به گزارش سینماپرس، برگزاری جشنواره فیلم فجر در یک مکان مناسب، دائمی و مجهز، یکی از مسائل مهم مدیریت جشنواره فیلم فجر است که هر ساله با نزدیک شدن به آغاز این رویداد فرهنگی، دچار چالشها و حواشی فراوانی میشود؛ از گمانهزنیها تا اختلاف نظر در خصوص انتخاب خانه جشنواره.
امسال نیز سالن مرکزی یا خانه جشنواره دچار همین حاشیه شد و به دلیل برخی شرایط و محدودیتها، ناگزیر پس از یک بار جابهجایی، مجدداً گزینه محتمل سالهای قبل، یعنی سالن همایشهای برج میلاد به عنوان خانه جشنواره انتخاب شد. گزینهای که شاید از برخی جهات مانند وسعت و ظرفیت مناسب باشد، اما تمامی شرایط و امکانات یک مرکز اصلی و مهم برای جشنواره فیلم فجر، از جمله سالن استاندارد برای نمایش فیلم را ندارد.
در این خصوص مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر توضیح داد: انتخاب خانه جشنواره فیلم فجر به دلیل نیاز به برگزاری برنامههای متعدد نمایش فیلم، نشستهای رسانهای و برنامههای فرهنگی و هنری و نیز میزبانی از طیف گستردهای از سینماگران، هنرمندان، اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خانه جشنواره باید از جهات متعدد دارای استانداردهای بالای محیطی، شهری، هنری، فنی و اجرایی باشد تا بتواند به عنوان محل دائمی جشنواره مورد استفاده قرار گیرد. متأسفانه فقدان مجموعهای که بتواند تمامی این نیازها را برآورده کند، در سالهای اخیر یکی از معضلات و گرفتاریهای مدیران جشنواره فیلم فجر بوده است.
نقاش زاده ادامه داد: هیچکدام از مجموعهها یا سینماهایی که به عنوان سالن مرکزی یا خانه جشنواره انتخاب شدهاند، تمامی مختصات و قابلیتهای ضروری خانه جشنواره را یکجا نداشتهاند. در واقع هرکدام از انتخابها، نقاط ضعف جدی دارند و از این رو محل مناسبی برای سالن مرکزی یا خانه جشنواره نیستند.
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: از ضروریترین امکانات خانه جشنواره، قبل از هر چیز در اختیار داشتن مجموعهای از سالنهای سینمایی مجهز، با استانداردهای کیفی و امکانات بهروز برای نمایش فیلمهای سینمایی به علاوه سالنهایی برای برگزاری نشستهای خبری و رسانهای و برنامههای فرهنگی با ظرفیت قابل توجه است به گونهای که بتواند شمار قابل توجهی از مخاطبان را پوشش دهد. اما موقعیت مکانی، دسترسی مناسب، آسان و سریع از نقاط مختلف شهر و پارکینگ با ظرفیت قابل توجه برای خودروهای مدعوین و وجود زیرساختهای ارتباطی پیشرفته که کمترین آنها دسترسی به اینترنت پرسرعت است، نیز از ضروریات غیر قابل چشمپوشی برای خانه جشنواره است.
در سالهای گذشته غالباً از سه محل برای برگزاری جشنواره در تهران استفاده شده، که هیچ یک از آنها مشخصات و امکانات ضروری برای خانه جشنواره را یک جا نداشتهاند. بنابراین، در هر سال با توجه به رویکردها و البته میزان همکاری مدیران این مکانها، یکی از آنها به عنوان سالن مرکزی یا خانه جشنواره انتخاب شده است. البته در برخی موارد هم شروط و مطالبات غیرقابل پذیرش مدیران برخی از این مجموعهها، انتخاب خانه جشنواره و برگزاری آن را سختتر کرده است.
وی خبر داد: بنابراین با توجه به جایگاه رفیع سینمای ایران در جهان و مشکلات لاینحل مراکز فعلی، بهترین راه حل، احداث یک مجموعه سینمایی فرهنگی پیشرفته و دائمی به عنوان خانه جشنواره بینالمللی فیلم فجر و به تعبیری خانه جشنوارههای فیلم ایران است. سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر، نیازمند یک مرکز دائمی و مستقل است تا بتواند به انبوه مخاطبان حرفهای جشنواره از سینماگران و هنرمندان و اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ پاسخ مناسب و در خور آنان بدهد. در حقیقت این نیازی است که تمامی جشنوارههای سینمایی معتبر دنیا به آن پاسخ دادهاند و مجموعهای مناسب را به عنوان مرکز جشنواره یا کاخ جشنواره طراحی و احداث کردهاند. من پیشنهاد احداث خانه جشنواره فیلم ایران را به عنوان پروژهای ملی به ریاست محترم سازمان سینمایی دادهام که با آن موافقت شده و قرار است زمینههای مطالعه و اجرای آن فراهم شود.
خبر اقدام محمد خزاعی ریاست سازمان سینمایی، برای احداث مرکز همایشها و جشنوارههای سینمایی توسط روابط عمومی سازمان سینمایی منتشر و در آن از قول خزاعی گفته شد "به مؤسسه سینما شهر مأموریت داده شد که در این زمینه مطالعات کارشناسی و بررسیهای مقدماتی لازم را برای احداث چنین مرکزی فراهم آورند. امیدواریم این مرکز در آینده تحت عنوان «مرکز همایشها و جشنوارههای سینمایی» به چرخه فعالیتهای سازمان سینمایی اضافه شود. "
نقاشزاده در توضیحات تکمیلی خود گفت: امیدوارم با همراهی و حمایت مادی و معنوی دستگاههای ذیربط از جمله اختصاص بودجه مستقل توسط مجلس شورای اسلامی، سازمان سینمایی بتواند این پروژه ملی را آغاز و در آیندهای نزدیک، جشنواره بینالمللی فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور، محل همیشگی برگزاری خود را داشته باشد.
ارسال نظر