شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

تسلیم آقای معاون در برابر قاچاقچیان آثار سینمایی؛

امکان کنترل قاچاق وجود ندارد!

محمدمهدی طباطبایی نژاد و علیرضا رضاداد در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: محمدمهدی طباطبایی‌نژاد که علاوه بر معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، ظاهرا عنوان دبیرکلی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری را به دوش می کشد در اظهارنظری غیر مستقیم اعلام نمود که امکان کنترل قاچاق وجود ندارد!

به گزارش سینماپرس، با آغاز اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی، همه این آثار بدون استثنا به صورت غیرقانونی کپی و در شبکه‌هایی انتشار یافته است. این موضوع سبب شده تا بسیاری از فیلمسازان در شرایط کنونی رغبتی به انتشار آثار خود به صورت آنلاین نداشته باشند. این مسئله سبب شده تا اکنون لزوم تصویب قانون کپی‌رایت بیش از هر مسئله دیگری حس شود.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) درباره اینکه آیا با وجود کپی‌های غیرقانونی فیلم‌های اکران آنلاین، اقدامی برای تصویب قانون کپی رایت انجام شده است، گفت: موضوع قانون کپی‌رایت مسئله گسترده‌ای بوده که بحث آن دست من نیست که در مورد آن اظهارنظر کنم. از سوی دیگر خیلی از فیلم‌هایی که از طریق فضای مجازی در حال انتشار است، تماما از سوی سرورهای فیلتر شده‌ای همچون تلگرام بوده که ایرانی نیست و ما به آنها دسترسی نداریم.

وی ادامه داد: بر همین اساس امکان کنترل این سرورها و برخورد با آنها وجود ندارد. به نوعی اگر سرور داخلی باشد، ما فورا برخورد کرده و دستور مسدود کردن آن سرور را می‌دهیم. به عنوان مثال حتی وقتی فیلم «تیغ‌وترمه» روی یوتیوب رفت، بلافاصله مالکان فیلم اقدام کردند و با پیگیری فیلم از روی یوتیوب برداشته شد. ولی فیلم‌هایی که به فضای سرورهای غیرایرانی یا سرورهای فیلترشده‌ای که ما به آن دسترسی نداریم می‌روند، از آنجا که امکان مکاتبه و گفتگو با آنها برایمان مقدور نیست، طبیعتا اقدامی هم نمی‌توانیم انجام دهیم.

طباطبایی‌نژاد در ادامه بیان کرد: در مورد بحث کپی‌رایت مفصل صحبت کرده‌ایم. حتی برخی از دوستان برای جلوگیری از این موضوع نکته‌ای مطرح می‌کنند که به لحاظ فنی هنوز شرایطش فراهم نشده و به تبع در جایی هم اعمال نشده است. اینکه فیلم می‌تواند دارای کد مخفی باشد که اگر زمانی کپی شد، ما بتوانیم اکانت یوزر از روی آن کد مخفی بخوانیم. به این ترتیب تمام کسانی که از پلتفرم‌های داخلی ما اکانت گرفته‌اند را براساس کد مخفی می‌توانیم شناسایی‌شان کنیم. اما این اتفاق حداقل در زمان کنونی به لحاظ فنی عملی نیست. علی‌الخصوص اینکه خیلی از پلتفرم‌های ما قابل هک شدن هستند و ما هنوز به لحاظ فنی این توانایی را نداریم. حتی در نت‌فلیکس هم شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. به صورتی که وقتی امشب فیلمی در این سامانه منتشر می‌شود، صبح فردا در فضای مجازی ایران و همه دنیا پخش شده است.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره این فرهنگ‌سازی که مردم به جای دیدن نسخه قاچاق اقدام به خریداری کالاهای فرهنگی کنند، توضیح داد: خوشبختانه این فرهنگ در کشور خود ما در حال جا افتادن بوده و اکنون علی‌رغم سرقت‌هایی که از آثار شده، من آماری از فروش فیلم‌ها دارم که مخاطبین به پلتفرم‌ها مراجعه کرده و آثار را خریداری کرده‌اند. آمار فروش فیلم‌ها تا چند روز قبل به این صورت بوده است که در ادامه بیان می‌کنم. برای فیلم «خروج» علی‌رغم اینکه شب اول سرقت شده بود، حدود صدوهفتادهزار یوزر بلیت تهیه کرده بودند که نزدیک به سه میلیارد تومان فروش از طریق اکران آنلاین را نتیجه می‌دهد.

وی افزود: یعنی این صدوهفتادهزار یوزر استفاده کننده پلتفرم‌ها ترجیح دادند که فیلم را به صورت قانونی ببینند. یا مثلا فیلم «زیرنظر» در همین حدود یعنی صدوشصت، هفتاد هزار بلیت فروخته است. فیلم‌های دیگر نیز با آمار کمی پایین‌تر ولی نزدیک به همین آمار فروش خوبی داشته‌اند. به عنوان مثال فیلم «طلا» بیش از دو میلیارد فروش داشته و فیلم «تیغ و ترمه» تا چندین روز قبل ۳۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. این آمار نشان می‌دهد که نمایش آنلاین با تمام مسائلی که داشته برای بسیاری از فیلم‌ها مفید بوده است. علاوه بر این در فروش آنلاین درصد بیشتری(۷۰ درصد) از فروش فیلم به فیلمساز رسیده و در عین حال صاحبان آثار نگرانی برای کف فروش، مسائل سانس و ... ندارند.

طباطبایی‌نژاد ضمن بیان اینکه در حال تلاشیم تا فیلم‌ها شرایط یکسانی برای تبلیغ نیز داشته باشند، اظهار داشت: متاسفانه اکنون تلویزیون فیلم‌های اکران آنلاین را تبلیغ نمی‌کند. البته برخی فیلم‌ها مثل «خروج» تبلیغ‌های محدودی داشته است. درباره این موضوع تلاش‌هایی کرده‌ایم، ولی واقعیت این است که صداوسیما باید استراتژی خود را تعریف کند تا ببینیم آیا واقعا همچین اراده‌ای برای تبلیغ فیلم‌ها دارد یا خیر. ظاهر امر این است که حداقل تا الان همچین نیت و اراده‌ای در تلویزیون برای تبلیغ فیلم‌های سینمایی و پخش آنلاین وجود نداشته است. یعنی تلویزیون که همکاری بسیاری خوبی در پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی ما داشتند، در حوزه آنلاین تا الان تمایلی به همراهی نشان نداده‌اند.

وی در ادامه گفت: تاکنون به جز تبلیغ‌های محدودی برای فیلم «خروج»، در مورد بقیه فیلم‌ها این همراهی حداقل تا الان از طرف صداوسیما نبوده است. ما امیدواریم که صداوسیما به پخش آنلاین همان نگاه حمایتی که به فیلم‌های سینمایی داشته را ادامه دهد. چراکه نقش صداوسیما در این موضوع انکارناپذیر و مطمئنا حمایت رسانه ملی همیشه برای سینما مثمرثمر بوده و در شرایط کنونی نیز می‌تواند به کمک سینما بیاید. 

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پایان گفت: قطعا حمایت از پخش آنلاین مثل حمایت از سینما برای سینمای ایران مفید بوده و تاثیرش برای مخاطبان حتما تاثیر بسیاری موثری برای فروش فیلم‌ها و تقویت پلتفرم‌ها خواهد بود. خواهش ما همواره از صداوسیما این بوده که این کمک را به سینما در دستور کار خود قرار دهند. در این راه ناامید هم نیستیم و امیدواریم دوستان صداوسیمایی ما متقاعد شوند و حمایتشان را از سینمای آنلاین را دریغ نکنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.