یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳

میکائیل شهرستانی:

تنها راه برگزاری «جشنواره تئاتر فجر» در شرایط کرونا برگزاری جشنواره به شکل آنلاین است

میکائیل شهرستانی

سینماپرس: تلویزیون باید فاصله سال‌های اخیر خود را با تئاتر کم و جبران کند و بازگشت تله تئاتر به جشنواره تئاتر فجر تا حدی این هدف را محقق خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، میکائیل شهرستانی کارگردان و بازیگر تئاتر درباره بازگشت بخش تله‌تئاتر به جشنواره تئاتر فجر بعد از ۱۰ سال گفت: در این شرایط ویژه و بحرانی تله‌تئاتر راهکار مناسبی است که می‌تواند ما را به امکان تازه‌تری از مدیوم تئاتر ‌برساند. تله تئاتر سلامی دوباره به عرصه نمایش است که خود می‌تواند نویدبخش اتفاقات تازه‌ای در این بخش باشد.

وی ادامه داد: ما در گذشته تله‌تئاترهای ارزنده و ماندگاری داشتیم که می‌توان آن‌ها را جمع‌آوری و از تلویزیون بازپخش کرد. شاید در طول این سال‌ها به علت دغدغه‌های معیشتی، مردم ضرورت تئاتر را کمتر حس کرده یا اصلا حس نمی‌کردند اما تله تئاتر این امکان را فراهم می‌آورد تا یک گونه‌ فراموش شده‌ مرتبط با تئاتر دوباره مورد توجه قرار گیرد. اگر این جریان دقیق و حساب شده پیش برود، می‌توانیم در آینده شاهد بازتاب‌های درخشانی از آن باشیم.
شهرستانی درباره دسترسی بیشتر مردم به تئاتر از طریق فضای مجازی در شرایط کرونا بیان کرد: تنها راه برگزاری جشنواره در شرایط کرونا برگزاری جشنواره به شکل آنلاین است. اگر هم امکان حضور مخاطبان باشد باید به صورت محدود و با رعایت فاصله اجتماعی انجام شود. زیرا حفظ جان مردم و سلامتی تماشاگران از هر چیز واجب‌تر است. به هر حال چراغ تئاتر روشن است. تئاتری‌ها این روزها شاید بیشتر در خانه هستند اما کارشان را نیز انجام می‌دهند. قطعا شرایط تغییر خواهد کرد.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به پیشنهادات خود برای برگزاری بهتر این دوره از جشنواره عنوان کرد: شرکت کنندگان با همکاری صداوسیما و مراکز استان‌ها می‌توانند کارهایشان را با کیفیت مطلوب و به شکل حرفه‌ای ضبط کرده و در اختیار تلویزیون قرار دهند و به طور ویژه در یک بازه زمانی مشخص با اطلاع‌رسانی قبلی و آمادگی مخاطبان، این آثار پخش شود. این فرصت باعث می‌شود حتی در شهرستان‌های دورافتاده که از امکانات کمتری برخوردار هستند، علاقه‌مندان به تئاتر دقایقی را با تلویزیون برای توجه به تئاتر همراه شوند. ضمن این که نباید فراموش کنیم که بسیاری از آثار درخشان تئاتر از سایر شهرها و استان‌ها برخواسته است.
این بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون درباره‌ فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی ویژه‌ای که کرونا ایجاد کرده است، بیان کرد:کرونا فرصت و بستر مناسبی را برای مطالعه و پژوهش فراهم آورده است که می‌توان به خوبی از آن بهره برد؛ کتاب و نمایشنامه خواند، فکر کرد و جلساتی را برای رمان‌خوانی تشکیل داد.  
شهرستانی خاطر نشان کرد: به نظرم درهای تئاتر و پژوهش و مطالعه به روی طرفدارانش باز است. می‌توان در این دوره از جشنواره یک بخشی را به پژوهش‌ها، ترجمه‌ها یا تألیفات اختصاص داد و با همکاری دفتر نمایش این کتاب‌ها به چاپ برسند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.