یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی/۳

یثربی: جامعه هنری ما پر مدعا شده/ اگر مطالعه در بین سینماگران وجود داشت شاهد تولیدات سیاه نما یا مبتذل و سطحی نگر نبودیم!

چیستا یثربی

سینماپرس: چیستا یثربی گفت: جامعه هنری ما پر مدعا شده است! متأسفانه ما در کشورمان با هنرمندانی روبرو هستیم که به کتاب نخواندن شان افتخار می کنند و رسماً عنوان می کنند فرصتی برای مطالعه و تحقیق ندارند!

این دارنده مدرک دکترای روانشناسی تربیتی از کانادا در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در واقع ارزش در جامعه ما بدل به ضد ارزش شده و این اتفاق بسیار تلخ و متأثرکننده است.متأسفانه نه فقط سینماگران و هنرمندان، جدا از فیلد ادبیات، فاقد مطالعه هستند بلکه ما در جامعه ای زیست می کنیم که پزشکان و مهندسان و پرستاران و خلبانانش هم مطالعه جدی ندارند! در واقع فاقد مطالعه بودن به نوعی عادت روزمره زندگی ما شده است.

کارگردان نمایش های «یک شب دیگر هم بمان سیلویا» و «زنی که تابستان گذشته رسید» با بیان اینکه اگر اندکی مطالعه در بین سینماگران وجود داشت شاهد این حجم عظیم از تولیدات سیاه نما یا مبتذل و سطحی نگر نبودیم تصریح کرد: اگر مطالعه و تحقیق بخش اعظمی از زندگی روزمره سینماگران ما بود آن ها نه به افسردگی و پوچی می رسیدند نه به این همه فیلم سیاه نما و تلخ تولید می کردند و نه حق کشی و حق خوری بخش اعظمی از زندگی شان می شد!

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «دعوت» یادآور شد: تولستوی می گوید کسی که کتاب نخواند زندگی نکرده است؛ این در حالی است که شما می بینید بهترین فیلمساز عنوان می کند من وقت کتاب خواندن ندارم و به این افتخار می کند! متأسفانه این معضل نشان دهنده فقر فرهنگی این افراد است! این افراد به اسم هنرمند رسماً جامعه را به سمت عقب ماندگی هدایت می کنند و فاجعه رقم می زنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بی شک فردی که کتاب می خواند دید غنی تری نسبت به دیگران دارد؛ دنیا را سیاه نمی بیند و دنبال جشنواره های جهانی و جایزه گرفتن از آن ها نیست! فردی که مطالعه دارد دنبال این نیست که فقر و ذلت و سیاهی را نشان دهد. متأسفم که باید صریحاً عنوان کنم سینماگران هیچ کشوری مانند کشور ما اینقدر خودزنی نمی کنند. در آمریکا یک باره یک نفر ده ها نفر را به گلوله می بندد اما سینماگران فوکوس نمی کنند و این سیاهی ها را در فیلم های شان نشان نمی دهند و مرتب موفقیت های کشورشان را به تصویر می کشند.

وی در همین راستا ادامه داد: اگر مسأله جرج فلوید در ایران اتفاق افتاده بود و او فردی ایرانی بود سینماگران ما تاکنون ۲۰ ورژن فیلم در مورد او ساخته بودند درست مانند قاتل عنکبوتی که چندین ورژن فیلم در رابطه با او ساختند اما سینماگران آمریکایی که مطالعه و درایت دارند هرگز به سمت این سوژه نرفتند و خودزنی نکردند.

یثربی متذکر شد: فقدان مطالعه حتی باعث ایرادهای ساختاری شدید در فیلم ها می شود. فیلمساز وقتی به قول خودش وقت خواندن و مطالعه ندارد نباید فیلم بسازد چون خزعبلاتی تقدیم جامعه می کند که فقط برای مردم اثرات مخرب دارد. فیلمساز وقتی کتاب نمی خواند یعنی فکر نمی کند. وقتی فکر نمی کند نباید فیلم بسازد. سینمای ما به معنای واقعی کلمه رو به افول رفته چون عادت به مطالعه نداریم.

این سینماگر با طرح این پرسش که کدام کشور است که فیلمساز و هنرمندش اینقدر کم کتاب بخواند؟ خاطرنشان کرد: سینمای ما سیاه است و یا سرشار از طنزهای رکیک شده که جامعه را به سمت گمراهی و تباهی هدایت می کند.

وی با بیان اینکه برای سینمای مان که در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ سینمای ارزشمندی بود و در دنیا می درخشید متأسفم که کارش به جایی رسیده که بدل به سینمای سیاه جشنواره ای شده است تأکید کرد: متأسفم برای سینمای ایران که کارش به اینجا رسیده و به جای اینکه رو به رشد برود رو به افول رفته؛ به جای اینکه رو به پیشرفت برود روز به روز دچار افت شده. نسل جوان ما کتاب نمی خوانند و به کتاب نخواندن خود افتخار می کنند و این جز فاجعه عنوان دیگری ندارد!

یثربی در پایان این گفتگو افزود: بنده از اواسط دهه ۸۰ عضو شورای اقتباس بنیاد سینمایی فارابی بودم که تا اوایل دهه ۹۰ کارمان ادامه داشت و سپس این شورا در دولت روحانی منحل شد. هدف ما این بود که سینماگران را با ادبیات آشتی دهیم. ما می گفتیم کتاب ها را بخوانید و از آن فیلمنامه اقتباس کنید. ما بحث می کردیم درباره اینکه چطور سینماگران را قانع کنیم که کتاب بخوانند اما متأسفانه امروزه چنین دغدغه هایی هم از بین رفته و روز به روز فقدان مطالعه و دانش بدل به ارزش بیشتری در بین هنرمندان و سینماگران شده است.

اخبار مرتبط

نظرات

  • مهدی ۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۲۱:۰۶
    0 0
    متأسفم که باید صریحاً عنوان کنم سینماگران هیچ کشوری مانند کشور ما اینقدر خودزنی نمی کنند. در آمریکا یک باره یک نفر ده ها نفر را به گلوله می بندد اما سینماگران فوکوس نمی کنند و این سیاهی ها را در فیلم های شان نشان نمی دهند و مرتب موفقیت های کشورشان را به تصویر می کشند. این حرف ها را باید با طلا نوشت
  • ناشناس ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ - ۱۲:۵۷
    0 0
    واقعاً به حق و درست فرمودید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.