شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹

انتقاد یک کارگردان از سردرگمی رسانه ملی؛

متاسفانه سالهاست که سریالهای تلویزیونی بدون اینکه فیلمنامه آماده داشته باشند وارد فاز تولید می شوند

صدا و سیما

سینماپرس: یک کارگردان تلویزیون گفت: در سالهای اخیر دیده شده که تهیه کننده بدلیل صرفه جویی در هزینه ها کارگردانی و بازی را در اثر خود به بازیگر طنزی واگذار می کند که به تولید آثاری که فقط میتوان نام فاجعه را بر آن گذاشت می انجامد .

به گزارش سینماپرس، مجید تربتی فر تهیه کننده و کارگردان تلویزیون در گفت وگو با فارس درباره درباره عوامل موفقیت یک سریال تلویزیونی گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد. اول اینکه تا زمانی که تهیه کنندگانی که در این حوزه کار می کنند محدود به دایره افرادی می شود که به واسطه روابط، سفارش برون سازمانی یا اینکه صرفا در زمانی در سازمان صدا و سیما پست مدیریتی داشته و با بازنشسته شدن و استفاده ار روابط و دوستانی که در صدا و سیما دارند بدون داشتن تخصص و تجربه لازم عهده دار تهیه کنندگی آثار نمایشی می شوند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی نمی توان انتظار تولید آثار موفق را داشت و متاسفانه شاهد این هستیم که این نوع تهیه کنندگان همزمان در چند شبکه عهده دار امر تهیه کنندگی پروژه های نمایشی هستند. با نگاهی به نام تهیه کنندگان آثار نمایشی تولیدی صدا و سیما در چند سال اخیر تنها نام چند تهیه کننده به چشم می آید که آثار نمایشی در انحصار آنها قرار گرفته و بقیه تهیه کنندگان جایگاهی در این بین ندارند.

وی همچنین در ادامه به موضوع فیلمنامه اشاره کرد و توضیح داد: متاسفانه سالهاست شاهد این امر هستیم که سریالهای تلویزیونی بدون اینکه فیلمنامه آماده داشته باشند وارد فاز تولید می شوند و تنها رابطه تهیه کننده با مدیران تصمیم گیر ملاک عمل قرارمی گیرد و در واقع هیچ شورایی بر فیلمنامه نظارت نمی کنند و تهیه کننده بر اساس سفارشی که میگیرد شروع به ساختن مجموعه ای می کند که حاصل ضعیف آن را سالهاست در صداوسیما شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در حالیکه در مورد تهیه کننده های بدون رابطه از ایده، طرح و فیلمنامه نهایی را شورای فیلم و سریال شبکه یا سیما فیلم خواسته و بارها و بارها ایرادات و نظرات خود را ارائه کرده و در نود درصد موارد به مرحله تصویب هم نمی رسد و تنها مدتی تهیه کننده را مشغول رفت آمد و پیگیری کرده و در مسیری موازی بدون داشتن هیچ فیلمنامه آماده ای پروژه ای برای تهیه کننده هایی که وصفشان گفته شد تصویب و در حال تولید است.

تربتی فر همچنین به موضوع انتخاب کارگردان اشاره کرد و گفت: انتخاب کارگردان در مجموعه های تلویزیونی پیرو هیچ دستورالعمل یا شیوه نامه ای نیست، به این معنی که آشنایی و ارتباط با مدیران و تهیه کننده و سفارش درون یا برون سازمانی ملاک انتخاب کارگردان است نه سابقه کاری و تخصص و تجربه. این امر معمولا به انتخاب دو دسته کارگردان منجر می شود. یکی کارگردان های با سابقه بسیار بالا که انگیزه ای برای ساخت اثر هنری نداشته و صرفا مسئله مالی برایشان در ساخت سریال مهم است. دومی کارگردان های بدون سابقه کار و تجربه خاصی که بواسطه سفارش مدیران و اشخاص صاحب نفوذ عهده دار کارگردانی  آثار نمایشی می شوند و نداشتن تجربه منجر به تولید اثر بدون کیفیت می شوند. ضمن اینکه در سالهای اخیر بالاخص در آثار طنز تلویزیون استفاده از بازیگران طنز در جایگاه کارگردانی بسیار به چشم میخورد که تهیه کننده بدلیل صرفه جویی در هزینه ها کارگردانی و بازی را در اثر خود به بازیگر طنزی واگذار می کند که این موضوع نیز به تولید آثاری که فقط میتوان نام فاجعه را بر آن گذاشت می انجامد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.