دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۷

بازیگران امروز سینمای ایران و دستمزدهای آنان/4

حبیب اسماعیلی: دستمزد بالای بازیگر؛ اعضای گروه را دلسرد می کند

\حبیب اسماعیلی

یک تهیه کننده گفت: دستمزد بازیگران همواره قابل بحث بوده و به عنوان یکی از دغدغه های همیشه سینما محسوب می شود.

حبیب اسماعیلی، تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه ارائه دستمزد ها همیشه هم قابل کنترل نیست به خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران گفت: قبل از هر چیز باید به بحث عرضه و تقاضا اشاره کرد و توجه داشت تا زمانی که تقاضا برای مصرف بالا باشد، کالا هم با بهای بیشتری عرضه خواهد شد. این تعامل در سینما هم وجود دارد و تا زمانی که تهیه کننده به دنبال بازیگران خاص می گردد، دستمزد بالا هم مختص افراد خاص می شود.

وی تاکید کرد: این که بازیگری در یک برهه و تا زمانی که تاریخ مصرفش سرنرسیده، مورد توجه قرار می گیرد، پدیده ای مرسوم در سراسر جهان است.یک بازیگر تا زمانی که جوان است، نقش های بیشتری به او پیشنهاد می شود ولی با بالا رفتن سن او و تغییر نقشش به سمت بازی مادر یا پدر، کم کم از دوران اوج خود فاصله می گیرد و طبیعتا با پایین آمدن تقاضا، دستمزد او هم کمتر می شود.

اسماعیلی افزود: از سوی دیگر باید به دستمزد بی حساب و کتاب هم اشاره کرد که اگر از حد خارج شود تاثیر مخربی بر سینما دارد. همه عوامل برای ساخت یک فیلم تلاش می کنند و بی انصافی است اگر عمده دستمزد به یک شخص خاص تعلق بگیرد و بقیه میان دیگر افراد تقسیم شود.از نظر روحی سایر اعضای گروه به نوعی از کارشان دلسرد می شوند و انگیزه ها برای ارایه کیفیت بهتر پایین می آید.

وی اشاره کرد: باید ضوابطی مشخص شود تا همه از حقوق عادلانه تری برخوردار شوند اما به زور آیین نامه هم این مساله حل شدنی نیست؛ چون هروقت به زور متوسل شدیم، از جایی دیگر به کار لطمه خورده است. تهیه کننده باید با تعاون و تعامل، میان افراد همدلی ایجاد کند و نه فقط بازیگر ستاره بلکه همه عوامل و امکانات را در شرایط یک فیلم در نظر بگیرد.

حبیب اسماعیلی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سینمای ما همه چیز به هم ریخته است. بازیگران توانای بسیاری در کشور داریم که حقشان به عنوان پیشکسوت پایمال شده و کسانی که نه برای حرفه بلکه فقط به چهره ستاره شده اند روی کار آمده اند. اما آنها هم این روزها جوابگوی سینمای ما نیستند و فروش فیلم هایشان هم نتوانسته دستمزد آنان را برگرداند.

وی افزود:هر بازیگری دوره خاص خود را دارد اما این دوره در ایران، از همه کوتاهتر است؛ در سینمای دنیا بازیگرانی هستند که به خاطر بازی در نقش های پدر و مادر و بازی های نه چندان جوان پسندانه باز هم مخاطب را به سینما می کشانند و ضامن فروش فیلم هایشان هستند.

اسماعیلی به بقای خانه سینما اشاره کرد و افزود: این خانه سفره ای دارد که همه دور آن نشسته اند و باید به یک اندازه سهمشان تقسیم شود.این خانه برای همه است و همه باید برای آن احترام قایل شوند. بهتر است هم هیات مدیره خانه سینما، هم سایر صنوف از مباحث سیاسی دست بکشند و به جای پرداختن به حاشیه ها به مسایل اعضای این خانه رسیدگی کنند. آنوقت می توان امیدوار بود معضلاتی از جمله دستمزد بازیگران و سایر حق و حقوقشان با تعامل میان افراد حل شود.


انتهای پیام/م.ر/اط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.