شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲

عضو هیات مدیره انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان مطرح کرد؛

سرانجام مبهم عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به «خانه سینما»

خانه سینما

سینماپرس: عضو هیات مدیره انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان خانه سینما نسبت به عملکرد این نهاد صنفی در حوزه تخصیص عیدی‌ها به صنوف سینمایی اعتراض کرد.

به گزارش سینماپرس، علیرضا نجف‌زاده عضو هیات مدیره انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان خانه سینما در یادداشتی نسبت به عملکرد خانه سینما در زمینه اهدای عیدی سال ۹۹ به صنوف سینمایی اعتراض کرد.

در متن این نامه که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته، آمده است:

«به‌عنوان کسی که سال‌ها در سینما و تلویزیون به‌عنوان برنامه‌ریز فعالیت کرده‌ام یادآوری می‌کنم که واقعی بودن و اجرایی بودن برنامه شرط مهم برای اجرای آن برنامه است و با پشتوانه یک برنامه جامع و درست می‌توان سخت‌ترین پروژه‌ها را با همت همه عوامل تصمیم‌گیر و اجرایی به سرانجام رساند.

بدنه و صنوف سینمایی به نسبت مدیران تصمیم‌گیر همانند یک پروژه شکست خورده است که با نسخه‌های ناکارآمد و غیرواقعی و گاهی تخیلی مسئولان امر برای اعضا می‌خواهند کمک حال باشند و مسائل معیشتی را حل و فصل کنند. این چرخه معیوب و نسخه‌های ناکارآمد شفابخش که نیستند، بعضاً کور می‌کنند و متاسفانه هرسال دریغ از پارسال.

بعد از پیگیری‌های چند باره از پاییز سال گذشته و طرح در جلسات مشترک هیات مدیره انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان با هیات مدیره خانه سینما، هیات مدیره کانون کارگردانان، هیات مدیره انجمن بازیگران مباحث معیشتی، رفاهی و عیدی اعضا و نواقص بیمه پایه تامین اجتماعی هنرمندان و نویسندگان صنوف، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که امیدوار بودیم و هستیم با رفع موانع شرایط رو به بهبود برود.

القصه، خانه سینما روز ۲۸ اسفند ماه از صنوف درخواست می‌کند که مشخصات اعضا را برای پرداخت مبلغ ۵۰۰ هزار تومان عیدی بر اساس سهمیه اختصاص یافته برای هر صنف، تهیه و تحویل دهند.

طبیعی است با توجه به تعداد اعضای خانه که بیش از پنج هزار عضو دارد و سهمیه درنظر گرفته شده که حدود نصف اعضا است، صدای اعتراض بلند شود. ما نیز بر حسب حمایت از حقوق اعضا، همان دقایق اولیه طی نامه‌ای مکتوب اعتراض خود را اعلام کردیم و به‌موازات مشغول جمع‌آوری اطلاعات خواسته شده (شماره حساب شبا بانکی، کد ملی و نام کامل هر فرد) شدیم و حدوداً ۱۰ روز اول نوروز درگیر اطلاع‌رسانی و تهیه لیست بودیم.

از آن طرف هم مسئولان امر در سایت سازمان سینمایی و سایت خانه سینما فریاد کمک رسانی به اعضا سردادند و حسابی در باد تیترهای مختلف خوابیدند.

امروز که هفته آخر فروردین‌ماه را سپری می‌کنیم اگر شما ریالی از این مبلغ عیدی دیدید، ما هم دیدیم. نمی‌دانم این عیدی برای کدام خانه سینما و برای کدام صنوف منظور شده بود؟ اسم عیدی کاملاً شفاف و مشخص است برای عید است. چرا بدنه گرفتار را امیدوار می‌کنید و بعد اینطور عمل می‌کنید!؟

متأسفانه تا اسم سینما و صنوف سینمایی مطرح می‌شود، فقط چند اسم تیتر شده که خداروشکر به لحاظ مالی شرایط خوبی دارند مطرح می‌شود. نه اینطور نیست! صنوف کارگری قشر زحمتکش با متوسط درآمد پایین هستند که حتی در شرایط کاری نرمال هم با این تورم، اوضاع اقتصادی خوبی ندارند که حدوداً بیش از هشتاد، نود درصد اعضا به همین شکل هستند.

نجابت دارند و صورت با سیلی سرخ نگه می‌دارند.

برای عزت و نجابت اعضا احترام قائل شوید.

می‌دانید که چه تعداد منتظر و پیگیر همان پانصد هزار تومان ناچیز هستند؟

پرداخت عیدی به همه پنج هزار نفر رقمی معادل دو و نیم میلیارد تومان می‌شود که کف هزینه ساخت یک پروژه سینمایی هم نیست!

حال بحث شرایط سخت و بیکاری کرونا؛ مگر عوامل تولید و تهیه فیلم‌ها در این مملکت زندگی نمی‌کنند؟ اهل همین آب و خاک نیستند؟

البته از تعداد پنج هزار نفر شاید حدود ۱۰ تا بیست درصد شرایط مالی بهتری داشته باشند که همیشه سیبل می‌شوند، ولی آیا می‌دانید که مابقی اعضا چوب نداری و گمنامی خود را می‌خورند؟

چرا باید از بیمه بیکاری یا کمک در این شرایط ویژه کرونا محروم باشند.

با صدای بلند اعلام می‌کنم که هنوز از مصاحبه‌ها و مصوبات احتمالی، یک تکه نان سر سفره هیچ یک از اعضا خانه سینما و صنوف کارگری سینمایی نیامده. پس کی دیگر!؟ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

در خبرها آمده که صد میلیارد تومان برای کمک به روزنامه‌نگاران، چندهزار میلیارد برای صنعت گردشگری و… نمی‌دانم این‌ها هم تیتر است یا انجام شده که امیدوارم سریع‌تر انجام شود. در حالی که با رقم خیلی کمتر می‌شود به همه اعضا خانه سینما، برای سه ماه، ماهانه ۲ میلیون و پانصد هزارتومان پرداخت کرد و کمک حال پنج هزار خانواده شد. خدا رو شکر این مبالغ برای کشور بزرگ ایران مبالغ ناچیزی است.

به جد یادآوری می‌کنم، لازم است تدابیری اندیشیده شود تا وضعیت بیمه پایه اعضا و بیمه تکمیلی آنان در حد و شأن سربازان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی بهبود یابد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.