جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴

دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد:

اصل مهم برای حضور هر فیلمی در جشنواره داشتن پروانه نمایش است!

خاطرات درون خانوادگی فجر سی و هشتم

سینماپرس: دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر از احتمال حضور بعضی فیلم‌هایی که پیش از این در رویدادهای خارجی شرکت کرده‌اند، در جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ البته به شرطی که شورای سیاستگذاری موافقت کند.

به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم فجر براساس آیین‌نامه خود هر سال فیلم‌هایی را می‌پذیرد که نخستین نمایش خود را به این رویداد اختصاص دهند و از این رو بسیاری از کارگردان‌های شناخته شده کشور هم فیلم خود را ابتدا به جشنواره فجر ارائه می‌کنند و بعد برای شرکت آن در رویدادهای خارجی برنامه‌ریزی می‌شود.

اما از آنجا که از ماه‌ها قبل تکلیف برگزاری جشنواره فجر مشخص نبود، برخی صاحبان فیلم‌ها ترجیح دادند اولین نمایش آثار جدیدشان در خارج از کشور باشد و برهمین اساس تعداد قابل توجهی فیلم توسط سینماگران ایرانی تولید شده که پیش‌تر در گزارشی به قلم محمد اطبایی (کارشناس سینما در بخش بین‌الملل) به برخی از آن‌ها اشاره شد مثل فیلم‌های «نامو» نادر ساعی‌ور،   «من اینجا هستم» عباس امینی، «نجیبه» مصطفی گندم کار،   «گورکن» کاظم ملایی،   «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری، «دشت خاموش» احمد بهرامی، «بندر بند» منیژه حکمت،   «خط فرضی» فرنوش صمدی، «گربه سیاه» کریم امینی، «کلاغ‌ها» نقی نعمتی،   «بی سر» کاوه سجادی‌حسینی، «انیما» رضا گلچین،   «مهاجر کوچولو» بتین قبادی، «مجبوریم» رضا درمیشیان و «تی‌تی» آیدا پناهنده  «بوتاکس» کاوه مظاهری و «شیطان وجود ندارد» محمد رسول‌اف.

البته در این بین «دشت خاموش» سال قبل متقاضی جشنواره فجر بود که پذیرفته نشد و امسال جایزه بهترین بخش‌ افق‌های جشنواره ونیز را گرفت.

پیگیری‌های ایسنا حاکی از این است که تعدادی از فیلم‌های اشاره شده،  متقاضی حضور در جشنواره فجر هستند ولی طبق تاکید دبیر جشنواره در نشست خبری اخیرش که اعلام کرد فیلم‌هایی که قبلا در جشنواره‌ای خارج از کشور شرکت کرده‌اند امکان حضور در فجر را ندارند، این اتفاق عملی نیست. با این حال این سوال مطرح است وقتی امسال هیات انتخابی وجود ندارد و جشنواره در شرایط استثنایی برگزار می‌شود، آیا نمی‌توان استثنایی برای این فیلم‌ها قائل شد؟  همانطور که سال ۹۷ برای «روزهای نارنجی» اعمال شده بود.

در پاسخ به این سوال محمدمهدی طباطبایی‌نژاد - دبیر جشنواره فیلم فجر - به ایسنا گفت: به دلیل آنکه چنین تقاضایی از سوی دوستان به رییس سازمان سینمایی هم مطرح شده، قرار براین است که موضوع را دوباره در شورای سیاست‌گذاری مطرح کنیم و اگر شورا موافق بود می‌توانیم اطلاعیه دهیم و این مورد را اعلام کنیم؛ اما اگر شورا موافق نبود طبیعتا طبق آنچه مصوب شده این فیلم‌ها نمی‌توانند در جشنواره فجر باشند.

وی تاکید کرد که یک اصل مهم برای حضور هر فیلمی در جشنواره داشتن پروانه نمایش است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.