چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر؛

برگزاری جشنواره فیلم فجر همچنان در برزخ شدن یا نشدن!

هفتمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر یکی از چالش‌های مهم پیش روی سینما و اهالی آن در زمانه‌ای است که سینمای کشور در بدترین شرایط خود طی دهه های گذشته قرار گرفته است، سینمایی که جشنواره فیلم فجر می تواند آن را از رکود فعلی خارج کند.

به گزارش سینماپرس، برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر یکی از چالش‌های مهم پیش روی سینما و اهالی آن در زمانه‌ای است که سینمای کشور در بدترین شرایط خود طی دهه های گذشته قرار گرفته است، سینمایی که جشنواره فیلم فجر می تواند آن را از رکود فعلی خارج کند.  

از سویی شاید برگزاری بدون برنامه ریزی این جشنواره خطری دوباره برای اهالی سینما و همین طور تماشاگران آن باشد، از سویی برگزاری بزرگترین رویداد سینمایی کشور به صورت مجازی چندان مناسب نیست، از سویی قاچاق آثار سینمایی امکان آنلاین برگزار کردن این فستیوال را گرفته است، امکانی که البته پیشتر از آن چرخه اکران آنلاین را با ورشکستگی روبرو کرد.  

برگزاری جشنواره فیلم فجر به نوعی دو سویه متفاوت از خود بروز می دهد، شاید برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم بتواند بار دیگر شور از دست رفته این هنر را برگرداند، اما شاید از سوی دیگر با نقدهای فراوانی نسبت به سلامت سینماگران و همچنین تماشاگران آن روبرو شود.  

البته با توجه به موفقیت های اخیر در قبال واکسن بیماری کرونا، امیدهایی برای برگزاری این جشنواره به وجود آمده و اگر به فرض مثال این واکسن تا دی ماه به مرحله عملیاتی برسد شاید بتوان این جشنواره را برگزار کرد، البته در این صورت هم چالش بزرگ حضور آثار و همچنین رساندن آنها در زمان کم باقی مانده اتفاقی است که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد.  

برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سال جاری امکانی سخت اما شاید شدنی باشد، البته مسئولین سینمایی طی ماه های گذشته از بیماری کرونا تصمیم گیری‌های درستی برای نجات سینما در بحران از خود بروز نداده اند و باید دید آیا می توانند برای برگزاری این جشنواره راهکار درستی ارائه دهند یا خیر.

سینمای کشور طی سال اخیر با چالشی عجیب به نام کرونا روبرو شده است، چالشی که نه تنها در سطح سلامت جامعه بلکه در عرصه فرهنگ هم لطمات جبران ناپذیری را وارد آورده است.

با تعطیلی طولانی مدت سینماها از اسفند ماه گذشته تمامی معادلات سینمایی بر هم خورد، از دست دادن اکران نوروزی، از دست دادن اکران بهار سینمای سال ۹۹، لغو جشنواره جهانی فیلم فجر، شکست اکران سینما ماشین و اکران آنلاین، شکست اکران تابستانه با وجود بازگشایی سینماها و حالا بار دیگر تعطیلی سینماها از جمله اتفاقاتی است که سینما در سال ۹۹ با آن‌ها روبرو بوده است.

از سویی در این میان برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر یکی از دغدغه‌های مهم عرصه هنر هفتم محسوب می‌شود، برگزاری جشنواره‌های که موافق و مخالفان فراوانی دارد، برخی برگزاری جشنواره فیلم فجر را راه نجاتی برای سینما از دست رفته سال ۹۹ می‌دانند و برخی نیز این اتفاق را با توجه به تعطیلی سینماها و خطرات احتمالی از شیوع بیشتر بیماری کرونا رد می‌کنند.

حال با گذشت از مهر ماه و نزدیک شدن به نیمه‌های آبان ماه هنوز خبری از انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر نیست، فراخوانی که به طور معمول باید در این زمان منتشر می‌شد، در ابتدای سال و عوض شدن دبیر جشنواره، مسئولین شورای سیاست گذاری و دبیر جشنواره از برگزاری قطعی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر خبر می‌دادند.

با ادامه دار شدن شیوع بیماری کرونا، اما همه چیز تغییر کرد تا حدی که سید مهدی طباطبایی نژاد دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر از احتمال برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهار سال ۱۴۰۰ و احتمال تلفیق آن با جشنواره جهانی فیلم فجر خبر داد. اتفاقی که آن هم همچنان در هاله‌ای از ابهام است، به همین دلیل به سراغ دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رفتیم تا آخرین اخبار از زمان برگزاری جشنواره فیلم را از زبان وی جویا شویم.
*میزان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.