جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰

شکرخدا گودرزی:

جامعه تئاتری ما در این ایام خیلی آسیب دیده است/هنرمندان و خانواده‌هایشان درگیر معیشت روزانه هستند

شکرخدا گودرزی بازیگر در  نشست فیلم معبد جان به کارگردانی محمد درمنش

سینماپرس: بازیگر و کارگردان تئاتر معتقد است آمفی‌تئاترهای روباز تنها برای فصل‌های خاص سال و اجراهای خاص این گونه فضاها مناسب است.

به گزارش سینماپرس، مدیرعامل خانه تئاتر اخیراً از  تفاهم این نهاد با شهرداری تهران برای واگذاری آمفی‌تئاترهای روباز به خانه تئاتر خبر داده است.

شهرام گیل‌آبادی از این اتفاق به عنوان «بازگشت نفس به تماشاخانه‌های روباز تهران» یاد کرد و با اشاره به اینکه در مرحله اول این مذاکرات، هفت آمفی‌تئاتر به‌عنوان نمونه آزمایشی پیشنهاد داده شده افزود: بر همین اساس، آمفی‌تئاتر روباز پارک ساعی، به‌عنوان اولین نمونه در اختیار ما قرار گرفته است. در این مورد، تفاهمی با شهرداری منطقه ۶ داشتیم که تفاهم‌نامه امضا شده و آمفی‌تئاتر در اختیار خانه تئاتر قرار گرفته اما هنوز مراحل امضای قرارداد در حال انجام است».

گیل‌آبادی در مورد چشم‌انداز این طرح توضیح داد: «پیش‌بینی‌ ما این است که با چنین فضاهایی، گروه‌های مختلف تئاتری مشغول به کار شده و این آمفی‌تئاترها، فضایی شوند برای اجراهای متعدد. حتی در همین وضعیت کرونا، در این آمفی‌تئاترها، امکان اجرا با فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها به شکل کامل وجود دارد».

ایراداتی که رفع آنها زمان‌بر است

در همین ارتباط،   شکرخدا گودرزی، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با آنا عنوان کرد: البته چنین اقدامی در جای خود  قابل‌تقدیر و تحسین است، اما نباید اولویت‌ها را فراموش کنیم. من بسیاری از این اماکن را که در سطح تهران و در پارک‌ها و مجموعه‌های فرهنگی وجود دارند را می شناسم؛ مثل همین پارک ساعی که اعلام کرده‌اند، بوستان گفتگو، پارک جمشیدیه، فرهنگسرای سرو، بوستان ولایت، بوستان جوانمردان و...

وی اظهار کرد: خود من سال‌ها در فرهنگسرای سرو کار کرده‌ام و فضای آن را می‌شناسم. معمولاً این آمفی‌تئاترهای روباز برای اجرای تئاتر استاندارد نیستند و برای برگزاری جشن‌های مناسبتی و جُنگ‌ها استفاده می‌شود. از نظر نور، سن اجرا، سیستم صدا، پارکینگ و سرویس بهداشتی و... و. ایرادات زیادی دارند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر افزود: البته دوستان گفته‌اند که قرار است این فضاها بازسازی و تجهیز شود. اگر این اقدام برای دوران کرونا و کمک به فعالیت‌های اهالی تئاتر طراحی شده، بعید است که تأثیر چندانی داشته باشد. این فرایند  در خوشبینانه‌ترین حالت دو سه ماه طول می‌کشد. با توجه به شواهد و قرائن، ان‌شاالله در سال جدید شاهد فروکش کردن این بیماری خواهیم بود. یعنی اگر با اجرای تئاتر در این سالن‌های روباز، به دنبال اجرای فاصله اجتماعی هنگام تماشای تئاتر هستیم، باید از قبل این فضاها آماده می‌شد.

تمرکز را روی  احداث سالن بگذاریم

 بازیگر نقش امام خمینی (ره) در سریال «معمای شاه» گفت: از سوی دیگر اگر بخواهیم به این جریان بازسازی و تحویل گرفتن آمفی تئاترها به عنوان یک برنامه بلندمدت نگاه کنیم، باید بگویم بیش از این‌گونه اماکن، نیازمند ساخت سالن‌های اجرا هستیم؛ یعنی چیزی شبیه همین بلک‌باکس‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته شده و تماشاخانه ایرانشهر نمونه بسیارخوبی از آن است. بناهای سوله‌مانندی که طبق استاندارد ساخته شود و مجهز هم باشد.

گودرزی افزود: سالن‌های روباز برای فصل‌های خاص و اجراهای خاصی است و هیچ‌گاه نمی‌تواند به عنوان مکان اصلی اجرای تئاتر درنظر گرفته شود. البته باز هم می‌گویم که اصل این اقدام کار خوبی است، اما اولویت ندارد. باید یک ارزیابی کارشناسی داشته باشیم تا هزینه‌ای که می‌کنیم با خروجی آن همخوانی داشته باشد.

وی عنوان کرد: به هر حال فراموش نکنیم که جامعه تئاتری ما در این ایام خیلی آسیب دیده است. هنرمندان  و خانواده‌هایشان درگیر معیشت روزانه هستند. هم خانه تئاتر و هم نهادهای دیگر باید یک اقدام اورژانسی در این‌باره انجام دهند و ان شاءالله وقتی شرایط مهیا شد و اوضاع به ثبات رسید، بحث‌هایی مثل آمفی‌تئاتر روباز را هم دنبال کنند. البته اقداماتی برای حمایت از اهالی تئاتر انجام شده که واقعاً ناچیز است و تأثیری در روند زندگی هنرمندان و فعالان این عرصه ندارد.

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.