شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰

فاطمه گودرزی:

چرا مثل گذشته سریال فاخر و ماندگار برای تلویزیون ساخته نمی‌شود؟

فاطمه گودرزی در نشست خبری جشنواره فیلم و عکس مادر

سینماپرس: بازیگر شناخته‌شده سینما و تلویزیون در خصوص اینکه چرا سریال‌ها آنقدر ضعیفند و بعضاً کیفیت مطلوبی ندارند گفت: این موضوع بخشی به انتخاب مدیران تلویزیون برمی‌گردد که چرا اصلاً همچنین قصه‌هایی را تصویب می‌کنند و باید ساخته شود.

به گزارش سینماپرس، "رعنا"، "می‌خواهم زنده بمانم" و حتی "دردسرهای والدین" یا "ماه منیر" و "فاصله‌ها" را کسی از یاد نمی‌برد، سریال‌ها و آثاری که در سینما و تلویزیون ایران به‌یادگار مانده‌اند و فاطمه گودرزی یکی از هنرمندان خاطره‌انگیز این عرصه به‌شمار می‌رود. او این روزها در سریال "ایل‌دا" راما قویدل و "شرم" احمد کاوری ایفای نقش می‌کند. قرار است همزمان با چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس، "ایل‌دا" با بازی او در نقش "داگل" کنار مجید مظفری و پوریا پورسرخ به آنتن برسد؛ در "شرم" هم نقش پوران قصه را دارد؛ یکی از شخصیت‌های اصلی داستان.

تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بازیگران سینما و تلویزیون ایران، شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران،

به‌سراغش رفتیم تا گپ‌وگفت کوتاهی داشته باشیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص پذیرفتن نقش و کار با تلویزیون و سینما که همیشه در انتخاب نقش رفتار سختگیرانه‌ای داشته است، به خبرنگارخبرگزاری تسنیم  گفت: من به‌طور کلی در انتخاب نقش‌ها و کاراکترها رفتار سختگیرانه‌ای دارم. معمولاً دوست ندارم مادر نقش اصلی کارها باشم و این سبک‌های فعلی را بعضاً نمی‌پسندم.  در سینما هم پیشنهاد شده چون دوست نداشتم کار نکردم، دیدم خیلی با آن سبک و شیوه‌ای که من کار می‌کردم، فاصله دارد. نگاه‌ها در سینما تغییر کرده و من خیلی از این سبک کارها را نمی‌پسندم و ترجیح می‌دهم اگر قرار است در کار تلویزیونی باشم هر نقشی را کار نکنم. البته من تلویزیون را به‌خاطر مخاطب‌های گسترده مردمی‌اش دوست دارم. تلویزیون را مردم می‌بینند و با طیف گسترده‌ای ارتباط برقرار می‌کند، اما با این اوصاف، به‌خاطر اینکه دوست ندارم تنها به‌صرف روی آنتن بودن، کار کنم کاری را می‌پذیرم که به‌شدت خود آن نقش را دوست داشته باشم. مصداق بارز آن در "شرم" یا "ایل‌دا" قصه‌های خوب بودند و مرا درگیر خودشان کردند؛ می‌دانم مخاطب زیادی هم خواهند داشت.

وی  در پاسخ به این سؤال که چرا مثل گذشته سریال فاخر و ماندگار برای تلویزیون ساخته نمی‌شود و سریال‌هایی هم که بعضاً روی آنتن‌اند نمی‌توانند آن ارتباط قابل قبول را با مردم برقرار کنند، افزود: من با افتخار می‌توانم به شما بگویم تقریباً سریالی را کار نکرده‌ام که سرم را بلند نکنم، یعنی از "رعنا" و "آپارتمان" گرفته تا "دردسر والدین" و "عمه ماه منیر" همه کارها مورد استقبال قرار گرفتند. هنوز هم "فاصله‌ها" و "ترانه مادری" در بازپخش هم رگه‌های تازه‌ای برای مخاطب دارند.  من سعی کرده‌ام اگر کاری می‌کنم مردم نگویند چرا و یا در کوچه و خیابان مورد انتقاد قرار بگیرم. این‌که چرا سریال‌ها آنقدر ضعیفند بخشی به انتخاب مدیران تلویزیون برمی‌گردد که چرا اصلاً همچنین قصه‌هایی تصویب می‌شوند و باید ساخته شوند.

گودرزی خاطرنشان کرد:  اگر قرار است مناسبتی سریالی ساخته شود چرا نباید بهترینش انتخابش شوند، برای اینکه ما فیلمسازان بسیار خوبی داریم که در خانه نشسته‌اند و کار نمی‌کنند، شاید اجازه کار کردن ندارند و شاید  توقع آنها از کار کردن به‌گونه‌ای است است که این‌ها نمی‌توانند جوابگو باشند، بنابراین هرکسی از در وارد می‌شود می‌گویند "تو بیا بساز! ما از پس تو برمی‌آییم از پس آن پیشکسوته برنمی‌آییم و نمی‌توانیم جوابگویش باشیم"، حالا یا مالی و یا معنوی از نظر فکری نمی‌توانند با هم همخوانی داشته باشند، به هر حال کارها این طور ضعیف ساخته می‌شود. من مقصر همه این اتفاقات را مسئولین تلویزیون می‌دانم(!) نه کسانی که دارند کار می‌سازند، چون همه دوست دارند کار بکنند و فیلم بسازند همه دوست دارند تهیه‌کنندگی و کارگردانی کنند و به‌وفور ما تهیه‌کننده و کارگردانانی داریم که پول عوامل را نپرداختند و کارها را حتی نصفه و نیمه رها کرده‌اند.

بازیگر سریال‌های شناخته‌شده تلویزیون با ابراز "باید تهیه‌کنندگان کاربلد و کارآمد را بیاوریم"، تأکید کرد: چرا آدم بی‌تدبیری را می‌آورید تهیه‌کننده می‌کنید که نمی‌تواند از پس کار بربیاید و کنار آن تهیه‌کنندگانی کاربلد و کارآمد داریم که سازمان صداوسیما آن‌ها را می‌شناسد، و بیشتر از آن‌ها استفاده کند، این مشکلاتی است که همیشه داشته و داریم.

وی در پایان درباره کارهای جدید خودش توضیحاتی داد و این‌که دوست دارد در ادامه کارهایش چه شخصیت‌هایی را تجربه کند، خاطرنشان کرد: "ایل‌دا" کاری است که به‌مناسبت هفته‌ دفاع مقدس از تلویزیون پخش می‌شود. بخشی از کار من باقی مانده است، تا چند روز دیگر احتمالاً به خرم‌آباد می‌روم. گفته می‌شود تا آخر شهریورماه تصویربرداری تمام شود اما ممکن است به مهرماه هم کشیده شود. کار قومیتی و جنگی است که از فضای طبیعت خرم‌آباد و خلق‌وخو و گویش و لهجه‌شان استفاده شده است. من همیشه در غایت و چشم‌انداز بازیگری‌ام هنوز شخصیت‌هایی هستند که دوست دارم آن‌ها را بازی کنم اما هنوز به من پیشنهاد نشده‌اند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.