنی بدون این که آورده ای داشته باشیم در حال هزینه کردن هستیم. به نظر من دولت باید جدی تر به این موضوع ورود کند و این گونه مسائل را هم در نظر بگیرد.

قاصد اشرفی گفت: در پایان جا دارد از فداکاری پزشکان و پرستاران و کادر درمانی و اداری مراکز بهداشتی کشور و همه کسانی که برای بهبود این وضعیت تلاشمی کنند صمیمانه تشکر کنم و بارهم تأکید می‌کنم که برای همه ما سلامتی مردم با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه و معاوضه نیست. اگر هم پییگر هستیم به خاطر حفظ حقوق و رفاه کسانی است که از همین سالن‌های سینما زندگی خود را تأمین می‌کنند. امیدوارم با رفع این شرایط دوباره همه چیز طبیعی شود و شاهد حضور علاقه‌مندان به هنر هفتم در سالن های سینمای کشور باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.