شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶

جهانبخش سلطانی:

توجه به فرهنگ ایثار و شهادت، ناجی یک ملت، هویت و شناسنامه آن مردم است/ رسالت هنرمند، ارج‌نهادن فرهنگ ارزشمند ایثار و فداکاری است

جهانبخش سلطانی در مراسم دومین سالگرد درگذشت مرحوم فرج‌الله سلحشور

سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی«شب دهم» بیان کرد: توجه به فرهنگ شهادت، ایثار، از خودگذشتگی، می‌تواند به‌عنوان ناجی یک ملت و هویت و شناسنامه آن مردم باشد و تاثیر مثبت و قابل توجهی را به‌دور از هرگونه شعاردادن در جامعه بگذارد.

به گزارش سینماپرس، جهانبخش سلطانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درخصوص توجه به فرهنگ ایثار و شهادت در تولید آثار فرهنگی و هنری گفت: در هشت سال دفاع مقدس، واقعیت انکارناپذیری اتفاق افتاد و این مرز و بوم را نجات داد. ناجی آن هم خون شهدای این مردم و جوانان غیرتمند این مرز و بوم بودند. درنظر خیلی از مردم، این برداشت، عاطفی و احساسی است؛ درصورتی‌که این یک برداشت منطقی است، بدین صورت که وقتی انسان ایمان داشته باشد و ایمان او بر پایه عشق استوار باشد در تعالی خرد، معرفت و دانایی تلاش می‌کند و با تحقیق و تفحص هم راهگشایی می‌کند.

وی ادامه داد: در دوران جنگ و هشت سال دفاع مقدس، فقط ایثار و فداکاری مهم بود و ترجیح همه به این موضوع بود تا بتوانند کاری برای این مرز و بوم انجام بدهند و اتفاقاً این فداکاری‌ها به بار نشست و این درخت تنومند دفاع مقدس مملو از شکوفه شد که نسل امروز و فردا در نهایت آرامش بدون شعار به این درخت تکیه کنند و با امید به فردای روشن خود با لبخند و رضایتمندی به آن نگاه کنند.

سلطانی در ادامه بیان کرد: این فداکاری‌ها همگی بخاطر عشق بود؛ به قول شاعر «بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم» کسی که عاشق باشد نگاه دنیوی به مسائل جامعه ندارد، نه اینکه از دنیا بریده باشد؛ اما ارزش ها را مدنظر دارد و برای او ارزش‌ها بسیار مهم و تعیین کننده است چراکه او را در بستر سیر و سلوک قرار می‌دهد.

این بازیگر درخصوص تولید محتوای فرهنگی و هنری با توجه به فرهنگ ایثار و شهادت اظهار کرد: نتیجه مثبت دفاع مقدس را همه شاهد هستند و بسیاری از فیلم‌های کوتاه و بلند در این زمینه ساخته شد و این ایثار، عشق، دانایی، امید، معرفت به تصویر کشیده شد و در نهایت اخلاصی که خط زیرین دفاع مقدس بود، تاثیر گذاشت و این تاثیر به‌عنوان میراثی از علم، دانش و عشق برای نسل‌های بعدی قرار گرفت. شهادت جوانان این سرزمین باعث شد شناسنامه و هویت ایران ما حفظ شود و این، امانت بسیار سنگین و گران‌بهایی است که باید همچون گذشته از آن حفاظت کرد.
بازیگر فیلم سینمایی «افق» با بیان اینکه هنرمندان باید بر اساس هنر و استعداد خود در این زمینه فعالیت کنند، خاطرنشان کرد: هر هنرمندی باید در حیطه تخصصی خود به این جریان ارزشی توجه ویژه‌ای داشته‌باشد؛ یکی با خوشنویسی، نقاشی، موسیقی، پرده سینما، قاب تلویزیون و حتی بیان قصه‌های شب و ... به این موضوع عشق بورزد و آن را در جامعه ترسیم کند. این رسالت هنرمند است و وظیفه گرانقدری است که باید با عشق و علاقه هنرمندان به دوش کشیده‌شود و اگر عشق و علاقه باشد، می‌تواند نتیجه شیرینی به بار داشته‌باشد.

وی همچنین درباره لزوم توجه مسائل فرهنگی و هنری به بحث ایثار و شهادت در جامعه بیان کرد: توجه به این جریان، بسیار مشکل بوده و کار هرکسی نیست، مثلا من تئاتر کار می‌کنم و صحنه تئاتر را مقدس می‌دانم و با همین تفکر توجه به فرهنگ ایثار و شهادت  پا به صحنه نمایش می گذارم. البته که در تولید فیلم و سریال هم همین‌طور است؛ منتهی اساس باید توجه به این جریان را در تولید مسائل فرهنگی اولویت قرار بدهیم و این کار هم تنها با تمرین، تحقیق و تفحص انجام خواهد شد.

سلطانی در ادامه یادآور شد: البته که برخی از اهالی فرهنگ و هنر می‌خواهند از این جریان، عادت‌زدایی کنند و بگویند که به این مسائل عادت نخواهیم کرد و باید با نگاهی عمیق برای تولید در این حوزه نگاه کرد؛ اما کسی که عاشق باشد، مملو از امید است و این امید بر روند کار تاثیرگذار است. فرقی هم نمی‌کند در کدام بستر هنری چون سینما، تئاتر، تلویزیون و ... باشد، تنها نکته حائز اهمیت این است که توجه به فرهنگ ایثار و شهادت فراموش و دچار اضمحلال و دوگانگی نشود؛ چراکه رسالت و وظیفه هنرمند در توجه به این جریان بسیار مشکل است و هشت سال دفاع مقدس چون سرمشقی برای هنرمندان است که باید به‌سمت کمال حرکت کند.

این بازیگر درخصوص نگاه نهادهای دولتی و مدیران فرهنگی به این‌گونه مسائل و جریان‌های ارزشی در تولید محتوای حوزه فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما باید با توجه به علاقه‌مندی، دانش، خرد و عشق هنرمندان به این عرصه در این بستر فعال باشند، حمایت کنند، بگیرند و هم یاد بدهند.   توجه به فرهنگ شهادت، ایثار، از خودگذشتگی، می‌تواند به‌عنوان ناجی یک ملت و هویت و شناسنامه آن مردم باشد و تاثیر مثبت و قابل توجهی خود را به‌دور از هرگونه شعاردادن  در جامعه بگذارد.

وی در ادامه درباره مشارکت و علاقه هنرمندان نسبت به فعالیت و ایجاد تولید محتوا در این عرصه اظهار کرد: مشارکت هنرمندان نسبت به این جریان در مضامین مختلف متفاوت است. به‌طور مثال، وقتی به جشنواره مقاومت نزدیک می‌شویم، آن‌هایی که به این جریان ایمان دارند، تمام هم و غم و آرمان‌های خود را در بستر عشق به سینمای دفاع مقدس تحویل می دهند. فیلم کوتاه می‌سازند، فیلم بلند می‌سازند، حتی نمایشنامه و فیلمنامه می‌نویسند تا حماسه‌ای فرهنگی و هنری بیافریند و این حماسه همچون چراغی است که راه را نورافشانی می‌کند، امید و نوید می‌دهد که اگر می خواهید دچار ذلت نشوید باید این بستر را دنبال کنید.

بازیگر سریال «یوسف پیامبر(ع)» با اشاره به اقدام مثبت و تاثیرگذار شرکت راه‌آهن جهت تجلیل و ارج‌نهادن جایگاه شهدای راه‌آهن گفت: این اقدام، آرزو هنرمندانی است که می‌خواهند در بستر سیر و سلوک یک کار ثوابی انجام دهند. این اقدام خوب است و باید از آن دفاع و در جهت اطلاع مردم از آن، تبلیغ و اطلاع‌رسانی کرد؛ چراکه تنها کاری که می‌تواند در جهت ارج‌نهادن جایگاه شهدا انجام داد، تجلیل از افتخارات‌شان است.

سلطانی در پایان گفت: جریانی که شرکت راه‌آهن به راه‌ انداخته‌است، در گوشه و کنار این مرز و بوم بر اثر تحقیق و تفحص، یک مددرسانی و خواهش از خداوند است و هنرمندان نیز بر پایه تحقیق و مطالعه نسبت به این جریان ارزشی و عقیدتی، ادای دین فرهنگی خود را انجام می‌دهد و این یک واقعیت انکار ناپذیر است؛ چراکه همیشه همراه با نام شهدا، عاقبت‌به‌خیری به‌همراه می‌آید.

گفتنی است؛ راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گران‌قدر هشت سال دفاع مقدس و به ویژه شهدای عزیز راه آهن، مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را برگزار می‌کند که هنرمندان  فرصت دارند تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ آثار خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

برای اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.rai.ir ، بخش isargaran.rai.ir مراجعه و ثبت نام نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.