شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰

اصغر همت:

مهمترین چیزی که تلویزیون مدت‌ها به آن اهمیت نداده، تخصص است

صدا و سیما

سینماپرس: ببازگشت تله‌تئاتر، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون را امیدوار کرده و اعتقاد دارد دوران طلایی سریال‌سازی تکرار می‌شود اگر"تخصص" درنظر گرفته شود.

به گزارش سینماپرس، یکی از خلأهای مهم در تلویزیون که مدتی به سراغ آن نمی‌رفت و تئاتری‌های اصیل بارها انتقاد می‌کردند بحث پخش تله‌تئاتر بود. در هفته‌های اخیر شبکه چهار جمعه‌ها ساعت ۱۵ تئاتر تلویزیونی برگزیده‌ای را روانه آنتن پخش می‌کند. اصغر همت یکی از آن بازیگران و کاربلدهای این حوزه است که هم در عرصه مدیریتی و هم در عرصه هنرمندی، حرف‌های بسیاری روی صحنه نمایش داشته و دارد.  

سریال، تلویزیون، صدا و سیما، تئاتر، سینما،

او درباره بازگشت تله‌تئاتر و توجه تلویزیون به حوزه تئاتر، به تسنیم گفت: سال‌ها جای این موقعیت خوب نمایشی در سبدِ کنداکتوری تلویزیون خالی بوده و امیدوارم این شروع مجدد همراه با رونق و شکوه باشد و با این هنر ارزنده مثل گذشته رفتار نکنند؛ ساخت تئاتر تلویزیونی را مثل گزارش نبینند و طبقات پایین بودجه‌بندی را به آن اختصاص ندهند. بسیاری از کاربلدهای این حوزه همان موقع به خاطر شرایط مالی ضعیفِ تئاترهای تلویزیونی، نمی‌پذیرفتند با تله‌تئاترها همکاری کنند.  

همت در خصوص  حضورش در تله تئاتر "کسب و کار آقای فابریزی" به کارگردانی محمدرضا خاکی، تأکید کرد: من معمولاً به خاطر شرایط ضعیف پشتیبانی این کارها کمتر می‌پذیرفتم در تله تئاترهای تلویزیونی نقش‌آفرینی کنم اما یکی از کارهای شاخصی که حضور داشتم به "کسب و کار آقای فابریزی" برمی‌گردد و حتی تئاتر تلویزیونی بود که با عباس شادروان کار می‌کردیم ۱۳ قصه شاهنامه‌ را روایت می‌کرد اما با تغییر مدیریت باعث شد تنها همان داستان "ایرج" ساخته و پخش شود و مابقی روایت‌های نمایشی ابتر باقی بماند.

بازیگر سریال‌های ماندگار تلویزیون درباره برخورد رسانه ملّی با تئاتر، خاطرنشان کرد: شناساندن هنر ارزنده تئاتر به مردم با ساخت تئاترهای تلویزیونی کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است به شرط آنکه حرمت آن نگه داشته شود و مثل گذشته با آن برخورد نشود. تعیین برآوردها توهین‌آمیز نباشد؛ گرچه این روزها به دلیل شرایط کرونا، ساخت این نوع کارها با سختی‌هایی همراه است اما بهتر از هیچ‌چیز است. وقتی دولت سر سوزنی به فکر هنرمندان به خصوص تئاتری‌ها نیست، حتی کسانی که روی صحنه بوده‌اند حق و حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند، باید خطرِ شرایط کرونا را هم هنرمند به جان بخرد و جلوی دوربین برود.  

همت درباره حضورش در سریال "پس از آزادی" محمدعلی باشه آهنگر، توضیح داد: بعد از ۹ سال مقابل دوربین سریال‌های تلویزیون قرار گرفتم کاری که محمدعلی باشه‌آهنگر به نام "پس از آزادی" ساخت و من در آن کار حضور دارم. قرار بود قبل از سریال "زمین گرم" پخش شود،  امیدوارم در زمان مناسبی پخش شود. اما در "زمین گرم" علاوه بر فیلمنامه و کار خوبِ سعید نعمت‌الله که بسیاری از هنرمندان این کار به خاطر او جلوی دوربین این سریال رفتند، با سختی دوران کرونا روبرو شدیم و بی‌تعهدی‌های آقای تهیه‌کننده، شاید دیگر در سن ۶۸ سالگی روا نباشد به خاطر دوستی یکسری شرایطی را بپذیریم.

همت با اشاره به دوران سریال‌سازی موفق و طلایی تلویزیون، خاطرنشان کرد: جالب است این سریال‌های تک و توک موفقی که روی آنتن می‌رود هم خودشان در نظرسنجی‌هایشان می‌گویند ۳۷ درصد یا ۲۸ درصد، چرا که مردم امروز به این سادگی‌ها کار نمایشی را نمی‌پذیرند، خیلی باید به ظرافت‌ها توجه کرد و فیلمنامه‌ها و سوژه‌های نابی را انتخاب کرد تا مورد توجه مخاطب قرار بگیرد. حالا چطور تلویزیون می‌تواند به دوران طلایی سریال‌سازی‌اش برگردد؟ در درجه اول به کاربلدهایش اعتماد کند و حتماً "تخصص" را جزو اولویت ویژه‌اش قرار دهد. چون به نظرمن تمام متخصص‌ها، متعهد هم هستند.  

وی افزود: ما تهیه‌کنندگانی داشتیم مثل بهروز خوش‌رزم و اسماعیل عفیفه که این‌ها خودشان هنرشناس‌اند و به خاطر ارتباطات نیامدند و کارنامه امثال این‌ها نشان می‌دهد. واقعاً حوزه تهیه‌کنندگی بسیار اهمیت دارد؛ تلویزیون با توجه زیاد به حوزه تهیه‌کنندگی‌اش باید کارگردان‌های مهم و کاربلد سینما و تلویزیون را گردهم بیاورد و از آن‌ها استفاده کند. ممیزی‌ها را از دایره سلیقه‌اش به اصول برسانند که اتفاقات اظهر من‌الشمس را گرفتار ممیزی نکنند. یک دفعه می‌بینیم به واسطه عدم رعایت اصول‌های ممیزی، قصه سریال و یا کاری به طور کل تغییر می‌کند.  

همت با اشاره به اینکه تلویزیون برای برون رفت از این مشکلات فقط باید "تخصص" را در اولویت اصلی خودش قرار دهد، گفت: مهمترین چیزی که تلویزیون مدت‌ها به آن اهمیت نداده، تخصص است و اگر این رویه را تکرار کند همین‌طور در این سردرگمی و چمبره باقی خواهد ماند. این روزها آشتی دادن مخاطب و جذب آن‌ها خیلی سخت‌تر از زمانی است که تلویزیون در دهه‌های ۱۳۶۰، ۱۳۷۰ و حتی تا مقداری در دهه ۱۳۸۰، قاعده‌ای داشت. البته شاید آقای شاه‌آبادی به عنوان معاون جدید سیما با آن تجربه حضور در کنار تئاتری‌ها و انسی که با هنرمندان این حوزه دارد بتواند کارگردان‌های تئاتر، بازیگران و دست‌اندرکاران کاربلد را دوباره گردهم بیاورد.  

او در پاسخ به این سؤال که نقشی وجود داشته و یا دارد که خیلی به آن علاقه‌مند است و یا بابتِ بازی نکردنش حسرت خورده، تصریح کرد: وقتی ۲۰ ساله بودم در دوران دانشجویی،  با خودم می‌گفتم ۷۵ ساله شدم لیر شاه را بازی کنم. یعنی در واقع برای خودم تا پخته شدن و رسیدن به آن نقش، سِیرِ ۵۵ ساله‌ای را درنظر گرفتم. با همه این اوصاف همیشه افقم تئاتر و صحنه نمایش بوده و هست. سعی کردم در این سال‌ها کارهایی را هم به یادگار بگذارم؛ از نمایش اتللو تا خرس (چخوف) و سهرودی. تئاتری هم که این آخری‌ها روی صحنه بردم به کارگردانی، ابراهیم پشت کوهی جوان و مبتکر، که متأسفانه به خاطر شرایط کرونا، ابتر ماند.  امیدوارم شرایطی فراهم شود در درجه اول تئاتر کار کنم و در کنار آن کارهای سینمایی خوبی مثل "زشت و زیبا" و "یک حبه قند" تجربه کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.