چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳

پس از چراغ سبز وزارت بهداشت و سخنان و رئیس سازمان سینمایی؛

خبر رسمی حضور عادی مردم در «جشنواره فیلم فجر» چه زمانی منتشر خواهد شد؟!

نهمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: صحبت‌های روابط عمومی وزارت بهداشت و رئیس سازمان سینمایی نشان می‌دهد که حضور مردم در جشنواره فیلم فجر تقریباً قطعی است و خبر رسمی آن در هفته بعد منتشر خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم فجر به عنوان یک فستیوال هنری که در سینماهای کشور برگزار می‌شود حضور مستمر مردم را همیشه به همراه داشته است. این مردم‌اند که جشنواره فیلم فجر را در مقام یک رویداد هنری و فرهنگی وسیع که از آن به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رخداد هنری کشور یاد می‌شود برجسته کرده‌اند وگرنه حضور هنرمندان و اصحاب رسانه کشور در دیگر رویدادهای هنری که مردم در آن حضور روشن و جدی ندارد نیز همواره جریان دارد و ثبت شده است اما اهمیت و وسعت مردمی جشنواره فیلم فجر را ندارد.

جشنواره بدون حضور حتی حداقلی مردم رنگ و بوی جشنواره را ندارد اما شیوع بیماری منحوس کرونا در ایران باعث شده که بسیاری از برنامه‌های کشور اعم از اجتماعی، ورزشی و هنری مختل شود. جشنواره فیلم فجر نیز از این گزند در امان نماند و باعث شد تا اما و اگرهایی درباره آن از همان اول مطرح شود. از برگزاری خود جشنواره گرفته تا حضور اصحاب رسانه و هنرمندان و البته مردم.  صحبت‌های دبیر جشنواره فیلم فجر در نشست خبری این واقعیت را مکشوف کرد که در وهله اول این جشنواره تنها برای داوران برگزار می‌شود و بس و بعد از اتمام داوری جوایز در برنامه اختتامیه اهدا خواهد شد. این شکل اجرایی جشنواره باعث شد تا از همان ابتدا این مسأله مطرح شود که برگزاری جشنواره به این صورت چه معنایی دارد و بهتر اینکه جشنواره‌ای برگزار نشود. کارگردانان و سینماگران مختلفی واکنش خود را به این موضوع نشان دادند و گفتند که جشنواره بدون مردم و رسانه چنگی به دل نمی‌زند.

اما حتی حضور مردم در شکل سوم اجرایی جشنواره بود و برنامه مدیران جشنواره این بود که در صورتی که شرایط مساعد باشد در وهله دوم اصحاب رسانه و هنرمندان در کنار دست‌اندرکاران جشنواره در آن شرکت کنند. برای همین حضور مردم در صورتی به نتیجه می‌رسید که نقشه مسیر دوم اجرا شود.  

اما مدت زمان زیادی نکشید که باتوجه به پایین آمدن آمار فوتی‌های کرونا و مبتلایان به بیماری کویید-۱۹ حضور اصحاب رسانه در جشنواره فیلم فجر نیز تقریباً قطعی شد و حتی سینماهای حضور خبرنگاران نیز مطرح شد. برای همین حضور مردم در جشنواره فیلم فجر در یک قدمی قرار گرفت و باتوجه به اینکه وضعیت اکثر شهرهای کشور از قرمز به زرد و آبی تغییر یافت و همینطور سینماهای این شهرها نیز بازگشایی شد احتمال حضور مردم افزایش یافت.

دیروز نیز جهانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت با حاضر شدن در ستادخبری جشنواره فیلم فجر جملاتی را گفت که نشان داد احتمال حضور مردم در جشنواره فیلم فجر بسیار قوی است. او در این باره با اشاره به شرایط کرونایی که بر جهان حاکم شد بیان کرد که جشنواره سی‌ونهم با محدودیت‌ها و ارزیابی‌هایی که از ریسک برپایی آن وجود دارد، برگزار خواهد شد. سپس در بخش دیگری از سخنان خود گفت استدعایی که از مردم داریم آن است که در جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور با رعایت اصول و توصیه‌نامه‌های بهداشتی شرکت ‌کنند و همزمان از این جشنواره و رویداد استفاده کافی را ببرند.

اشاره روشن و صریح به تقاضای وزارت بهداشت از مردم مبنی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جشنواره نشان می‌دهد که قاعدتاً باید حضور مردم در جشنواره بلامانع باشد که حالا وزارت بهداشت از آنان تقاضای رعایت موارد بهداشتی را برای حضور در جشنواره را نیز دارد.

همینطور انتظامی رئیس سازمان سینمایی با حضور در این ستاد نیز با اشاره به جلساتی که با ستاد ملی مبارزه با کرونا داشته‌اند بیان کرد که خوشبختانه در مسیر تعاملی که با ستاد ملی مبارزه با کرونا طی ‌شد، امید است که در جریان جشنواره به تحقق سطح سوم و نمایش آثار جشنواره برای مردم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برسیم.

بنابراین با توجه به صحبت‌های فوق به نظر می‌رسد که حضور مردم در جشنواره فیلم فجر ممکن خواهد بود و احتمالاً خبر قطعی حضور مردم به صورت حداقلی و با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی به زودی در ابتدای هفته بعد منتشر شود.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.