دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «منصور»:

نمی‌گویم که شاهکاری در زمینه دفاع مقدس رخ داده است اما با جرأت می‌گویم که «منصور» فیلمی متفاوت در این سینما است

فیلم سینمایی «منصور»

سینماپرس: جلیل شعبانی تهیه‌کننده فیلم سینمایی منصور که با محوریت زندگی شهید ستاری است می‌گوید این فیلم قدرت رقابت با فیلم‌های روز جهان برای جذب جوانان داخلی را دارد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «منصور» با نام قبلی اوج 110 یکی از فیلم‌های مورد انتظار در جشنواره فیلم فجر است. فیلمی با محوریت شهید منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و از شخصیت‌های برجسته نظامی و علمی کشور که در ایجاد و بسط زیرساخت‌های نظامی و هوایی کشور نقش مهمی را ایفا کرده‌ است.

این فیلم که محصول سازمان هنری و رسانه‌ای اوج است توسط سیاوش سرمدی کارگردان جوان کشور که بیشتر در عرصه مستندسازی فعالیت داشته ساخته شده است و تهیه‌کننده آن جلیل شعبانی تهیه‌کننده، مجری طرح و مدیر تولید فیلم‌هایی چون کودک و سرباز، سوءتفاهم، شمعی در باد و ... است.

در گفت‌وگوی کوتاهی که با این تهیه‌کننده سینما داشتیم درباره این فیلم خصوصیات و ویژگی‌های فیلم را و همینطور از تجربه همکاری او با جوانان دهه شصتی در این فیلم پرسیدیم.

شعبانی در پاسخ به تسنیم درباره علت انتخاب شهید ستاری از میان شهدای گوناگون نیروی هوایی و خلبانان جنگ بیان کرد: شهید ستاری در میان دیگر شهدا با وضعیت امروز ما و مسئله مهم خودباوری و غرور ملی نسبت عمیق‌تر و ملموس‌تری دارد. در واقع می‌توانم بگویم که شهید ستاری نسبت به مسئله و محتوای اصلی ما که همان خودباوری ملی است به‌روزتر است.

سینما، فیلم، سورنا ستاری،

نمایی از فیلم منصور

او در ادامه توضیحات خود اضافه کرد: مسئله خودباوری ملی مفهومی است که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند که باید از وابستگی‌ها رها شویم و در تمام زمینه‌های نظامی و علمی روی پا بایستیم. شهید ستاری نیز در همین راستا حرکت کرده است و در حوزه فناوری هوا-فضا دستاوردهای بسیار خوبی را برای کشور فراهم کرده است. چیزی که در نهایت امروز با تلاش و کوشش شهدا و دیگر فعالان این حوزه توانست به نقطه طلایی برسد که در آن تولید موشک و پهباد در سطح درجه یک انجام شود.

شعبانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بازه زمانی انتخاب شده در فیلم گفت که دوره انتخاب شده در فیلم به زمان دفاع مقدس و بمباران‌ها بازمی‌گردد؛ زمانی که دغدغه‌های اولیه شهید ستاری در خصوص پیشرفت صنایع هوایی و نظامی برای او ایجاد شده است. دوران وی در دهه 1360 دورانی بود که برخی فکر می‌کردند ما تنها می‌توانیم یک پیکان بسازیم اما شهید ستاری دنبال تولید هواپیمای اف 5 بود.

البته این تفکر و دیدگاه هنوز هم در جامعه وجود دارد که می‌گوید ما نمی‌توانیم و نباید ساخت و... اما ایشان خط شکن بودند و کار را به جلو بردند و باعث شد تا به نقطه‌ای برسیم که در عرصه‌های دانش‌بنیان پیشرفت جدی داشته باشیم.

این تهیه‌کننده سینما در مورد انتخاب محسن قصابیان برای بازی در نقش شهید ستاری بیان کرد: من قصابیان را از دوران دانشگاه می‌شناختم و با او دوست قدیمی و هم‌شاگردی بودم. او جدای از شباهت خوبی که با شهید ستاری داشت بازیگر مستعد و توانایی است که برای بازی در این نقش به نظرمان خوب و مناسب بود. او در این سال‌ها که کمتر در صحنه بازیگری ظاهر می‌شد بیشتر به تدریس بازیگری مشغول بود و امیدواریم که این نقش بازگشت دوباره او به سینما و تلویزیون باشد.

وی در واکنش به سؤال ما درباره کارگردانی سرمدی به عنوان فیلم اولی در سینمای داستانی و فیلمی که می‌توان آن را Big Production نامید اظهار کرد: باتوجه به اینکه آقای سرمدی از حوزه مستند به سینمای داستانی آمده‌اند تجربه‌ و ابدعات نویی را در این فیلم خلق کردند که به نظرم می‌رسد جالب و جذاب باشد. شاید اگر از کاگردان قدیمی دفاع مقدس برای ساخت این فیلم استفاده می‌کردیم این خلاقیت و جذابیت در فیلم وجود نداشت چه از نظر درام و یا ساختار. در حال حاضر باید سراغ نوگرایی و جوان‌گرایی بود و نباید سینمای دفاع مقدس را به همان صورت قدیمی تولید کرد که همه فیلم‌ها شبیه هم نباشند.

البته نمی‌گویم که شاهکاری در زمینه دفاع مقدس رخ داده است اما با جرأت می‌گویم که می‌توانیم فیلمی متفاوت در این سینما شاهد باشیم.

وی ادامه داد: به جوان‌گرایی تنها و بدون همراهی باتجربه‌ها و قدیمی‌ها مخالفم. باید به جوانان میدان داد چراکه نیازداریم تا ایده و روش و فکر جدید در عرصه سینما آفریده شود نه تنها در زمینه کارگردانی بلکه در دیگر بخش‌های هنری و سینمایی نیز به این نیاز داریم. اما این سخن به این معنا نیست که قدیمی‌ها نباید کار کنند بلکه باید با همکاری و تولید این دو نسل رنگ‌بندی متفاوتی در سینما ایجاد شود.

فکر می‌کنم که اگر مدیریت کلان فرهنگی و هنری کشور به شکل خوب و برنامه‌ریزی شده‌ای انجام شود و از این دو نسل استفاده درست شود می‌توانیم به سینمای طلایی و شکوفای ایران برسیم.

او در پایان با اشاره به اینکه فیلم‌های هالیوود امروز برای جوانان جذابیت خاصی دارد و باید فیلم‌های ما قدرت مقابله و جذب جوانان را داشته باشد بیان کرد که فرزند جوان من در جو فرهنگی و هنری امروز زندگی می‌کند اما تجربه نشان داده است که اگر فیلم ایرانی ما قدرت خوبی در جذب و یک تکیه‌گاه مطمئنی برای برای دل بستن به آن داشته باشد می‌تواند که مخاطب ایرانی خود را پای تصویر نگه دارد. به نظرم فیلم منصور این قدرت و قابلیت را دارد چراکه نوع نگاه جدید به جنگ را می‌پسندد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.