دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن:

تولیدات آموزشی انیمیشن باید تفکیک شود

امیرسحرخیز

سینماپرس: رییس هیات مدیره صنف انیمیشن معتقد است برای تولید انیمیشن با موضوع کرونا نیازمند تفکیک محتوای آثار متناسب با سنین مختلف مخاطبان هستیم.

به گزارش سینماپرس، امیر سحرخیز رییس هیات مدیره صنف انیمیشن در گفتگو با مهر با اشاره به انیمیشن و جایگاه آن در فرهنگسازی آن در حوزه شیوع ویروس کرونا گفت: خوشبختانه یکی از رسانه‌های تاثیرگذار در حوزه اطلاع‌رسانی که می‌تواند همه گروه‌های سنی جامعه را تحت پوشش قرار دهد، انیمیشن و در کنار آن موشن گرافی‌هایی است که این روزها تولید آن در کشور زیاد شده است.

وی بیان کرد: با توجه به پیشرفت ابزار اطلاع‌رسانی در جوامع، عمده ارتباط و اطلاعاتی که مخاطب دریافت می‌کند در فضای مجازی است و این فرهنگ نیز جا افتاده است که خواندن متن برای دریافت اطلاعات برای همه مردم سخت است، به همین دلیل همه به سمت رسانه‌های جدیدی از جمله پادکست، کتاب صوتی و... می‌روند به گونه‌ای که همه به دنبال گرفتن اطلاعات کپسولی و فشرده هستند.

از فضای به‌وجود آمده باید استفاده مناسب کرد

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن تاکید کرد: البته این روند اطلاع رسانی چندان خوب نیست اما به هرحال از همین فضای بوجود آمده باید استفاده مناسب کرد. در این مدت اکثر نهادهای مرتبط با انیمیشن از جمله تلویزیون، مرکز پویانمایی صبا، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان و بسیاری از نهادهای دیگر که به گونه‌ای به انیمیشن ربط دارند، انیمیشن‌هایی را با موضوع کرونا و فرهنگسازی برای پیشگیری آن تولید کرده‌اند. در شرایط بحرانی وقتی سازمان‌ها اینگونه سریع واکنش نشان می‌دهند، یعنی از اهمیت تاثیرگذاری انیمیشن برای فرهنگسازی مطلع هستند.

در شرایط بحرانی وقتی سازمان‌ها اینگونه سریع واکنش نشان می‌دهند، یعنی از اهمیت تاثیرگذاری انیمیشن برای فرهنگسازی مطلع هستند وی ادامه داد: در واقع انیمیشن و رسانه‌های بصری می‌توانند در مدت کوتاه اطلاعات را واضح و روشن به جامعه منتقل کنند. به همین دلیل جایگاه انیمیشن در این نوع فرهنگسازی در شرایط بحرانی کاملاً مشخص است.

سحرخیز گفت: مساله مهم این است که تولید این رسانه به شکلی اتفاق می‌افتد، آیا همان روش‌های قدیمی در تولید و اطلاع‌رسانی کافی است و این نوع از تولیدات برای همه گروه‌های سنی پاسخگو است؟ بی‌شک بعضی از تولیدات مخاطبشان فقط بزرگسالان است چرا که جنس اطلاعات و نوع زبان بصری و حالت محتوایی به گونه‌ای است که مناسب آن گروه سنی است.

وی با اشاره به اینکه باید برای گروه‌های سنی پایین‌تر که شامل کودک و نوجوان است تولید انیمیشن و اطلاع‌رسانی نوع دیگری باشد، توضیح داد: به این معنا که باید در زمینه تولید محتوا برای سنین مختلف یک تفکیک مناسب وجود داشته باشد. که این تفکیک نیازمند محتوای درست است و این محتوای درست حتما باید از سوی کارشناسان تایید شود. در چنین شرایطی نوع پیام‌هایی که باید ارائه شود برای گروه‌های سنی مختلف متفاوت است تا بتواند تاثیرگذار باشد.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن تاکید کرد: به‌عنوان مثال برای گروه‌های سنی بالاتر اطلاعات به صورت مستقیم ارئه می‌شود و برای گروه‌های سنی پایین‌تر این اطلاعات به صورت غیر مستقیم مطرح شود. معتقدم حالا که تولیداتی با مضمون فرهنگسازی برای پیشگیری از کرونا تولید می‌شود، بهتر است در دسته‌بندی گروه‌های سنی و موضوعات نیز یک کارشناسی شود تا بتواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. نباید فراموش کرد که این شرایط ممکن است ادامه داشته باشد و همین امر باعث شده که نوع زندگی مردم جامعه را تغییر داده شود.

به سوژه‌های پساکرونایی نیز توجه کنیم

وی بیان کرد: این را هم نباید فراموش کرد که نه تنها برای تولیدات انیمیشن‌های آموزشی نباید به زمان حال توجه کنیم، بلکه باید به مساله پساکرونایی نیز دقت کرد و باید دید از این رسانه چگونه می‌توان برای فراهم کردن شرایط مناسب استفاده کرد.

سحرخیز با اشاره به اینکه شرایط فعلی باعث شده است که تولیدکننده و مصرف‌کننده هر دو در یک ردیف قرار گیرند، گفت: هر دو گروه به معنای واقعی مخاطب این نوع از تولیدات هستند. تاکید می‌کنم که باید کارشناسی محتوایی برای گروه‌های سنی مختلف صورت گیرد تا تولیدات مناسب و تاثیرگذاری به وجود آید. همچنین کسانی که وارد کار تولید انیمیشن با چنین موضوعاتی می‌شوند نباید نگاه سفارشی به این تولیدات داشته باشند؛ چرا که این تولیدات برای همه می‌تواند فرهنگساز باشد.

کسانی که وارد کار تولید انیمیشن با چنین موضوعاتی می‌شوند نباید نگاه سفارشی به این تولیدات داشته باشند؛ چرا که این تولیدات برای همه می‌تواند فرهنگساز باشدوی بیان کرد: تاکید من بر این است که دوستانی که تولیدکننده این نوع از انیمیشن‌ها هستند باید بدانند که اطلاع رسانی در این زمینه موقت نیست و با موضوعات دیگر متفاوت است. در چنین موقعیت‌هایی که تولیداتی با موضوع‌های مشابه وجود دارد باید باور کنیم که این تولید یک محصول بسیار با اهمیتی است که باید آنقدر خوب تولید شود تا خود تولیدکننده نیز بتواند از این محصول استفاده کند.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: از این بحران و تولیدات انیمیشن می‌توان به گونه‌ای استفاده کرد تا برای همه افراد جامعه مفید باشد. امیدوارم که این بیماری دست از سر همه دنیا بردارد، اما فکر می‌کنم رعایت اصول خیلی ساده بهداشتی برای همه افراد جامعه در آینده ادامه داشته باشد و برای آن باید اطلاع‌رسانی دقیق شود.

وی بیان کرد: باید از این شرایط استفاده شود تا بتوان بازار جدیدی را برای انیمیشن فراهم کرد، بازاری که می‌تواند مخاطبانی در سطح جهانی داشته باشد.

سحرخیز در پایان گفت: موانعی هست که به دلیل تحریم‌های اقتصادی که وجود دارد، بحث مراودات تجاری با کشورهای دیگر سخت شده است، این جریان باعث شده است که فضای ارتباط با کشورهای دیگر گسترده شود و محصولات تولید شده در حوزه فرهنگسازی کرونا با هوشمندی می‌تواند راه خود را به بازارهای بین‌المللی باز کند. در حال حاضر فضای تعاملات با دیگر کشورها باز شده است و برای استفاده از این فضا نیازمند هوشمندی هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.