سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

راهکار برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا/۵

دهقان نسب: دولت دستش در جیب مردم است و خودش هیچ خرجی نمی کند! /کمک مالی مستقیم به صنوف ضعیف سینمایی که هیچ گاه دیده نمی شوند یکی از راهکارهای عاجل است

حبیب دهقان نسب

سینماپرس: حبیب دهقان نسب بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با انتقاد از متولیان فرهنگی کشور در خصوص ارائه راهکار برای برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا گفت: کمک مالی مستقیم به صنوف ضعیف سینمایی که هیچ گاه دیده نمی شوند و همیشه در پشت صحنه حضور دارند یکی از راهکارهای عاجلی است که می تواند در این دوران کرونا توسط مسئولان سینمایی اندیشه شود و زندگی بخش اعظمی از سینماگران را بهبود بخشد؛ دولت اگر بودجه جداگانه ای برای این کار ندارد باید بودجه برگزاری جشنواره فجر را به معیشت اقشار ضعیف سینما اختصاص دهد و برگزاری جشنواره در این ایام کار بسیار بی معنایی است.

بازیگر فیلم های سینمایی «سگ کشی» و «شب واقعه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه تصمیم گیری هایی که مسئولان طی این مدت انجام داده اند همگی پر از عجایب بوده است! یکی از مهمترین این عجایب تصمیم برای برگزاری جشنواره فیلم فجر است. اولاً که وقتی سینما طی یک سال گذشته همواره در تعطیلی بوده، سینماگران بزرگ مبادرت به تولید فیلم نکرده اند و امکان شعله ورتر شدن ویروس کرونا وجود دارد برگزاری جشنواره چه معنایی جز هدر دادن بودجه بیت المال می تواند داشته باشد؟

وی ادامه داد: دوماً وقتی اهالی سینما در بیکاری و خانه نشینی مطلق به سر می برند، کار ندارند، نان ندارند، در تأمین معاش روزانه خود مانده اند چرا باید بودجه های بیت المال برای برگزاری جشنواره ای هزینه شود که در این روزهای کرونایی هیچ کارآیی خاصی نمی تواند داشته باشد؟

دهقان نسب سپس با بیان اینکه بودجه ها هرگز نباید در این شرایط وخیم اقتصادی هدر روند خطاب به مدیران سینمایی اظهار داشت: آقایان وقتی کرونا رفت بیایید و به جای یک جشنواره چندین جشنواره برگزار کنید اما حالا این کار را انجام ندهید! اتفاقاً جشنواره ای که بعداً برگزار کنید خیلی بهتر خواهد بود چرا که هم بزرگان سینما در آن فیلم دارند هم می توانید از بین فیلم های متعدد ساخته شده گلچین کرده و بهترین ها را در جشنواره به نمایش درآورید نه اینکه هر فیلمی را با هر کیفیت ضعیفی به جشنواره راه دهید!

این بازیگر برجسته در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: کرونا همه دنیا را دربر گرفته و اغلب دولت ها در پی راهکارهایی بوده اند تا آسیب های کرونا کمتر زندگی شهروندان شان را با خلل روبرو سازد. این وظیفه دولت ها است که دنبال کمک به کسانی باشند که در این ایام آسیب دیده اند اما متأسفانه دولت ما دستش در جیب مردم است و خودش هیچ خرجی نمی کند!

وی تصریح کرد: این وظیفه دولت است که راهکار جدی پیدا کند و نه تنها به سینماگران و هنرمندان بلکه به عموم افراد جامعه بدون تبعیض قائل شدن کمک مالی مستقیم کند. این اتفاقی است که ما در بسیاری از کشورها شاهد آن بوده ایم.

بازیگر فیلم های سینمایی «سفر به چزابه» و «الهه زیگورات» با اشاره به وضعیت وخیم زندگی برخی اقشار ضعیف سینمایی اظهار داشت: بی شک اگر ما هنرمندان می توانستیم و توانش را داشتیم خودمان برای همکاران مان تدبیری اندیشه می کردیم تا بخشی از گرفتاری ها و مشکلات زندگی شان برطرف شود اما متأسفانه این توان را نداریم.

وی افزود: در این ایام کرونایی بسیاری از اهالی سینما آسیب های جدی را متحمل شدند. عوامل پشت دوربین همیشه وضعیت شان نامطلوب بوده و حالا روزهایی دشوارتر از همیشه را طی می کنند. این افراد که جزو زحمتکش ترین عوامل سینما هستند دستمزدهای شان ناچیز است. آن ها خانواده دارند، خرج دارند، اجاره خانه دارند، آسیب پذیر هستند و مسئولان باید هرچه سریع تر تدبیری برای درمان دردهای زندگی شان داشته باشند.

دهقان نسب در همین راستا متذکر شد: در سینما تنها تعداد معدودی افراد هستند که دستمزد بالایی دارند و مسئولان نباید با دیدن زندگی پر از رفاه آن ها فکر کنند وضعیت همه سینماگران این چنین است. من امیدوارم حالا پس از گذشت نزدیک یک سال از ورود ویروس منحوس کرونا به کشورمان که منجر به کمای سینما شده است مسئولان به خود آمده و هرچه سریع تر به جای خرج کردهای بیهوده بودجه های بیت المال را بین نیازمندان سینمایی تقسیم نمایند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.