جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

ویدا جوان:

راه افتادن جریان تولید و برگزاری جشنواره‌ها خودش جریان‌ساز است؛ چرخه مالی ایجاد می‌کند!

نشست خبری فیلم سینمایی «آبادان یازده۶۰»؛ ویدا جوان

سینماپرس: بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون معتقد است که تئاتر پیش از شیوع کرونا هم به درستی از سوی دولت حمایت نمی‌شد و کرونا صرفاً این کم‌کاری را برجسته‌تر کرده است.

به گزارش سینماپرس، در شرایط کرونایی و کسادی رو به تعطیلی مراکز هنری، همچنان برخی هنرمندان در تلاش هستند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کمی این فضا را گرم نگه دارند. در همین راستا حمایت‌ها و برنامه‌های وزارت ارشاد از هنرمندان محل بحث و نقد قرار گرفته است. گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا قصد دارد در قالب پرونده‌ای ضمن گفتگو با اهالی فرهنگ و هنر، عملکرد وزارت ارشاد در این زمینه را ارزیابی کند.

در همین ارتباط، «ویدا جوان» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو آنا با اشاره به این که از برنامه‌های حمایتی وزارت ارشاد در ایام کرونا برای حمایت از فعالیت‌های هنری به‌ویژه تئاتر اطلاع چندانی ندارد عنوان کرد: تئاتر پیش از شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن هم حامی دولتی نداشت. شاید اگر دولت با یک برنامه‌ریزی درست از اهالی تئاتر حمایت می‌کرد، شاهد این روند نبودیم که در چند سال گذشته عده‌ای بدون کمترین آشنایی با این حوزه وارد عرصه تولید و اجرای تئاتر بشوند؛  افرادی که صرفاً به خاطر داشتن سرمایه، بسیاری از مناسبات و ساختارهای اصولی تئاتر کشور را به دلخواه خودشان تغییر دادند به نوعی به انحراف کشاندند.

بی‌توجهی دولت به تئاتر همیشگی است!

وی اظهار کرد: تئاتر بُن‌مایه فرهنگ یک کشور و زمینه‌ساز رشد فرهنگی جامعه است. این عدم حمایت همیشه بوده و صرفاً به موضوع شیوع کرونا هم مربوط نمی‌شود.  کرونا باعث شد که این کم‌کاری بیشتر خودش را نشان بدهد.

جوان که اخیراً نمایش «جیرجیرک نسخه پاراجانف» به کارگردانی آرش سنجابی را در تماشاخانه سپند روی صحنه داشت در ادامه افزود: همین نمایش که در اواخر مرداد و هفته اول شهریور ماه روی صحنه رفت، نتیجه تمرینات طولانی و سخت یک گروه پرتلاش بود.

وی گفت: در تمام شب‌های اجرا، هم اعضای گروه و هم تماشاگران شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند و خدا را شکر استقبال خوبی هم شد، اما به هرحال برای سرمایه‌گذاری که از بیرون آمده آورده چندانی نداشت.  در نتیجه کمتر کسی حاضر می‌شود که با تداوم این شرایط در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و این موضوع نتایج خوبی را به همراه ندارد.

به فکر راه‌حل‌های بلندمدت باشیم

بازیگر سریال‌ تلویزیونی «پژمان» عنوان کرد: ضعیف‌شدن تئاتر یعنی گرفتن جریان تفکر عمیق از جامعه؛ جریانی که می‌خواهد با تکیه بر آثار ادبی و نمایشی بزرگان این عرصه، فرهنگ عمومی را ارتقا بدهد.

وی اظهار کرد: متأسفانه ما همیشه در کشورمان در حوزه مدیریت بحران ضعف داشته‌ایم؛ حالا هم که با یک بحران پیچیده، جدید و ناشناخته مواجه شده‌ایم این ضعف بیشتر خودش را نشان می‌دهد. هیچ‌گاه به صورت اساسی و بلندمدت با مسائل مواجه نمی‌شویم و به دنبال راه‌حل‌های مقطعی هستیم.

بازیگر فیلم سینمایی «آبادان یازده ‌۶۰» افزود: مثلاً یکی از مواردی که اخیراً از سوی برخی اهالی سینما و اصحاب رسانه مطرح شد این بود که به جای برگزاری جشنواره‌های سینمایی همچون جشنواره فیلم فجر، هزینه برگزاری آن در اختیار هنرمندان قرار بگیرد.

جشنواره انگیزه‌ای برای تولیدات جدید است و این یعنی ایجاد شغل

وی تصریح کرد: البته که باید به معیشت هنرمندان و همه اقشار جامعه رسیدگی شود، اما نباید فراموش کنیم که راه افتادن جریان تولید و برگزاری جشنواره‌ها خودش جریان‌ساز است؛ چرخه مالی ایجاد می‌کند و در بلندمدت مشاغل مرتبط با سینما را هم تقویت می‌کند. این که صرفاً به دنبال اکران فیلم‌های قبلی باشیم و برای تولیدات جدید سینمایی فکری نکنیم دردی را دوا نمی‌کند.

این بازیگر در ادامه گفت: باید هر دو بخش را به صورت همزمان و منطقی پیش برد. کسانی که تجربه مدیریت فرهنگی دارند، طوری برنامه‌ریزی کنند که هم معیشت هنرمندان و عوامل پشت‌صحنه تأمین شود و هم رویدادهایی مثل جشنوراه‌ها را برگزار کنند.

وی عنوان کرد: به هرحال جشنواره فیلم فجر یک از انگیزه‌های اصلی فیلمسازان ما برای تولیدات جدید است و تولیدات جدید سینمایی هم یعنی ایجاد شغل. به نظر من برگزاری جشنواره‌های هنری و به ویژه جشنواره فیلم فجر اگر با رعایت شیوه‌نامه‌ها و تغییرات موردنیاز همراه باشد، منافاتی با اختصاص بودجه‌های حمایت از هنرمندان ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.