سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴

قانونی بلاتکلیف که دوباره بر سر زبان‌ها افتاد؛

لزوم ورود قوه قضاییه به موضوع قاچاق فیلم‌ها

دادگاه-قوه قضاییه

سینماپرس: همزمان با اکران آنلاین آثار سینمایی، بار دیگر موضوع قاچاق فیلم‌ها و نبود قانون کپی رایت بر سرزبان‌ها افتاد.

به گزارش سینماپرس، پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اکثر شغل‌ها و صنوف‌ مختلف، مشکلات و مصائب برخی‌ بیش از پیش مشخص شد و عدم راهکار برای برون رفت از آن‌ها بیشتر جلب توجه کرد.

سینما از عرصه های مهمی است که در همه بخش‌های خود از تولید تا اکران درگیر نابسامانی و ابهام شد و در حال تحمل ضررهای مادی و معنوی بی‌شماری است؛ تا جایی که خطر تعطیلی و بیکاری و تغییر شغل به وضوح بین آن‌ها دیده می‌شود.

در حوزه اکران و پس از گذشت مدتی از تعطیلی سینماها بحث نمایش آنلاین به میان آمد و اجرایی شد، اما این طرح سال هاست که به علت نبود قانون کپی رایت با مشکل جدی یعنی قاچاق فیلم‌ در همان ساعات‌ اولیه روبروست. این در حالی است که بر اساس تحلیل و بررسی و گفته‌های سینماگران، تنها راه اعمال درست و اساسی نمایش آنلاین تصویب این قانون است.

به نظر می‌رسد با آغاز اکران عمومی فیلم‌ها بار دیگر این موضوع به فراموشی سپرده شود.

چرا قانون کپی رایت اعمال نمی‌شود؟

منصور سهراب پور تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، در این خصوص گفت: اگر قانون کپی رایت اعمال شود و قوانینی برای مراقبت از محصولات وضع کنند، یک تحول بزرگ در سینمای ما رخ می‌دهد. ضمن اینکه شاید وضعیت اکران و مشکلات آن نیز سر و سامان بگیرد.

وی ادامه داد: اینکه چرا قانون کپی رایت وضع و اعمال نمی‌شود، جای سوال و تحقیق و بررسی دارد، ولی فکر می‌کنم با وضع آن منافع برخی‌ به خطر می‌افتد و شاید آنها برای جلوگیری از به خطر افتادن منافعشان جلوی اعمال این قانون را می‌گیرند و علاقه‌ای به آن ندارند.

نمایش آنلاین/ قانون کپی رایت

سهراب‌پور  تصریح کرد: این عده شاید افرادی از بخش‌های مختلف بیرونی باشند که از این راه به شکل غیرقانونی ارتزاق می‌کنند. ممکن است این افراد به جایی وصل باشند که منافعی برای آن‌ها تامین می‌کند؛ در غیر این صورت دلیلی ندارد که اجرای این قانون معطل شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم به این موضوع توجه ویژه‌ای شود، چون منافع هزاران نفر از اهالی سینما و فعالان حوزه نمایش خانگی به خطر افتاده است و واقعاً جای دلسوزی و تأمل دارد. وقتی بازار قاچاق رواج داشته باشد، پول سرمایه گذار و تهیه کننده بازگشتی ندارد و کل تولیدات دچار مشکل اساسی می شوند.

این تهیه کننده بیان کرد: اگر مجلس جدید به این قانون توجه ویژه داشته باشد و آن را به شکل جدی تصویب کند و حتی روی اجرای آن نظارت کند، فکر می‌کنم در مدت زمان بسیار کوتاهی با رونق عالی روبرو شویم.

قوه قضاییه اجرای قانون حقوق مصنفان و مولفان را پیگیری کند

مسعود اطیابی کارگردان سینما هم درباره چرایی اعمال نشدن قانون کپی رایت گفت: واقعیت اینجاست که قوه قضاییه باید این موضوع را پیگیری کند. ما پروانه مالکیت آثار را داریم و در واحد حقوقی سازمان سینمایی وزارت ارشاد ثبت می‌شود و در خانه سینما هم به ثبت می‌رسد.  از این طریق و بر مبنای این پروانه مالکیت‌ها، قانون کپی رایت می‌تواند در داخل اعمال شود و جلوی قاچاق فیلم‌ها را بگیرد. حتی قوه قضاییه می‌تواند به ضابطین قضایی خود این اختیار را بدهد که در این باره فوری عمل کنند.

وی ادامه داد: ما قانون کپی رایت را داریم که همان قانون حقوق مصنفان و مولفان است. اگر همان هم اجرا شود و قوه قضاییه پشت آن باشد، به نظرم کارمان راحت است.

نمایش آنلاین/ قانون کپی رایت

اطیابی تصریح کرد: شاید همه توقع دارند قانون کپی رایت بین المللی اعمال شود؛ در صورتی که همان قانون مولفان و مصنفان هم کاملاً پاسخگو است. هر اثر هنری که پروانه مالکیت دارد، یعنی سند مالکیت دارد و تخلف در مورد آن جرم تلقی می شود و از طریق همین قانون داخلی حقوق مصنفان و مولفان قابل پیگرد است.

این کارگردان بیان کرد: بخش بین المللی هم بر اساس همین قانون می‌تواند تصویب و اجرایی شود، اما الان واقعاً مشکل ما کپی و قاچاق آثار داخلی است و بین‌المللی نیست.

نمایش آنلاین/ قانون کپی رایت

جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینما هم درباره رضایت یا عدم رضایت خود از نمایش آنلاین فیلم «کشتارگاه» بیان کرد: بد نبود و طبیعتاً اگر اکران سینما هم داشتیم، اتفاق بهتری رخ می‌داد.

او در پاسخ به این سوال که قانون کپی رایت تا چه حد می‌توانست به نمایش این فیلم کمک کند، گفت: هیچ؛ چون تلویزیون‌ها و ماهواره‌های آن طرف فیلم را پخش کردند!

درخواست یک کارگردان از مردم برای جلوگیری از قاچاق فیلم

تورج اصلانی کارگردان فیلم سینمایی «حمال طلا» هم که قصد دارد فیلمش را اکران آنلاین کند، در پاسخ به چرایی اکران آنلاین فیلمش باوجود قاچاق زودهنگام آن، گفت: ما به علم اینکه قاچاق می‌شود اکران نمی‌کنیم؛ بلکه به امید  مراقبت از سوی مراجع قانونی این کار را انجام می‌دهیم. اگر جلوی قاچاق آثار را نگیرند، بخش اعظم سرمایه‌های مادی و معنوی به خصوص در بخش خصوصی نابود می‌شود.

نمایش آنلاین/ قانون کپی رایت

او بیان کرد: ما فیلم را برای مخاطب داخلی می‌سازیم و انتظار داریم آن‌ها هم به ما احترام بگذارند و در عین حال مورد حمایت بخش‌های عمومی و قضایی دولت نیز قرار بگیریم. بخش حقوقی هم باید کار را جدی‌تر بگیرد تا متضرر نشویم.

این کارگردان گفت: وقتی حمایت‌ها و اعمال قوانین به خوبی انجام شود، به طور طبیعی مردم هم فرهنگ خود را به تبع آن تغییر می‌دهند. دقیقا مانند چهارراهی است که چراغ راهنما ندارد و میزان تصادفات را بالا می‌برد؛ اما با گذاشتن چراغ راهنما مردم به مرور زمان عادت کرده و خودشان سعی می‌کنند جلوی تخلف را بگیرند. چون می‌دانند از طریق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود. زمانی بستن کمربند امری غیرعادی بود و کمتر کسی رعایتش می‌کرد؛ تا اینکه جریمه‌ها را سنگین کردند و به مرور مشکل عمده این موضوع نیز حل شد.

اصلانی درباره چرایی وضع نشدن قانون کپی رایت باوجود اینکه خروجی‌های مثبتی خواهد داشت، بیان کرد: چرایی این را من نباید جواب بدهم و باید از مسئولان پرسید. بخشی از این موضوع به کم اهمیت بودن فرهنگ و هنر برای دولت‌های ما ربط دارد در صورتی که می‌تواند چراغ راه پیشرفت آن‌ها باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.