سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹

ژرژ هاشم زاده:

آنقدر سطح ذائقه مخاطب سینمایی را پائین آوردیم که به هر خوراکی قانع می‌شود

ژرژ هاشم زاده

سینماپرس: ژرژ هاشم زاده کارگردان سینما از مشکلات اقتصادی و افراد سودجو در عرصه سینما و در اولویت نبودن فرهنگ انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، ژرژ هاشم‌زاده کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان با تحلیل فضای فعلی تولید و محتوا در سینما اظهار کرد:شرایط تولید فیلم وجود ندارد؛ از سویی وضعیت اقتصادی به نحوی نیست که بتوان کاری انجام داد به خصوص حوزه فرهنگ که در اولویت قرار ندارد و سینما برای ادامه حیاتش نیاز به اقتصادی روان دارد.

او افزود: از آنجایی که فیلمسازی روز به روز به پدیده‌ای گرانتر تبدیل می‌شود در نتیجه برای پیدا کردن سرمایه گذار نیاز به پروسه طولانی مدت همراه با زحمت فراوان دارد؛ اینجاست که نهادهایی باید آستین بالا بزنند و با هدف حمایت از حوزه فرهنگ ورود کنند، اما واقعا کدام نهاد آنقدر ثروتمند است که فرهنگ را در اولویت خود قرار دهد پس واقعا به آنها به علت  ورود نکردن موثر به این حوزه حق می‌دهم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا پول وجود ندارد یا حوزه فرهنگ در اولویت نیست، بیان کرد: واقعیت اینجاست که این دو خیلی به هم متصل هستند یعنی زمانی که یک نهاد قصد حمایت دارد پولی ندارد و یا بالعکس، چون مسائل دیگری در اولویت هستند.

هاشم زاده در خصوص حمایت بخش خصوصی از حوزه فرهنگ گفت:مگر بخش خصوصی صدر در صدی وجود دارد؟ اشخاصی بودند که از بخش‌های دولتی پولی گرفتند و آوردند و خرج کردند و اسمشان به عنوان تهیه کننده ذکر شد در حالی که این تهیه کننده در سینمای ایران تا به حال کار خاصی انجام نداده است! در سینمای ما تعداد آدم‌های بخش خصوصی از تعداد انگشتان یک دست کمتر هستند که از جیب خودشان هزینه می‌کنند، این‌ها دفاتری دارند که ترجیح می‌دهند فیلم‌های خودشان را بسازند که کاملا به این عزیزان نیز حق می‌دهم.

او افزود: البته این تحلیل‌ها نشانه گلایه گذاری و خرده گیری‌های من نیست، چون واقعا از هیچ کس و نهادی توقعی ندارم و هیچ وقت هم نداشتم، چون کاملا به شرایط سینما واقف هستم و روز به روز شاهد کوچکتر شدن آن هستم.

هاشم زاده عنوان کرد: بزرگترین ضعف سینمای ایران این است که نتوانستیم تماشاگر تربیت کنیم و آنقدر سطح ذائقه مخاطب را پائین آوردیم که به هر خوراکی قانع می‌شود و باید تاسف خورد. به شخصه به سینمای سرگرم کننده معتقدم، اما باید با کیفیت و به روز باشد نه اینکه از فیلم‌های خارجی و قبل از انقلاب کپی برداری شود و تحت عنوان فیلم هر آن چیزی که دوست دارند، تولید کنند.

این کارگردان گفت: ای کاش به سینما بهای بیشتری داده شود اگر فیلم کمی نگاه انتقادی دارد جلوی تولید و یا نمایشش گرفته نشود، چون به هیچکس بر نمی‌خورد و باعث می‌شود فضا سالم‌تر شده و سینما از این فضای مسموم بیرون بیاید.

این کارگردان در پایان درباره جدیدترین فعالیت خود گفت: دو فیلمنامه با نام «از دور نگاهم کن» و «چند روز» را آماده تولید دارم که پس از دوران کرونا، در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، یکی را کارگردانی می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.