چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱

آرش قادری:

«ضد» سطح آگاهی امنیتی مردم را بالا می‌برد

آرش قادری

سینماپرس: من فیلمنامه «ضد» را زمانی که «گاندو» در پیش‌تولید قرار داشت نوشتم، ولی به دلایلی شرایط ساخت آن مهیا نشد تا اینکه امسال شرایط فراهم شد

به گزارش سینماپرس، سیمافیلم در حال تدارک ساخت سریالی امنیتی به نام «ضد» است؛ مجموعه‌ای که نگارش فیلمنامه آن را آرش قادری بر عهده دارد. قادری که سابقه نگارش فیلمنامه‌های پلیسی و امنیتی از جمله سریال «گاندو» را در کارنامه خود دارد در گفتگو با جوان به «ضد» و ساخت سریال‌های امنیتی در تلویزیون پرداخته است. وی می‌گوید آنقدر سر «گاندو» به عوامل فشار آمده و تهدید شده‌اند که برای ساخت ادامه آن همه محتاط شده‌اند.


آیا «ضد» در همان حال و هوای گاندو است؟

من فیلمنامه «ضد» را زمانی که «گاندو» در پیش‌تولید قرار داشت نوشتم و متنش کامل بود، ولی به واسطه دلایلی شرایط ساخت آن مهیا نشد تا اینکه امسال شرایط تولید فراهم شد. اگر همان زمان تولید شده بود، شاید اکنون یک سال از پایان پخش آن می‌گذشت. این سریال برخلاف «گاندو» که به یک کیس امنیتی خاص می‌پرداخت به موضوعات متنوعی پرداخته و داستانش بیشتر جنبه آگاهی‌رسانی به مردم دارد و تعریفی از جاسوسی، نفوذ و امنیت را با زبان ساده بیان می‌کند، اما داستان سریال اپیزودیک نیست.


مردم با تماشای «گاندو» با موضوعاتی در این باره در سطح بالایی از آن آشنا شدند، اگر تعاریف «ضد» ساده‌تر است بهتر نبود اول این سریال ساخته می‌شد؟

سفارش دهنده دو سریال متفاوت است. در مورد «گاندو» قضیه ضد جاسوسی مطرح بود و با کمک و راهنمایی نهاد امنیتی مربوطه کار ساخته شد، ولی درباره «ضد» موضوع فرق می‌کند، در «ضد» می‌گوییم که اطلاعات در هر سطحی مهم است و هر کس در هر جایی می‌تواند یک منبع اطلاعاتی باشد و باید از اطلاعاتی که دارد مراقبت کند، مثلاً در پرونده‌ای به من نقش یک چوپان در درز موارد اطلاعاتی را نشان دادند، واقعاً کسی فکرش را می‌کند که چوپانی که با گوسفندها در ارتباط است می‌تواند اطلاعات مهمی داشته باشد!؟ نمی‌خواهم بگویم که اگر «ضد» قبل از «گاندو» پخش می‌شد بهتر بود ولی می‌شود گفت که در صورت چنین کاری، سطح آگاهی مردم نسبت به مسائل امنیتی بالاتر می‌رفت.


به نظرم تا قبل از «گاندو» تعریف ما از جاسوس یک فرد کراواتی بود که از خارج می‌آید، دنبال اطلاعات است و آنقدر تابلو است که از همان ابتدا بیننده‌ها می‌فهمیدند که او جاسوس است!

بله، همیشه هم یک نقشه کاغذی با خودش داشت! البته این تعریف از جاسوس خیلی قدیمی شده ولی در زمان خودش تا حدی هم درست بوده، اما امروزه همه چیز تغییر کرده است. یک دوره برای اینکه بفهمند شما چه آهنگی گوش می‌کنی باید نوارهای کاست ماشینت را چک می‌کردند، اما الان کافی است لیست دانلودهای اینترنتت را ببینند. ما در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات زیادی از خودمان منتشر می‌کنیم. فهرست جست‌وجوهای گوگل ما خیلی از اطلاعات پیرامون ما را روشن می‌کند.


تصور این بود که بعد از گاندو و استقبال از آن روند ساخت سریال‌های امنیتی سرعت بگیرد، اما اینطور نشد و حتی تولیدات بعدی با کیفیت پایین‌تری ساخته شدند، چرا پسرفت داشته‌ایم؟

شترسواری دولادولا نمی‌شود. نمی‌شود در آب رفت و خیس نشد، ما «گاندو» را کار کردیم و پیامدهای آن را دیدیم، تاوانش را هم دادیم. خیلی از بچه‌های پروژه «گاندو» اذیت شدند، حتی تهدید جانی هم شدند ولی «گاندو» باعث شد تا سقف توقع مردم بالاتر بود. همین تولیداتی که می‌گویید بعد از «گاندو» پخش شدند و افت داشتند، اگر قبل از «گاندو» پخش می‌شدند هیچ کس به آن‌ها ایرادی نمی‌گرفت، چون کف و سقفی تعیین نشده بود، اما همین الان اگر من دوباره همان «گاندو» را بسازم افت کرده‌ام، چون سقف کار قبلی باید کف خواسته‌ها از کار بعدی باشد. هنوز هم از اینکه بعد از ۱۰ سال می‌گویند «هوش سیاه» یکی از بهترین سریال‌های پلیسی است، غصه می‌خورم، من آن را برای همان دوره نوشتم و انتظار این بود که در این سال‌ها تولیدات بهتری تولید شود.


چرا فصل دوم سریال «گاندو» ساخته نشد!؟

شاید به خاطر همان فشارها بود که باعث شد همه دست به عصا شوند. در تلویزیون سابقه نداشته که برای یک سریال از دفتر ریاست جمهوری نامه به بیت رهبری بزنند! فشار زیادی سر «گاندو» به ما وارد شد. از سوی دیگر هم سریال امنیتی ساختن نیازمند پرونده‌های امنیتی است و باید نهاد امنیتی آن را پیشنهاد بدهد.


ولی تجربه ساخت سریال دنباله‌دار مثل «پایتخت» نشان داده مردم از تولیدات ادامه‌دار استقبال می‌کنند و می‌شد «گاندو» را هم ادامه داد!

همان زمان که «گاندو» در اوج بود و مردم از آن استقبال کرده بودند، پیشنهادهایی برای ساخت فصل دوم داده شد، حتی موارد پیشنهادی هم بیان شد، اما بعد از آن پیگیری نشد و هم من و هم موسسه سازنده درگیر کارهای دیگری شدیم. من سریال «پایتخت» را خیلی دوست دارم در یک ملودرام مانند «پایتخت» می‌توانید زندگی را به سادگی آنچه هست نشان دهید، اما سریال امنیتی به این راحتی‌ها نیست، حتی فرق میان امنیتی و سریال پلیسی در این است که شما در سریال پلیسی وارد مسائل جناحی نمی‌شوید، می‌توانید یک کلانتری نشان دهید و ماشین چراغ گردان و دزدی که دستبند زده شده، اما در سریال امنیتی پرونده‌هایی داریم که بیش از ۲۰ سال روی آن کار شده و بدون شلیک یک گلوله به نتیجه رسیده است. برخوردهایی که سر «گاندو» شد هم باعث شد همه محتاط‌تر شوند.


برگردیم به سریال «ضد»، امسال این سریال پخش خواهد شد!؟

درباره ساخت سریال «ضد» شاید بهتر باشد آقای جلالی تهیه‌کننده صحبت کند ولی هنوز کارگردان کار مشخص نشده است، فکر می‌کنم اگر سریع‌تر کار تولید سریال مشخص شود بعید نیست که تا پیش از پایان سال پخش شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.