یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

گزارش سینماپرس از روزهای ابتدایی هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن

رکورد حضور کمپانی ها و کشورها در بازار فیلم/ عدم استقبال منتقدان از اغلب فیلم های اکران شده!

هفتاد و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن

سینماپرس: هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در حالی آغاز به کار کرد که یکی از نکات قابل تأمل روزهای ابتدایی برگزاری آن عدم استقبال منتقدان و اهالی رسانه از فیلم های به نمایش درآمده بود البته در این میان استثنایی مانند جدیدترین اثر مارتین اسکورسیزی نیز وجود داشت که با تحسین بسیار روبرو شد.

سیدرضا منتظری: یکی از اتفاقات قابل تأمل هفتاد و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کن این بود که بازار جشنواره فیلم کن اعلام کرد به رکوردی تازه در این دوره برگزاری اش رسیده است. بنا به آمار ارائه شده بیش از ۱۳۵۰۰ شرکت کننده از ۱۲۰ کشور دنیا در بازار ثبت نام کرده که نسبت به ۱۲۵۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹ افزایش قابل توجهی داشته است. در این دوره از بازار ۵۱۰ غرفه دار شامل ۶۰ پاویون در دهکده بین المللی و ۳۰۰ عامل عرضه و فروش بین المللی حضور دارند.

از نکات مهم برای سینمای ایران این است که فیلم «توت‌های وحشی» با بازی شهاب حسینی در بخش بازار هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن به خریداران بین‌المللی معرفی می‌شود. ، کمپانی «گرندیو اینترنشنال» حق فروش جهانی فیلم معمایی و درام «توت های وحشی» با بازی شهاب حسینی، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن برای فیلم «فروشنده» را کسب کرده است. شهاب حسینی علاوه بر جایزه کن، جایزه بازیگری برلیناله را برای بازی در فیلم برنده اسکار «جدایی» دیگر ساخته اصغر فرهادی دریافت کرده است. سپیده معافی بازیگر ایرانی-آمریکایی دیگر بازیگر فیلم «توت‌های وحشی» است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: گذشته، حال و آینده در این داستان از سفر جاده ای سالانه یک زوج ایرانی مهاجر در سالگرد ازدواجشان با هم تلاقی میکند، در حالی که یک غریبه مرموز آنها را تعقیب می کند. «تامارا ناگاهیرو» پخش‌کننده کمپانی بین‌المللی گرندیو در این زمینه گفت: ما مفتخریم که با شهاب حسینی بازیگر تحسین شده جشنواره برلین و کن همکاری می‌کنیم. ما این فیلم را به خریداران معرفی می‌کنیم تا گستره فعالیت شرکت‌مان را بیشتر کنیم.

بر اساس آمار ارائه شده در مجموع ۱۵۰۰ نمایش در کل جشنواره صورت خواهد گرفت که ۱۲۰۰ نمایش در بازار فیلم و ۳۰۰ نمایش برای فیلم های انتخابی بخش های مختلف جشنواره است. همچنین بیش از ۲۰۰ برنامه مختلف مانند کارگاه های آموزشی، نشست های تخصصی و میزگردهای گفت و گو و از ۶۰ کنفرانس در طول جشنواره و بازار برپا خواهد شد. اما بیش ترین تعداد شرکت کننده در این رویداد به ترتیب از کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان، ایتالیا و اسپانیا خواهند بود.

لازم به توضیح است که تا این لحظه هیچ آمار دقیقی از سوی مدیران سینمای ایران در خصوص چگونگی حضور افراد و نهادهای مختلف سینمایی ایرانی در این رویداد شفاف سازی و گزارش نشده است!

یکی از جنجالی ترین اتفاقات این دوره جشنواره فیلم کن اتهام به مدیر جشنواره کن برای حمایت از تجاوزکاران بود که تیری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن، این اتهام را که کن فستیوالی برای تجاوزگران است رد کرد. فرمو درباره اعتراضات برخی از بزرگان فمینیسم به حضور جانی دپ و مایوین کارگردان «ژان دو باری» در افتتاحیه جشنواره گفت: «من نمی‌دانم که مردم درباره جانی دپ در آمریکا چی فکر می‌کنند، ولی صادقانه بگم، من یک قانون در زندگیم دارم و همیشه به آن پایبندم، که هر کس حق آزادی بیان و عقیده در چارچوب قانون را دارد.»

همچنین ندیم مکرم وزیر آموزش، فرهنگ، تحقیقات و فن آوری اندونزی در جشنواره فیلم کن اعلام کرد که یک صندوق مالی با بودجه ۱۳ میلیون دلار تشکیل شده تا تولید مشترک بین اندونزی و دیگر کشورها افزایش پیدا کند. این بودجه جهت تحقیق، گسترش فیلمنامه، تولید، مرحله پس از تولید و عرضه و پخش فیلم هزینه خواهد شد. آقای مکرم هدف از ایجاد این صندوق را افزایش فرصت همکاری های بین المللی سینماگران اندونزیایی و تشویق پروژه های بین المللی به تولید در آن کشور ذکر کرد. ندیم مکرم دانش آموخته رشته MBA از دانشگاه هاروارد است و خود سامانه چند منظوره ارائه خدمات با نام Gojek در اندونزی راه اندازی کرده که ارزش آن بالغ بر ده میلیارد دلار است.

از سوی دیگر شنیده می شود این دوره جشنواره کن با گاف های متعدد همراه بوده! از جمله آنکه فیلم «هیولا» در هنگام نمایش رسانه ای به دلیل تنظیم نبودن تصویر چند بار شروع و سپس قطع شده است و یا اینکه در برخی سالن ها نمایش فیلم ها نزدیک به یک ساعت با تأخیر مواجه شده است.

در نهایت اینکه متوسط سن کارگردان های زن بخش مسابقه ۴۸/۵ و متوسط سن کارگردان های مرد ۶۵/۴ سال اعلام شد؛ کن لوچ ۸۶ ساله مسن ترین کارگردان و رامانا-تولای سای ۳۶ ساله جوان ترین کارگردان بخش مسابقه اند. از ۲۱ کارگردان بخش مسابقه، ۱۲ نفر اروپایی، چهار نفر آسیایی، دو نفر آمریکای شمالی، دو نفر آفریقایی و یک نفر از آمریکای لاتین است و باید دید کدامیک می توانند نخل طلای این دوره از جشنواره را از آن خود کنند!؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.