شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

جایگاه «پدر» در سینمای ایران/۱

تهامی: سینما و تلویزیون باید توجه جدی تری به عنصر مهم خانواده و نقش «پدر» داشته باشند/ زنده یاد جمشید مشایخی ماندگارترین پدر سینمای ایران هستند

کوروش تهامی*

سینماپرس: کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر در خصوص جایگاه «پدر» در سینمای ایران گفت: ما نباید فراموش کنیم که مهمترین عنصر برای شکل گیری و ساخته شدن تک تک افراد جامعه، خانواده است و وجود پدر مهترین رکن و به مثابه ستونی برای خانواده محسوب می شود از این رو سینما و تلویزیون باید توجه جدی تری به عنصر مهم خانواده و نقش «پدر» داشته باشند اما متأسفانه طی سال های اخیر فیلم های خانوادگی به ندرت تولید شده و به جایگاه مهم خانواده و پدر در آثار سینمایی چندان توجهی نشده است.

بازیگر فیلم های سینمایی «رگ خواب» و «سلفی با دمکراسی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید نه تنها در سینما که در سایر هنرهای نمایشی باید به جایگاه ویژه و مهم پدر و همچنین عنصر مهم خانواده توجه صورت گیرد. همه به خوبی می دانیم عنصر مهم خانواده در شکل گیری یک فرد برای مواجهه با خودش و اجتماعی که قرار است در آن زندگی کند بسیار موثر است و از این رو باید با تولید آثار مناسب دست به الگوسازی صحیح برای افراد زده شود.

وی ادامه داد: اینکه در سال های اخیر در سینما کمتر به عنصر مهم خانواده پرداخت شده است عوامل متعددی دارد؛ یکی از مهمترین این اتفاقات آن است که آنقدر فیلمسازان، فیلمنامه نویسان و تهیه کنندگان به موضوعات دم دستی و کلیشه ای و کم ریسک چسبیده اند که دیگر تقریبا پرداختن به سایر موضوعات مهم به فراموشی سپرده شده است. بنده معتقدم در وهله اول نیاز است تا فیلمنامه نویسان ما کمی خلاقیت و وسعت دیدگاه شان را گسترش دهند و از سوی دیگر فیلمسازان و تهیه کنندگان هم دست از تولید آثار کلیشه ای بردارند.

این سینماگر با بیان اینکه سینما باید همواره یک گام جلوتر از جامعه قدم بردارد متذکر شد: متأسفانه یکی از دلایل عدم رغبت مخاطبان برای تماشای فیلم های سینمایی ایران آن است که این فیلم ها اغلب کلیشه ای و تکراری شده اند، مردم تصویر خود را به صورت جدی در این آثار نمی بینند و به همین علت فیلم ها را چندان تحویل نمی گیرند. بی شک تولید فیلم های مرتبط با خانواده می تواند یکی از مسائلی باشد که مردم را با سینما آشتی دهد.

تهامی سپس به نقش سیاست گذاران و مدیران سینمایی در خصوص توجه به آثار خانوادگی اشاره کرد و گفت: متأسفانه تجربه ثابت کرده که بسیاری از مدیران سینمایی ما هیچ دغدغه ای برای پرداختن به موضوعات مهم خانوادگی ندارند. البته من معتقدم نمی توان به صورت دستوری و آیین نامه ای فیلمسازان را ترغیب کرد تا در خصوص موضوعی مبادرت به تولید فیلم کنند اما می توان برای پرداختن به این قبیل موضوعات برخی سیاست های تشویقی در نظر گرفت تا فیلمسازان میل شان برای تولید این آثار بیشتر شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «به رنگ ارغوان» و «سینما سینماست» تأکید کرد: آنچه مهم است اینکه نگاه مسئولان همیشه موثر است، نوع نگاه و تخصص و دغدغه مند بودن مسئولان همیهش موثر است و اگر یک مسئول و مدیر دلسوزی وجود داشته باشد ما شاهد رقم خوردن اتفاقات نیکی در سینما خواهیم بود.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد:  مدیران سینمایی باید فیلمسازان و نویسندگان مطرح را دعوت کنند تا در خصوص این موضوعات مهم ورود کنند و مسیر تولیدات سینما را تغییر دهند. مهمترین اتفاقی که در هر کشوری رخ می دهد تولید آثار هنری از جمله تولیدات تصویری و نمایشی است. این فیلم ها و سریال ها بزرگترین تأثیرات را روی افراد جوامع می گذارد. سیاست های کلان جهانی از طریق فیلم ها به کل دنیا منتقل می شود. چرا ما نباید در این دسته باشیم؟

تهامی متذکر شد: ما باید افق نگاه مان را گسترش دهیم و فقط به همین امروز و اکنون توجه نداشته باشیم و به اثرگذار بودن هنر-صنعت سینما نگاه جدی تری داشته باشیم تا اتفاقات نیکی در این زمینه رقم بخورد.

وی در پایان این گفتگو با بیان اینکه از نظر بنده زنده یاد جمشید مشایخی ماندگارترین پدر سینمای ایران هستند گفت: ایشان در اغلب آثارشان همواره حامی و پشتیبان خانواده شان بودند و از این رو در ذهن بنده ماندگار شده اند؛ البته زنده یاد محمدعلی کشاورز هم برای بازی در سریال ماندگار «پدرسالار» یکی دیگر از پدران ماندگار در ذهن بنده اند اما پدری که به شدت مستبد بود و دلسوزی چندانی برای خانواده اش نداشت!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.