یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴

در اقدامی فُرمالیته توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ؛

«محمود شالویی» دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی شد!

محمود شالویی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی «محمود شالویی» را به عنوان دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حکم انتصاب خود به عنوان دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی گفت: این شورا متشکل از ۱۲ دستگاه مهم و مرتبط نظیر وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نیروی انتظامی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان صدا و سیما و شهرداری تهران است که ریاست آن را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده دارد و دبیری آن هم به اینجانب سپرده شده است.

وی ادامه داد: برابر این حکم لازم است مفاد مندرج در آیین‌نامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب ۱۳۷۸ و همچنین بند ۶ از اصلاحات انجام شده در آیین‌نامه اجرایی مصوب ۱۳۹۴ هیئت محترم وزیران که براساس مصوبه ۱۳۷۵ مجلس محترم شورای اسلامی تهیه، تنظیم و ابلاغ شده است،  با جدیت بیشتری پیگیری شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی را تشکیل دهد.

مشاور وزیر در امور پاسداشت زبان فارسی تاکید کرد: شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی، جلسات خود را با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه‌های عضو برگزار و سپس مصوبات مربوطه را که خود در حکم قانون است، جهت اقدام بعدی به مبادی مربوطه ابلاغ می‌کند.

شالویی افزود: این شورا با ترکیب قانونی و موثر هجوم یا آسیب احتمالی به زبان و خط فارسی را بررسی و در صورت نیاز به قوانین، مقررات، ضوابط مربوطه یا هر آئین‌نامه‌ای را که لازم باشد، تصویب خواهد کرد.

وی یادآور شد: دبیرخانه این شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود و علاوه بر این شورا، کارگروه دیگری هم که از یک سال قبل در وزارت‌ متبوع شکل گرفته و مدیران کل دستگاه‌های عضو شورا در آن حضور دارند، موضوعات مربوط به همین حوزه را بررسی و موارد مهمی را که در این کارگروه احصا می‌شود به شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی ارجاع می‌کنند.

مشاور وزیر در امور پاسداشت زبان فارسی در ادامه ابراز امیدواری کرد با وجود قانون مشخص و تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص پاسداشت زبان فارسی، فعالیت در این زمینه به طور جدی پیش برود و با مانعی مواجه نشود.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکم انتصاب محمود شالویی نوشته است: نظر به جایگاه زبان فارسی در هویت ملی-دینی و باتوجه به پیشینه علمی و فرهنگی ارزشمندتان، به استناد ماده ۱۷ از آیین‌نامه اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه (مصوب ۱۳۷۸/۲/۱۹) همچنین بند ۶ از اصلاحات انجام‌شده در آیین‌نامه اجرایی مصوب ۱۳۹۴/۱۱/۱۴ هیئت محترم وزیران به عنوان مشاور وزیر و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی منصوب می‌شوید.

صالحی با بیان این که زبان فارسی، یادگار زرین تمدن بشری و کانون هویت‌بخش و امنیت‌آفرین در کهن بوم ایرانی است، خواستار هماهنگی و نظارت وظایف وزارت متبوع در حوزه پاسداشت و گسترش زبان فارسی شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.