سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱

با حضور معاون هنری وزارت ارشاد؛

رونمایی از سامانه «موزه هنرهای معاصر تهران»

 موزه هنرهای معاصرتهران

سینماپرس: موزه هنرهای معاصر تهران پس از ۳۲ ماه تعطیلی به دلیل مرمت و بازسازی، پنجشنبه همین هفته به طور رسمی بازگشایی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، پس از ۳۲ ماه از تعطیلی موزه هنرهای معاصر که به دلیل مرمت و بازسازی انجام گرفته بود، بانک. اطلاعاتی آثار این موزه با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی و آقایی مدیر موزه رونمایی شد و موزه هم پنجشنبه با دو نمایشگاه به‌طور رسمی بازگشایی می‌شود.  

حسینی در ابتدای این نشست گفت: یکی از دغدغه‌های جدی بنده پس از حضور در معاونت هنری، پرداختن به ابنیه ای بود که سالها مورد بهره‌برداری قرار گرفته و کتر فرصت تعمیر و بازسازی آن فراهم آمده است، مانند تالار وحدت، تئاتر شهر و موزه هنرهای معاصر تهران.

وی افزود: امروز سالن اصلی تئاتر شهر و ماشینری آن مرمت اساسی شده است و طی نشست خبری اعلام شد.

حسینی با اشاره به برخی مشکلات ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران اضافه کرد: مشکل رطوبت در موزه هنرهای معاصر فقط از بام به پایین نبود، بلکه از کف به بام هم بود. شاید نیم. قرن پیش مرسوم نبود موزه‌ها دو سیستم تهویه داشته باشند، یکی به رفاه اثر توجه داشته باشد و دیگری به رفاه مخاطب آن.

وی ادامه داد: ما دو راه داشتیم، تعمیرات سطحی بدون تعطیلی موزه و دیگری تعمیر اساسی با تعمیرات بلندمدت. ما گزینه دوم را انتخاب کردیم و گرچه زمانبندی اساسی انجام گرفته بود اما مرمت همیشه سخت‌تر از ساختن است و به همین دلیل زمان‌بر شد، کرونا هم مزید بر علت بود. سعی کردیم در بخش سخت‌افزار به اصل موزه وفادار باشیم، در بخش نرم‌افزار هم بانک اطلاعاتی گنجینه موزه را تشکیل دادیم.  

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از نشست خبری بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران گفت: در این مدت تلاش کردیم موزه همواره مأموریت موزه‌ای خود و. نمایش بخشی از گنجینه‌اش را داشته باشد و در عین حال از نمایشگاه‌های میهمان هم میزبانی کند. در این مسیر حضور آقای آقایی که قبلا هم سابقه مدیریت موزه را داشته‌اند، موجب دلگرمی ما بود. از اکنون برنامه‌های حوزه تا سه سال آینده قابل اجراست و به زودی برنامه‌های سال آینده موزه منتشر می‌شود.  

* رونمایی از بانک اطلاعاتی آثار گنجینه موزه

مظفری در ادامه نشست گفت: شناسنامه دار شدن آثار موزه یکی از دغدغه‌های ما بود و امروز خرسندیم که این سامانه در دسترس قرار گرفته است. ۳۲۸۲ اثر که شماره اموال دولتی دارند، در این بانک بارگذاری شده و در دسترس است.

وی ادامه داد: ۷۰۵ اثر از آثار ارزشمند معاصر به گنیجنه موزه اضافه شد و این آثار توسط جمشید ناصری و همسر فقیدشان منیژه میرعمادی به موزه اهدا شده است. برخی از این آثار به نام مرحوم میرعمادی به صورت دوره‌ای در موزه‌های معاصر کشور به نمایش در می‌آید.  

ناصری هم درباره مجموعه اهداشده به موزه هنرهای معاصر تهران گفت: اتفاق بازگشایی موزه و همزمانی آن با اهدای مجموعه‌ای که طی سی و اندی سال زندگی مشترک با همسرم منیژه جمع‌آوری کردیم را اتفاق مبارکی می‌دانم.

ما سال ۶۲ ازدواج کردیم و آخرین نمایشگاه انفرادی خود را سه چهار سال بعد از ازدواج برپا کرد، اما برایش کافی نبود و می‌خواست هنر و زندگی با هنر را در جامعه جا بیندازد. به همین دلیل ۱۰ عنوان کتاب از هنرمندان معاصر برای معرفی آن‌ها چاپ کرد، از جمله غلامحسین نامی، کیارستمی، پروانه اعتمادی و علی‌اکبر صادقی.

وی ادامه داد: او روی چاپ این کتاب‌ها بسیار حساس بود و شخصاً خودش برای تصحیح رنگ به چاپخانه می‌رفت. او سپس فصلنامه طاوس (اولین نشریه دوزبانه هنرهای تجسمی که بعدها سایت آن هم راه‌اندازی شد) را راه‌اندازی کرد که به هنرهای تجسمی خلاصه نمی‌شد و سینما و موسیقی و معماری را هم در بر می‌گرفت.

ناصری درباره جمع‌آوری آثار هنری توسط خانم میرعمادی توضیح داد: او تابلو می‌خرید و همیشه میگفت روزی آن‌ها را به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا کند. خودش این فرصت را پیدا نکرد اما من خوشحالم که امروز به وصیت او عمل کرده‌ام.

وی افزود: با کمک خانم بریمانی که در ایتالیا نقاشی خوانده‌اند، این تابلوها مرمت شدند تا برای اهدا به موزه آماده شوند.

آقایی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران هم در ادامه این نشست خبری گفت: دو نمایشگاه در بازگشایی موزه افتتاح می‌شود، یکی «ارمغان» است که نمایش ۱۳۵ اثر از آثار اهدایی مرحوم میرعمادی و دکتر ناصری است. برای کامل شدن روایت این نمایشگاه، ۲۶ اثر هم از موزه در این نمایشگاه با نمایش در می‌آید، به عنوان مثال، ۱۸ برگ از قصص قرآن آقای پیلارام را در موزه داشتیم، ۶برگ هم آقای ناصری اهدا کردند.

وی افزود: نمایشگاه دوم «عکاسی مفهومی» است که به دوره پس از جنگ ویتنام مربوط می‌شود.

آقایی افزود: در انتهای بهار هر سال، برنامه سال آینده موزه را اعلام می‌کنیم اما استثنائاً امسال تا آخر سال، برنامه سال آتی را اعلام خواهیم کرد و از سه‌شنبه ۱۴ بهمن، درهای موزه برای عموم بازگشایی می‌شود اما مخاطبان باید از قبل بلیت رزرو کنند، تا تعداد نفراتی که در یک ساعت می‌توانند از موزه بازدید کنند، بر مبنای رعایت دستورات بهداشتی باشد.  

* مرمت موزه با ۱۶ و نیم میلیارد تومان

در ادامه نوبت به پرسش خبرنگاران رسید. حسینی در پاسخ به پرسشی درباره مجموع هزینه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران گفت: هزینه‌ها در حوزه اداره نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت ارشاد است و در جلسه قبل توضیحات داده‌اند. اما می‌توان گفت ۱۶ و نیم میلیارد تومان هزینه مجموع مرمت و بازسازی موزه شده‌است.  

مظفری درباره موضوع اطفاء حریق توضیح داد که سیستم‌های اعلام حریق در گنجینه اجرا شده است، اما نمی‌توان ادعا کرد کم‌خطاترین روش کدام است. فعلا موزه با روش سیستم گذشته به کار خود ادامه می‌دهد تا تأمین منابع صورت گیرد.

آقایی هم درباره نمایش ندادن برخی آثار گفت: قرار نیست همه آثار به نمایش درآید اما وجودشان بر ارزش گنجینه موزه افزوده است. تنها ۴ اثر در موزه وجود دارد که قابل نمایش نیست اما یکی از آنها (اثر رنوار) را با شیوه گرافیکی در کتاب موزه چاپ کرده‌ایم.

مظفری هم درباره ساماندهی بازار هنر در جوار ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران گفت: این بازار می‌تواند فاجعه‌ای مانند پلاسکو را رقم بزند. حکم تخلیه قطعی ۱۷ غرفه را گرفته‌ایم اما اجرا نشده است که امیدواریم زودتر اجرایی شود.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.