یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱

به بهانه پخش از شبکه آی فیلم؛

استفاده بهینه از تیپ سازی در «جایزه بزرگ»

سریال جایزه بزرگ

سینماپرس: جایگاه مهران مدیری در عرصه طنزسازی در تلویزیون بر کسی پوشیده نیست. بیش و کم اغلب سریال های طنز موفق و خاطره انگیز جعبه جادویی، خاصه از نوع شبانه ممتدش، حاصل کار مدیری و همکارانش است. ساعت خوش، پاورچین، نقطه چین، شب های برره، در حاشیه و ...

به گزارش سینماپرس، جایزه بزرگ از جمله سریال های طنز شبانه ای است که همچنان در خاطر جمعی مخاطبان تلویزیون مانده و جاودانه شده است. هر چند این روزها تیپ سازی پدیده ای نکوهیده به شمار می رود از بابت پهلوزدگی به تکرار و کلیشه، اما در آثار نمایشی طنز مهران مدیری، کاراکترهای اصلی به تیپ نزدیک شده و اتفاقا نه تنها خسته کننده و ملال آور نمی شوند که حتی به مذاق مخاطب خوش آمده و به اصطلاح گُل می کنند. بی گمان چنین کنش دلخواسته ای به شناخت درست مدیری از تیپ و قابلیت ها و توانایی های بازیگرانش در تیپ سازی باز می گردد. اصولا جنس و ذات ژانر کمدی، امکان بروز و ظهور بیشتری را برای خلق تیپ به وجود می آورد و چه بسا، تکرار دوباره برخی از تجربه های موفق گذشته را موجه می کند.
از سوی دیگر، هستند بازیگرانی که استاد تیپ سازی هستند و می توانند یک شخصیت را به تیپ نزدیک کنند و در شمایلی آشنا برای مخاطب به نمایش بگذارند، بدون آن که به بیراهه تکرار بزنند و روانه جاده خاکی کلیشه شوند. بی شک، یکی از بهترین بازیگران تیپ ساز، رضا شفیعی جم است که چیره دستی فوق العاده ای در این زمینه دارد. نشانه اش هم فیلم ها و سریال هایی همچون ارتفاع پست، مرد عوضی، شب های برره، پیامک از دیار باقی و ... شفیعی جم در این آثار نمایشی کاراکترها را به تیپ نزدیک کرده است بدون آن که اغراق کند و از چارچوب نقش خارج شود. این بازیگر توانمند و قدرندیده، در سریال جایزه بزرگ هم برگ برنده ای را رو می کند در قالب کاراکتر کامبیز باقی؛ جوانی لمپن، لاف زن، فرصت طلب و هوچی. اجرای یک گریم درست و منطبق با خصوصیات رفتاری و اخلاقی کاراکتر کامبیز باقی بر روی صورت شفیعی جم (به خصوص سبیل و پشت مو) و انتخاب لباس های متناسب با روحیات او، در کنار بازی هنرمندانه و فوق العاده رضا شفیعی جم، کامبیز باقی را به یکی از شخصیت های خاطره انگیز، محبوب و ماندگار سریال های طنز تلویزیونی تبدیل کرده است. شفیعی جم کوشیده با صداسازی و نهایت بهره گیری از میمیک و اجزای صورتش، کامبیز باقی را هر چه بیشتر به ذات واقعی اش نزدیک کند. همین هنرمندی و خلاقیت شفیعی جم است که کاراکتر کامبیز باقی را علیرغم تیپیکال بودن، ملموس و واقعی از آب و گل درآورده و سبب ساز همذات پنداری مخاطب با او شده است.
در مقام قیاس و از برای جلوه دادن قابلیت های شفیعی جم، می توان کاراکتر تیپیکال کامبیز را با شخصیت های بیژن (مهران مدیری) و مراد (جواد رضویان) و حتی محمود (سیامک انصاری) مقایسه کرد که همه، همان تیپ های تکراری همیشگی به نظر می رسند، با کمترین بدعت و خلاقیت. با این حال، کامبیز باقی آن قدر جذاب به نظر می رسد که بتواند یک تنه بار طنز سریال را به دوش بکشد و البته سایر شخصیت ها هم به نوبه خود، سهمی قابل اعتنا در پیشبرد قصه و رقم خوردن حوادث و اتفاقات دارند.
جایزه بزرگ شاید از یک قصه بکر خارق العاده برخوردار نباشد اما انتخاب صحیح شخصیت ها و استفاده درست و چینش اصولی شان در عرض و طول قصه، سریال مهران مدیری را به اثری جذاب و ماندگار در عرصه مجموعه سازی کمدی در تلویزیون تبدیل کرده است. به بیانی دیگر، جذابیت کاراکترها توانسته است بر نقصان قصه سرپوش بگذارد و در مجموع، اثری استاندارد را در پیش روی مخاطب قرار دهد.
خلق موقعیت های درام و ماجراهای عاشقانه در بستر قصه اصلی سریال که حول محور برنده شدن یک اتومبیل بسیار گرانقیمت در قرعه کشی بانک می چرخد، به جایزه بزرگ وجوهی چندگانه می دهد. ضمن آن که، دندان گردی کامبیز برای تصاحب همه سهم اتومبیل و خباثت های مراد برای مصادره آن به نفع خود، به قصه اصلی سریال هم جذابیتی مضاعف می دهد.
مهران مدیری در روزگاری که جامعه از ظرفیت بالاتری نسبت به امروز برخوردار بود و هنوز می شد با لهجه ها و اقوام شوخی کرد و هر مزاحی، موجی از اعتراض و دادخواهی را به دنبال نداشت، از این فاکتورها برای خلق شخصیت های سریالش بهره می گیرد و البته در این مسیر، دچار افراط و تفریط هم نمی شود.
سریال جایزه بزرگ در میان آثار کمدی مهران مدیری، اثری ساده و بی ادعاست که قصه اش را در قالب قسمت های کمتر و شخصیت های محدودتر نسبت به سایر آثار سازنده اش برای مخاطب تعریف می کند.
جایزه بزرگ سریال جذابی است، چه در زمان پخش اولیه اش در نوروز ۱۳۸۴ که به گواه آمار مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما از پربیننده ترین ها بود و چه حالا که پس از گذشت ۱۵ سال از شبکه خاطره ساز آی فیلم بازپخش می شود. در روزهای خانه نشینی کرونایی، دیدن سریال جایزه بزرگ و ماجراهای بیژن و کامبیز و مراد و محمود و البته ملیحه و آرزو و فریبا از شبکه آی فیلم همچنان می تواند جذاب و خاطره انگیز باشد. سریال جایزه بزرگ هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن آی فیلم می رود.

*محسن محمدی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.