شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹

در آشفته بازار سینمای ایران چه خبر است؟!

وضعیت اسفبار بخش عمده ای از اهالی سینما و بی تفاوتی مدیران/ شنیده هایی از بیمه تکمیلی تا تأسیس یک خانه سینمای استانی و حواشی دیگر!

خانه سینما-سازمان سینمایی

سینماپرس: طی هفته گذشته سینمای ایران آشفته و پرتلاطم تر از هر زمانی بود اما در این دوران کرونایی مدیران سینمایی خود را بیش از گذشته به خواب زده اند و هیچ تدبیری برای رسیدگی به وضعیت اسفبار بخش عمده ای از اهالی سینما که در بیکاری و فقر به سر می برند ندارند!

به گزارش سینماپرس این روزها همزمان با شیوع و بحران کرونا، تمامی بخش های فرهنگی و هنری با تعطیلی و به تبع مشکلات مالی هنرمندان روبرو شده اند اما متأسفانه تاکنون تدبیری جدی برای رفع این بحران از سوی مدیران فرهنگی صورت نگرفته و به جز برخی توئیت های مکرر مسئولان در عمل هیچ کمک عمومی به هنرمندان بالاخص سینماگران نشده است. این در حالی است که می توان با تدبیر و درایت بخشی از جشنواره های فرهنگی را لغو و بودجه کلان آن ها را برای رفاه و تأمین معیشت اهالی فرهنگ و هنر بدون دخالت  نهادهای صنفی به عنوان واسطه به آن ها اختصاص داد!

بر اساس شنیده ها مسئولان شهرداری تهران سبدهای پر و پیمان کالا را به در منزل برخی سینماگران مرفه ارسال کرده اند و از سوی دیگر مانند سال ۹۸ که مدیران خانه سینما عیدی میلیاردی وزارت ارشاد را بنا به سلایق شخصی به برخی نزدیکان خود و سینماگران خاص اهدا کردند امسال نیز عیدی میلیاردی این وزارتخانه را به عموم سینماگران اختصاص نداده و بازهم به بی عدالتی و تبعیض بیشتر دامن زده اند، آن هم در روزگاری که سینماگران بیش از هر زمانی نیازمند کمک های معیشتی هستند و این وظیفه تنها نهاد صنفی سینماگران است که به معضلات آن ها رسیدگی کنند! 

هیأت مدیره فعلی خانه سینما که همواره با رفتارهای فراقانونی و ضدصنفی خود که با همراهی مدیران سازمان سینمایی روبرو شده، ثابت کرده اهتمام و دغدغه ای برای رسیدگی به وضع فلاکت بار بخش عمده ای از سینماگران ندارد در تازه ترین اتفاق با ارسال یک پیامک به یکایک اعضای خانه سینما در خصوص تمدید دفترچه های بیمه تأمین اجتماعی نوشت: «با عنایت به لزوم تمدید دفترچه های بیمه تأمین اجتماعی اعضای خانه سینما تا تاریخ ۳۱ فروردین ماه، به استحضار می رسد که ضروری است اعضای محترم هرچه سریع تر به جهت پیشگیری از قطع بیمه تأمین اجتماعی راسا نسبت به تمدید دفترچه های خود اقدام فرمایند!»

نکته قابل تأمل آنجا است که در شامگاه سه شنبه ۲۶ فروردین ماه برخی اخبار غیررسمی از قطع بیمه تکمیلی سینماگران (سرمد) حکایت داشت؛ یکی از روسای صنوف سینمایی که مایل نبود نامش فاش بشود در این خصوص به سینماپرس گفت: «امروز یکی از اعضای ما برای آزمایش رفته بوده، جایی که همیشه طرف قرارداد با بیمه سرمد بوده اما وی را با بیمه پذیرش نمی کنند و می گویند بیمه جلوی این حساب ها را بسته است»!؛ در صورت تأیید چنین خبری بی تردید بحران روزافرون در زندگی اهالی سینما بیش از گذشته خواهد شد.

همچنین سخنگوی مدیریت بحران کرونا در سینما طی گفتگو با یکی از خبرگزاری ها خبر از آغاز تولید برخی پروژه های سینمایی در این ایام کرونایی داد! ‌ اتفاقی که می تواند منجر به شیوع گسترده این ویروس در میان سینماگران شود.

اما در حالی که سال گذشته تعدادی از مسئولان صنوف زیرمجموعه خانه سینما هشدار داده بودند که ثبت صنوف سینمایی در ذیل وزارت کار و رفاه اجتماعی موجب انحلال خانه سینما و تأسیس صنوف موازی در شهرها و شهرستان های مختلف می شود و ثبت رسمی «خانه سینمای مستند قم» در سال ۹۸ ابعاد جدیدی از این موضوع را نشان داد به تازگی شنیده شده که یک خانه سینمای استانی در کرمان تأسیس شده است؛ همانند سایر معضلات مهم سینمای ایران واکنش مدیران سینمایی و مسئولان شاه نشین خانه سینما در قبال این اتفاق شبهه برانگیز تنها «سکوت» است و بس!

نامه پراکنی و جمع آوری امضا برای آزادی یک متهم به اخلال گری در نظام اقتصادی توسط برخی از اهالی سینما نیز یکی از اخبار داغ و پرحاشیه هفته اخیر بود! مشخص نیست کدام اتاق فکر در سینمای ایران چرا و چطور پشت این جریان شوم قرار گرفته است؟

در همین رابطه شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران به برخی از سینماگران که با نامه‌ای، خواستار آزادی موقت محمد امامی شده و در این نامه با الفاظی تحسین آمیز از او یاد کرده بودند، پیرامون دخالت در پرونده‌های اخلال اقتصادی هشدار داد و خاطرنشان کرد: «اعتماد عمومی مردم عزیز کشورمان به سینمای ایران، کالایی نیست که بشود آن را برای رسیدن به منافع شخصی به حراج گذاشت!»

این اتفاق شوم همچنین موجی از انتقادات جدی سینماگران عدالت طلب و منتقدان و اهالی رسانه را نیز در پی داشت اما در نهایت بهت و حیرت برخی از سینماگران مانند کیانوش عیاری به دفاع از عملکرد خود مبنی بر حمایت از مفسد اقتصادی پرداختند که این اتفاق موجی از خشم و نفرت را در میان سینماگران برانگیخت!

حال باید منتظر ماند و دید سکوت مدیران سینمایی در این دوران بحران کرونایی و وضعیت آشفته زندگی سینماگران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آیا هیچ امیدی برای بهبود وضعیت اسفبار معیشتی سینماگران و اجرای انصاف و عدالت و توزیع یکسان و عادلانه سبدهای کالا و کارت های هدیه هست؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.