چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱

لزوم بازیابی هویت اصناف سینمایی/۷

بزرگمهر: تصویب لایحه «سازمان نظام هنرمندان کشور» در مجلس مشکلات صنوف سینمایی را برطرف خواهد کرد/ مدیران خانه سینما مانع از قانونی شدن این نهاد می شوند!

مهدی بزرگمهر

سینماپرس: مهدی بزرگمهر دبیر شورای مرکزی کانون آهنگسازان سینمای ایران در پی اقدام انجمن سینماداران ایران برای جدایی از خانه سینما، در خصوص لزوم بازیابی هویت اصناف سینمایی گفت: تصویب لایحه «سازمان نظام هنرمندان کشور» در مجلس مشکلات صنوف سینمایی را برطرف خواهد کرد؛ این لایحه در کمیسیون فرهنگی مجلس قبل به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفت و حتی بنده در آخرین جلسه این کمیسیون که آقای مازنی ریاست آن را بر عهده داشتند حاضر بودم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مجلس این لایحه به صحن نرفت و من امیدوارم کمیسیون فرهنگی جدید مجلس شورای اسلامی به جد پیگیر تصویب این لایحه بسیار مهم باشد.

آهنگساز فیلم های سینمایی «گزارش مریم» و «ماجراهای اینترنتی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از نکات مهمی که در این لایحه آمده بود این است که خانه موسیقی، خانه تئاتر و خانه سینما به عنوان نهادهای مستقل رسمی شناخته شوند. در اساسنامه این سازمان آمده بود که وابستگی این سازمان به دولت و تمامی وزارتخانه ها ممنوع است و سازمان نظام هنرمندان کشور باید به صورت مستقل اداره شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردهایی که سازمان نظام هنرمندان کشور می تواند داشته باشد ایجاد امنیت شغلی برای یکایک هنرمندان در تمامی ارکان فرهنگی و هنری است؛ اگر این سازمان تشکیل شود دیگر کسی نمی تواند سینماگران را مجبور کند که در ذیل وزارت کار که هیچ ارتباطی با حیطه کاری و شغلی شان ندارد ثبت شوند. البته همه ما می دانیم که مدیران خانه سینما تمام تلاش خود را به کار برده اند تا جلوی تصویب این لایحه بسیار مهم را بگیرند چرا که آن ها مدت ها است مانع از قانونی شدن این نهاد می شوند و نمی خواهند خانه سینما هویت مستقلی داشته باشد و شکل قانونی به خود بگیرد!

بزرگمهر با بیان اینکه داشتن خلاء قانونی بزرگترین معضل خانه سینما است اظهار داشت: سال ها قبل قرار بود خانه سینما با ثبت در وزارت ارشاد شکل قانونی پیدا کند اما متأسفانه برخی مدیران وقت مانع از این اتفاق شدند. همین مسأله باعث شده تا امروزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه سینما را به رسمیت نشناسد. بی شک شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی هرچه سریع تر باید نسبت به مسأله غیرقانونی بودن خانه سینما ورود کنند و تکلیف این نهاد را یکسره نمایند. متأسفانه خود مدیران خانه سینما و مسئولان وزارت ارشاد هستند که مانع جدی برای قانونی شدن این نهاد شده اند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: تا زمانی که سینماگران به رسمیت شناخته نشوند نمی توانند فعالیت قانونی داشته باشند؛ اگر امروزه همه صنوف سینمایی مانند انجمن سینماداران بخواهند از زیر چتر خانه سینما خارج شوند باز هم وضعیت همین خواهد بود چرا که به دلیل خلاءهای قانونی بسیار هیچ کاری از دست شان برنمی آید.

وی با انتقاد شدید از مدیران خانه سینما گفت: آقایان به جای اینکه تدبیری برای رفع معضلات قانونی خانه سینما داشته باشند مدام با انجام برخی کارهای شوآف گونه هستند مثل اینکه چندی پیش می خواستند اساسنامه خانه سینما را تغییر دهند که ما مخالفت جدی اکثریت صنوف روبرو شد. آقایان باید بدانند این گونه کارها هیچ دردی را از صنوف درمان نمی کند. ما سال ها است با مشکلات عدیده ای در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم که دلیل اصلی این مشکلات فقدان قانون مشخص راجع به خانه سینما است.

بزرگمهر متذکر شد: اهالی سینمای کشور امروزه از نبود امنیت شغلی در رنج هستند. فساد، پولشویی، فیلم های سطح پایین و... سینما را در اختیار گرفته و از نظر تخصصی هیچ نظارتی بر سینمای کشور وجود ندارد. اصل اعتبار هنر و هنرمند به دلیل ندانم کاری های برخی مدیران زیر سوأل رفته و سینماگران شأن و جایگاه خود را از دست داده اند.

این برنده جایزه آهنگسازی و لوح تقدیر از سیزدهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ادامه داد: مدیران آمدند و با ندانم کاری های همیشگی شان عنوان هنرمند را جعل کرده و ما را به کارگر تغییر دادند؛ این در حالی است که ما هنرمند هستیم و نباید به عنوان کارگر شناخته شویم. مگر می شود یک فرد که دکتر است به عنوان مهندس شناخته شود که ما هنرمندان را می خواهند به عنوان کارگر بشناسند؟

بزرگمهر در خاتمه اظهاراتش تأکید کرد: در هر صورت بنده معتقدم اهالی سینما مانند یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند و هرگز نباید از هم جدا شوند. ما باید در یک مجموعه واحد باشیم تا بی خاصیت نشویم. ارتباط صنوف هرگز نباید با یکدیگر قطع شود اما آنچه مهم است اینکه باید یک بار برای همیشه تکلیف مدیرانی که مانع از قانونی شدن صنوف سینمایی می شوند روشن شود و با کوتاه شدن دست آن ها از خانه سینما موجبات بازیابی هویت اصناف سینمایی فراهم گردد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.