دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸

به بهانه پخش دوباره سریال «میوه ممنوعه»؛

چرا سریال‌سازان، داستان را فراموش کرده‌اند؟

سریال میوه ممنوعه

سینماپرس: تلویزیون چند سالی است که نتوانسته داستان‌هایی را روایت کند که حرف از رمضان و روزه‌داری بزنند. نه سفره افطاری و نه القای مفاهیم معنوی که مخاطب با آن همذات‌پنداری کند.

به گزارش سینماپرس، سریال‌های مناسبتی که این روزها به آنتن نوروزی یا رمضانی می‌رسد خیلی بوی آن حال و هوا را نمی‌دهد؛ نه طعم سبزه و آجیل و ضیافت مهمانی را می‌بینیم و نه سفره افطاری و معنویتی القاء می‌شود. سال گذشته که ناامیدکننده بوده و امسال هم معلوم نیست درام‌ها موفق می‌شوند یا کمدی‌ها! "زیرخاکی"، "بچه‌مهندس"، "سرباز" و یا "پدر پسری".

سال‌های قبل هم کوله‌بار کنداکتور سیمای نوروزی پرپیمان بود و هم رمضان تلویزیون پرمخاطب و دلچسب مخاطبین‌شان را همراه می‌کردند. مجموعه‌های "او یک فرشته بود"، "اغما"، "جراحت"، "۵ کیلومتر تا بهشت" و "صاحبدلان" را نمی‌توان فراموش کرد. سریال‌هایی که با فیلمنامه قوی و دیالوگ‌های به جا و بازی‌های درخشان بازار شبکه‌های دیگر را کساد می‌کردند و مردم پای تلویزیون می‌نشستند.

معمولاً مجموعه‌های ماه رمضان خوش ساخت بودند و بیشتر همّ و غمّ‌شان را روی المان‌های معنوی و اخلاقی می‌گذاشتند؛ بیشتر دنبال فیلمنامه بودند و برای ایفای نقش بازیگران وقت می‌گذاشتند تا به شخصیت‌پردازی برسند. کیفیت را فدای تولید عجله‌ای نمی‌کردند که فقط روی آنتن بیایند؛ پولی بگیرند و بروند. ماندگاری برای قدیمی‌های تلویزیون اهمیت بیشتری داشت. در واقع با تماشای این سریال‌ها، نکته‌ای عائد مخاطب می‌شد؛ یا اخلاقی، یا خانوادگی و حتی بعضاً مذهبی.

شاید در کنار "صاحبدلان" که با محوریت قرآن و نقش آن در زندگی افراد پخش شد و مخاطبان بسیاری پیدا کرد، "میوه ممنوعه" هم توانست مخاطب خوبی را از آن خود کند؛ قصه خوب و بازی به یادماندنی علی نصیریان باعث شد تا این سریال رمضانی تلویزیون، جزو ماندگارهای رسانه‌ملی به شمار برود. ماجرای پیرمرد عابد و زاهدی که در داستان رئال "حسن فتحی" عاشق دختر جوانی می‌شود و عشق پیری، رسوایی به بار می‌آورد. ای‌گونه مجموعه‌ها نشان دادند، پرداختن به مجموعه‌هایی که صاحب داستان‌های نزدیک به عالم واقع‌اند و می‌توانند تعداد بیشتری بیننده را جذب کننند و در خاطره‌ها بمانند.

علاوه بر درام‌های دینی و اجتماعی، کمدی هم مهمان سفره‌های افطاری مردم می‌شد. کارهایی مثل "متهم گریخت" هم که قرار است دوباره به آنتن برسند لحظات مفرح و شاد و البته محتوایی را برای مخاطب فراهم می‌کردند. "خانه به دوش" هم دیگر نمونه موفقی است که تلویزیون در ایام رمضان روی آنتن برد. یا سریال "چک برگشتی" سیروس مقدم که با موضوع انتخابات و جزو مجموعه‌های خوب تلویزیون به شمار می‌رود. رسانه‌ملی آن موقع بیشتر خانواده‌ها را به هم نزدیک می‌کرد و با داستان‌های رئال، طنز و لحظات نمایشی ماندگارش، دل مردم را به هم نزدیک‌تر می‌کرد. خانواده‌دوستی را به آنها می‌آموخت و با هدایت اصولی و هنرمندانه محتواها و مضامین مذهبی و دینی، اعتقاداتشان را در مسیر درستی قرار می‌داد.

صداوسیما چند سالی است که سریال خوب و تأثیرگذاری را نتوانسته به نمایش بگذارد و برای جلب نظر مخاطب گهگاه دست به دامان نوستالژی‌هایش شود. مثل این روزها که سریال‌های "میوه ممنوعه" و "متهم گریخت" را تدارک دیده است. تلویزیون در این ایام نیاز به ساخت سریال‌های قابل باور دینی و مفرحِ اعتقادی دارد. ساخت سریال‌هایی که گرمابخش فضای خانواده باشد نه اینکه موجب بروز انحرافات اجتماعی و خانوادگی شود.

با تماشای نوستالژی‌های قدیمی مثل "میوه ممنوعه" و طنز "متهم گریخت" از شبکه آی‌فیلم، باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا ترکیب امسال سریال‌های رمضانی می‌توانند مخاطب را با خودشان همراه کنند و به نوستالژی‌های موفقی در آینده تبدیل شوند؟ و یا همچون عید نوروز تلویزیون باز هم نتواند موفقی را به موفقیت‌های مناسبتی دیگرش اضافه کند.

جزئیات پخش سه سریال در ایام رمضان- شبکه آی‌فیلم:

"برادرجان"

سریال "برادر جان" برای پخش در ماه مبارک رمضان از شبکه آی فیلم انتخاب شده است که اولین قسمت آن دوشنبه ۱ اردیبهشت روی آنتن می‌رود. علی نصیریان، حسن پورشیرازی، آفرین عبیسی، حسام منظور، لعیا زنگنه، کامران تفتی، نسیم ادبی، سعید چنگیزیان، سجاد افشاریان، جلیل فرجاد، شیوا ابراهیمی، مارال فرجاد، ندا جبرائیلی، آرش فلاحت‌پیشه، فتح‌الله تاج‌تهرانی، محبوبه صادقی و علی آهنج بازیگران این مجموعه تلویزیونی‌اند.

"برادر جان" نام مجموعه تلویزیونی به نویسندگی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما، ملودرامی اجتماعی‌مذهبی است که برای پخش در ماه رمضان سال ۱۳۹۸ تهیه و تولید شد. این مجموعه داستان جان‌فشانی سه برادر است که زبانزد شده و خدا و خلق از آنها در آسایش هستند. تا اینکه ناگهان حادثه‌ای رخ می‌دهد که نامش حق‌الناس است ...

"برادر جان" قرار است هر شب ساعت ۱۹ راهی آنتن شود. علاقه مندان می‌توانند بازپخش آن را در ساعت‌های ۳ و ۱۱ روز بعد مشاهده کنند.

«دیوار»

مجموعه تلویزیونی «دیوار» به کارگردانی سیروس مقدم، از فردا مهمان آی‌فیلمی‌های انگلیسی‌زبان می‌شود. ئپخش سریال «دیوار» با دوبله حرفه‌ای انگلیسی، از دوشنبه اول اردیبهشت، در کانال انگلیسی این شبکه آغاز می‌شود.

این سریال اجتماعی‌پلیسی محصول سال ۱۳۹۱ و به‌قلم سعید نعمت‌الله است که جایگزین مجموعه «گشت ویژه» می‌شود. آتیلا پسیانی، مهدی سلطانی، فریبا کوثری، مهرداد صدیقیان، کامران تفتی، تینا آخوندتبار، جمشید صفری، حمیدرضا هدایتی، الهه حسینی، امیر حمیدزاده و علیرضا مهران در این سریال ایفای نقش کرده‌اند.

در خلاصه داستان «دیوار» آمده است: جمیل، رئیس یک باند تبهکاری است که توسط همسر خواهرش سرهنگ یونس سبزی به زندان افتاده است و در آستانه رهایی از زندان، از دلبستگی میان دخترش با پسر سرهنگ سبزی مطلع می‌گردد. او با اینکه کینه و نفرت به یونس سراسر وجودش را گرفته، با ازدواج فرزاندانشان موافقت می‌کند. او که در تمام این مدت سال‌ها به انتقام فکر می‌کرده در روز عقد دخترش از زندان آزاد می‌شود و...

مجموعه تلویزیونی «دیوار» هر شب ساعت ۲۲ به‌وقت GMT و ۰۲:۳۰ به‌وقت تهران روی آنتن می‌رود.

«میوه ممنوعه»

آی‌فیلم پخش سریال «میوه ممنوعه» را از سه‌شنبه ۲ اردیبهشت برای مخاطبانش در سراسر کشور آغاز می‌کند.   مجموعه تلویزیونی «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی و محصول سال ۱۳۸۶، در ماه مبارک رمضان مهمان خانه‌های آی‌فیلمی‌ها می‌شود.

«میوه ممنوعه» داستان پیرمردی متدین است به نام حاج یونس است اما اتفاقاتی در زندگی‌اش پیش می‌آید که او را درگیر ماجراهایی می‌کند.

بازیگرانی همچون علی نصیریان، گوهر خیراندیش، کیانوش گرامی، کاظم بلوچی، هرمز هدایت، هانیه توسلی، نیما رئیسی، محمدرضا رهبری، عمار تفتی، طناز طباطبایی، صدیقه کیانفر، شبنم فرشادجو، جواد انصافی و امیر جعفری در این سریال نقش‌آفرینی کرده‌اند.

«میوه ممنوعه» از سه‌شنبه همین هفته، رأس ساعت ۲۱ راهی آنتن می‌شود. بازپخش آن نیز در ساعت‌های ۰۵:۰۰ و ۱۳:۰۰ روز بعد خواهد بود.

متهم گریخت

این سریال تلویزیونی که سعید آقاخانی و رضا عطاران نویسنده و کارگردانش هستند، سال ۱۳۸۴ در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه ۳ سیما رفت. "متهم گریخت" در ساعت ۲۰،   ۶ اردیبهشت‌ماه قرار گرفته و احتمالاً از آن زمان جایگزین "بر سر دو راهی" می‌شود. سیروس گرجستانی
مریم امیرجلالی، سعید آقاخانی، علی صادقی، رضا عطاران، شهربانو موسوی، ملیکا زارعی، علی‌رضا جعفری، لیدا فتح اللهی، محمود بهرامی، احمد پور مخبر، سیدجلال طباطبایی و سروش جمشیدی در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان آن آمده است: هاشم آقا (سیروس گرجستانی) و خانواده اش در شهرستانی نه چندان دور زندگی ساده‌ای دارند. او تا پیش از شدت بیماری در مغازه‌ای اجاره‌ای به تعمیر اگزوز مشغول بوده ولی به علت بیماری پزشکان او را از انجام کارهای سنگین منع کرده‌اند. از طرفی دختر دانشجویش (لیدا فتح الهی) در تهران برای او شغلی پیدا و خانه‌ای را اجاره می‌کند. هاشم آقا به ناچار کارش را تعطیل و به تهران مهاجرت می‌کند. مهاجرت هاشم آقا به تهران به همراه مادر (شهربانو موسوی) و همسرش (مریم امیرجلالی) و پسر (علی‌رضا جعفری) و دیگر دخترش (ملیکا زارعی) و دامادش (علی صادقی) داستان بسیار جالبی رقم خواهد زد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.