سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹

راهکار تحقق «جهش تولید» در سینما و تلویزیون/۷

میرعلایی: دولتمردان باید با بینش و درایت به ژرفا و عمق شعار مهم «جهش تولید» پی ببرند/ آیا مسئولان فرهنگی از آثاری که در سینما تولید و اکران می شوند احساس خجالت نمی کنند؟

احمد میرعلایی

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی گفت: شعار مهم جهش تولید مانند سایر شعارهای دیگری که طی سال های گذشته مقام معظم رهبری در نهایت بینش، درایت و خبرگی مثال زدنی شان مطرح کرده اند در هر حوزه و زمینه ای بسیار مهم است و مسئولان هم در هر جایگاهی باید با بینش و درایت به این شاه بیت پی ببرند؛ چرا که ما طی سال های قبل همواره شاهد بودیم دولت ها و مدیران جز برخی موارد، بیشتر دستخوش ظاهرسازی ها و ارائه آمار در خصوص شعارهای سال بودند و کار خاصی در زمینه تحقق این شعارها انجام نمی دادند.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه دستیابی به موضوع مهم «جهش تولید» نیاز به چندین پیش زمینه دارد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین پیش زمینه ها این است که تولیدکنندگان در هر حوزه ای ضمن داشتن تخصص لازم و شناخت از مواد اولیه و نحوه به کارگیری آن برای حصول محصول و همچنین سایر مطالعات در خصوص گستره جغرافیایی ارائه محصول، شناخت رقبا و همچنین سلیقه و خواست به نیاز متقاضی باید به درستی بررسی کنند که چه چیزی مورد نیاز مخاطب یا متقاضی است و سپس به تولید بپردازند. بالاخص در حوزه فرهنگی و هنری مهم است کارشناسی لازم در زمینه نیازسنجی و سلیقه سنجی صورت گیرد و سپس اثری به مرحله تولید برسد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: صرف اینکه ما اثری را تحت تأثیر شرایط بازار و تقلید کورکورانه تولید کرده و عنوان کنیم مردم این آثار را دوست دارند چندان کار شایسته و حرفه ای نیست؛ که البته در آشفته بازار حضور مدیران گاهاً نالایق و ورود برخی دست اندرکاران نااهل آمار رو به افزایش آن بعید نیست!

میرعلایی خاطرنشان کرد: در محصولات فرهنگی توجه به کمیت در سینما و تلویزیون البته در کنار اصل با اهمیت کیفیت ضروری است. ما نیازمند آثاری هستیم که از تمامی استانداردهای لازم در ساختار و خصوصاً محتوا برخوردار باشند و صرفاً توجه به آمار مخاطبان در سینما و تلویزیون با توسل به هر جذابیت و عدم توجه لازم به رسالت فرهنگی آثار سم مهلکی است که می تواند عرصه فرهنگ و هنر کشور را به سمت انحطاط و بداخلاقی بکشاند.

وی سپس با تأکید بر اینکه محصولات فرهنگی باید دارای جذابیت باشند گفت: بی تردید محصول فرهنگی عاری از جذابیت به علت عدم ارتباط لازم مخاطب با آن هم دارای استاندارد مورد نظر در عرصه تولید نمی باشد که جذابیت از شاخصه های بااهمیت یک تولید فرهنگی هنری استاندارد می باشد. به عنوان مثال اگر شعرای بزرگ تاریخ کشور ما از جمله حافظ، سعدی، مولانا و... اشعار خود را عاری از جذابیت لازم البته در شأن موضوع و مخاطب ارائه می کردند هرگز ماندگار نبود و اینقدر بازخورد نداشت اما حالا که با متون خود وجه ادبی و جذابیت استاندارد داده اند شاهدیم که همچنان نه تنها در میان ملت خود بلکه در تمام دنیا از اشعارشان بهره مند می شوند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شب واقعه» افزود: بعد از توجه به عنصر مهم جذابیت ما باید به سمت استانداردسازی پیش برویم؛ در واقع تولیدات سینمایی و تلویزیونی باید از استانداردهای جهانی برخوردار باشند تا بتوانند در عرصه بین الملل نیز خوش بدرخشند. متأسفانه لغت استاندارد در تولیدات سینما و تلویزیون می رود که فراموش شود چرا که برخی مدیران و سیاست گذاران و دست اندرکاران این گونه تولیدات از بد حادثه مسئولیتی را عهده دار شده اند و بدون شناخت لازم هرگونه تقلید کورکورانه را هنر می نامند و اصلاً با خلاقیت آشنایی ندارند چه رسد به اینکه به وجه استاندارد آن توجه کنند. همچنین باید توجه داشت برای ماندگاری و جهانی شدن که وظیفه همه دست اندرکاران ستاد و عوامل اجرایی است باید شایسته از این گذر عبور کنیم و الا شکست و فنای این مسیر را رقم می زنیم.

مدیرعامل موسسه سینمایی «ماهد فیلم» در همین راستا تصریح کرد: اینکه در سینما و تلویزیون ما شاهد این اتفاق هستیم که با یک سری اراجیف ضد اخلاقی و  مغایر با تربیت می خواهند توجه مخاطب را جلب کنند کار بسیار نازل و البته ساده ترین راه می باشد که به نظر بنده یکی از مظاهر فعل حرام است! کسی که کار فرهنگی می کند در وهله اول باید مطالعه کافی داشته باشد، باید دغدغه اعتلا و رشد فرهنگ و هنر را داشته باشد، باید با استانداردها آشنا باشد، باید تمام توان خود را به کار بندد تا بر اساس مفاهیم خوب و جذاب و اخلاقی دست به تولید آثار بزند.

میرعلایی تأکید کرد: ما باید با توجه به داشته های غنی فرهنگی مان که دنیا امروزه نیازمند آن است دست به تولید بزنیم. همچین بایستی رقیب را در مسائل فرهنگی به درستی آنالیز کنیم تا به بیراهه کشیده نشویم و از رقابت سالم عقب نمانیم و محصولی موفق برای عرضه جهانی تولید کنیم و ضمن جذب نظر جهان به فرهنگ فاخر ایرانی-اسلامی در جذب مخاطب و بازگشت سرمایه و سودآوری ارزی نزدیک شویم و شعار جهش تولید را بدینوسیله جامه عمل بپوشانیم.

وی یادآور شد: هرگونه تخریب، بسیار ساده و در کمترین زمان صورت می گیرد ولی باید توجه داشت که اصلاح و هرگونه تغییر به سمت بهبود به سرعت صورت نمی گیرد و صبر و استقامت می طلبد که در حال حاضر جز این راهی نداریم.

این کارشناس فرهنگی سپس با انتقاد از بی توجهی مسئولان و سیاست گذاران حوزه فرهنگ به مسأله مهم محتوای آثار سینمایی و تلویزیونی تصریح کرد:  سیاست گذاران و برنامه ریزان، فرهنگ و هنر را به حال خود رها کرده اند. شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه ها و نهادها که وظیفه شان حمایت و تولید و نظارت در عرصه فرهنگ و هنر است باید یکایک آثار سینمایی و تلویزیونی را به درستی رصد کنند. البته با دانش و بینش لازم که ان شا الله محروم از آن نباشند. آن ها باید نقش خود را در جهش تولید محصولات فرهنگی به درستی ایفا کنند و نگذارند حوزه فرهنگ و هنر بیش از پیش دچار ولنگاری شود.

وی در ادامه این گفتگو یادآور شد: به عنوان مثال من بارها با برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو داشته ام و شاهد بودم که جز برخی از این افراد مانند آقایان پژمانفر، سالک و... که با دغدغه مندی شایسته به این کمیسیون آمده بودند، افرادی خودشان نمی دانستند جایگاه این کمیسیون کجاست چه برسد به اینکه بدانند جایگاه خودشان در این کمیسیون چیست! از این رو بنده امیدوارم در مجلس پیش رو برای حضور افراد در کمیسیون فرهنگی دقت بسیار صورت گیرد و افراد فاقد دغدغه برای حضور در این کمیسیون راه پیدا نکنند و این کمیسیون زنگ تفریح مجلس نباشد و به عکس همان گونه که در بررسی تاریخ پرشکوه مذهبی و ملی و خصوصاً بزرگترین معجزه الهی یعنی قرآن کریم که باید مانیفست عملکرد ما در همه امور باشد و دیدگاه معمار بزرگ انقلاب اسلامی و همچنین رهبر عظیم الشأن انقلاب می بایست در رفیع ترین جایگاه نظارتی و حمایتی قرار گیرد که راه نجات همان است.

میرعلایی متذکر شد: تلویزیون به دلیل ارتباط مستقیم و انبوه با مردم و به دلیل آنکه در تمامی خانه ها است باید چشم و چراغ حوزه فرهنگ و هنر در عرصه تولید و عرضه باشد؛ پس از آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که هر ۲ بسیار مهم اند اما بعضی مواقع احساس می شود متأسفانه کاملاً به حال خود رها شده اند و مسئولان شان تنها در پی ارائه آمار تعداد مخاطب هستند و ای کاش در آن آمار اشاره کنند که در مقابل این صرف وقت از مردم و جذابیت ایجاد شده چه کالایی را به مخاطب ارائه کرده اند.

وی افزود:  ما باید کاری کنیم که اعتماد مردم نسبت به سینما و تلویزیون بیش از این سلب نشود. ما نباید به تولیدات سخیف و مبتذل سینمایی و تلویزیونی دامن بزنیم. برای بنده همیشه جای سوأل بوده که آیا مسئولان فرهنگی و دست اندرکاران تولید از برخی آثاری که برای مردم به نمایش در می آید احساس خجالت، شرم و گناه نمی کنند؟ خود را مسئول نمی دانند؟ حقوق و بازگشت سرمایه ای که دارند  مباح است؟ آیا آن ها ارزش جایی که اشغال کرده اند را می دانند؟

وی در پاسخ به این سوأل سینماپرس که به زعم شما آیا همه تولیدات سینمایی و تلویزیونی باید در زمره آثار دینی و مذهبی باشند اظهار داشت: خیر؛ تولیدات ارزشمند در همه سبک ها و ژانرها می توانند باشند. هر فیلمی که به شعور مخاطب توهین نکند و بنیان خانواده را به چالش نکشد و ترویج بی اخلاقی نکند و از حداقل بینش فنی برخوردار بوده و سطح توقع مخاطب را افزایش دهد می تواند ارزشمند باشد.

این سینماگر در پایان اظهاراتش افزود: ما با توجه به این زمینه ها و زیرساخت ها است که باید دنبال جهش تولید در سینما و تلویزیون برویم تا آثاری که تولید می کنیم موجبات ترویج اخلاق مداری باشند. البته اهل فن خیلی ظریف می دانند دقت در محتوا در تلویزیون و سینما تاحدودی متفاوت است و جای بسیار تأمل دارد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو پیشنهاد تشکیل تشکلی تحت عنوان کنترل کیفیت و استاندارسازی خصوصاً در رئوس مراکز فرهنگی و وزارت ارشاد ارائه داد و گفت: مأمویت این مرکز آنگونه که مشخص است باید در ابتدا تبیین و آموزش استانداردسازی در محصولات و بعد مطالبه آن و پیشگری از پخش محصولات عاری از آن باشد.

میرعلایی در پایان افزود: جایگاه سینما و تلویزیون در جهان ملتهب امروزی، سطح منطقه و کشور بسیار تأثیرگذار است و عدم توجه به این جایگاه رفیع که هزینه های بالایی نظیر خون شهدا، انقلاب اسلامی و... را به خود اختصاص داده گناهی نابخشودنی است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.