یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

دست خالی مدیریت سینما در سال آخر دولت بنفش/۹

سهرابی: فقدان نگاه استراتژیک در عرصه مدیریتی ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره سینما وارد کرده است/ انحصارطلبی، خودرأیی و کج سلیقگی در سینما باید از بین برود!

روح الله سهرابی در آرام میگیریم

سینماپرس: روح الله سهرابی تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت: متأسفانه ما فاقد نگاه استراتژیک در عرصه سینما هستیم و فقدان نگاه استراتژیک در عرصه مدیریتی ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره سینمای کشور وارد کرده است! این در حالی است که زمانی قرار بوده سینما کلید پیشرفت کشور باشد، قرار بوده سینما پیش قراول و پرچمدار همه هنرهای دیگر باشد و قرار بوده هنرهفتم تأثیر جدی بر مخاطبانش بگذارد!

کارگردان فیلم های سینمایی «خاکستر و برف» و «محدوده ابری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:  وقتی نگاه می کنیم می بینیم هیچ یک ازمواردی که در سینما می خواستیم به آن برسیم را نتوانستیم به دست بیاوریم؛ وقتی نگاه می کنیم متوجه می شویم هر مدیری در سینما آمده متأسفانه به سمت ریل گذاری صحیح و اصولی و پیشبرد سینما در راستای اهداف کلان و استراتژیک نرفته است.

وی ادامه داد: از این رو می توان بر این امر صحه گذاشت که اصلی ترین نقیصه مدیریت فرهنگی ما و به ویژه مدیریت سینمایی ما خود مدیران هستند. به نظر بنده دلیل ناهماهنگی یا عدم انسجام در مدیریت و پیشبرد فضای فرهنگی کشور و در طلیعه آن بحث سینما، خود این بی برنامگی و پریشان احوالی مدیریت در این عرصه است.

سهرابی خاطرنشان کرد: این پریشان احوالی و بی برنامگی شاید نشأت گرفته از ابعاد مالی باشد؛ متأسفانه ما وقتی به کلیت اتفاقاتی که در سینمای کشورمان رخ داده نگاهی می اندازیم متوجه می شویم که اصل نگاه به سینما نگاه حرفه ای نیست و بیشتر از فضای سلیقه ای و به قولی فردی نشأت می گیرد و به هیچ عنوان سیستماتیک نیست.

این کارگردان سینما متذکر شد: بی تردید اصلی ترین عامل دوری مخاطب از سینما هم همین است. من مدیر وقتی بر اساس سلیقه خودم چیزی را پررنگ می کنم که عملاً در نگاه کلان و فراگیر جایگاهی ندارد. شاید اسم آن را انحصار طلبی یا خودرأیی یا کج سلیقیگی بتوان گذاشت یا شاید بتوان به آن نگاه زودبازده به برنامه ها گفت که در هر صورت کاری بسیار غلط است!؛ در هر صورت آنچه مهم است اینکه انحصارطلبی، خودرأیی و کج سلیقگی در سینما باید از بین برود و تا زمانی که این موارد در سینمای ما وجود داشته باشند نمی توانیم شاهد بهبود اوضاع در سینما باشیم.

وی حضور مدیران سیاسی به جای مدیران برآمده از دل سینما را یکی دیگر از دلایل افول سینمای کشور برشمرد و در این باره تصریح کرد: مدیرانی که در این سال ها سکان مدیریت سینمای کشور را در دست گرفتند به دلایل متعدد از جمله داشتن مشاوران بسیار بد، مشکلات مالی و یا حواشی خارج از سینما نتوانستند سینما را درست هدایت کنند. ما اغلب به جای اینکه شاهد مدیران سینمایی باشیم شاهد حضور مدیران سیاسی بودیم که در نهایت باعث شد تا هیچ اتفاق خوب و نیکویی در عرصه سینمای کشور رخ ندهد.

سهرابی در خاتمه اظهاراتش با اشاره به مبحث مهم هدر دادن بودجه بیت المال در سینما اظهار داشت: ای کاش مدیری اداره سینمای کشور را در دست بگیرد که در کنار تولید نمونه ای به جای اینکه تولید انبوه داشته باشیم بیاید و صرفه جویی مالی کند! ما باید در سینمای کشور تولید نمونه ای ام اصولی کنیم که نقشه راه ما باشد و بقیه بودجه را اختصاص دهیم برای ترسیم و تبیین نقشه راه اساسی و ماندگار برای سال های بعد سینمای کشورمان؛ ای کاش مدیری اداره سینمای کشور را در دست بگیرد که از خود باقیات صالحات جا بگذارد و اجازه ندهد بودجه ای که از بیت المال برای سینما اختصاص داده شده به هدر برود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.