سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

مدیرعامل موسسه سینماشهر:

از دیرباز تاکنون سالن سینما متعلق به بدنه جامعه بوده است/به عزیزانی که بخواهند سالن سینما بزنند مشاوره می‌دهیم

هاشم میرزاخانی

سینماپرس: هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر در گفتگو با «سینماپرس» گفت: در سالن های سینما مردم با هر تفکر و عقیده ای حضور پیدا می کنند چرا که از دیرباز تاکنون سالن سینما متعلق به بدنه جامعه بوده است.

این مدیر ارشد سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش که سیاست سالن سازی سینما و گسترش پردیس ها در تهران با چه رویکرد و هدفی صورت می گیرد بالاخص آنکه عموم این سالن های تازه تأسیس در قالب پردیس بوده و در طبقات فوقانی مال ها و مراکز تجاری مستقر هستند و از این جهت حتی به نوعی در محیط ضد فرهنگی ساخته شده اند و بعضاً این محیط ها مروج سبک زندگی غیر اسلامی و ایرانی هستند اظهار داشت: در همه مراکز تجمعی از افکار و قشرهای مختلف حضور پیدا می‌کنند. از دیرباز حضور در سالن های تئاتر مختص قشر روشنفکر بوده و در سالن های سینما بدنه مردم و خانواده ها و جوانان حضور پیدا می کردند و برای گذران اوقات فراغت و تفریح به آنجا می رفتند.

مدیرعامل موسسه سینماشهر ادامه داد: در سینما از همه جور سبک زندگی حاضر می شوند؛ اینکه بگوییم یک ساختمان روی فرهنگ مردم اثرگذاری دارد حرف کارشناسی نیست و هر کس از هر جا م‌تواند با افکار و عقاید خود به سینما برود. در سینما ما انسان های مذهبی و متعهد می‌بینیم و آدم غیر را هم می بینیم. در واقع اصل آن است که اتمسفر جغرافیایی این کار را انجام نمی‌دهد. شما به سینمایی مانند فرهنگ و ملت و... که صرفاً سالن سینما هستند و در مراکز تجاری جضور ندارند مراجعه کنید ببینید آیا وضعیتش با سایر سالن ها در مجتمع های تجاری فرق دارد؟

میرزاخانی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال حضور در بازار که حجاب را شل نمی کند! آدمی که به سینما آمده از همین خیابان رد شده! همه تیپ آدمی به سینما می آید. ربطی به اینکه در کدام مکان می رود ندارد.

این مدیر فرهنگی تأکید کرد: خوشبختانه این همه رویش در حوزه فرهنگی شاهدیم و مردم متدین و انقلابی در ایام های مختلف پای کار و در صحنه هستند؛ شاید بخشی عقایدشان جور دیگر باشد و اگر قرار به تغییر باشد این تغییر باید در زیرساخت فرهنگی به وجود بیاید. باید همت کرد که فرهنگ و معارف ایرانی اسلامی در کل جامعه توسعه پیدا کند.

میرزاخانی در پاسخ به این پرسش که توزیع گستره سالن های سینما چگونه است و چقدر نیاز است در استان های گسترده تر از تهران سالن سازی بیشتری صورت گیرد؟ گفت: سالن سینما بر اساس سرانه جمعیت توزیع می شود؛ در دنیا می گویند هر ۱۰۰ هزار نفر یک سالن سینما می‌خواهند که البته در برخی کشورها این رقم به ۵۰ هزار نفر هم کاهش پیدا کرده است اما ما ۲۰۰ شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر داریم که سینما ندارند و این در حالی است که سهم آن ها در دایره فرهنگی داشتن سالن است. ما امیدواریم سالن‌های موجود را با حمایت دولت محترم بتوانیم تبدیل وضعیت کنیم و شاهد حضور مردم آن شهرها در سینما باشیم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر در پایان و در پاسخ به این سوأل که حمایت شما برای راه اندازی سالن در شهرستان‌ها به چه صورت است خاطرنشان کرد: ما الآن با توجه به افزایش قیمت‌ها اینقدر که بتوانیم اثرگذاری نمی‌توانیم داشته باشیم. با توجه به تورم ناگهانی که عامل اصلی‌اش بحث تحریم‌ها است فاصله ما برای حمایت مادی زیاد شده اما حمایت معنوی مانند طراحی و مشاوره و نوع بازاریابی و تجهیزات را انجام دهیم. ما به عزیزانی که بخواهند سالن سینما بزنند مشاوره می‌دهیم مثلاً در شهری شاهد بودیم فردی هزار صندلی برای یک سالن زده و ما مشاوره دادیم که این کار اشتباه است و شما اگر ۳ سالن ۵۰ نفره تأسیس می‌کردید بهتر از یک سالن هزار نفره بود چرا که هزینه نگهداری آن پایین می آمد و کارآیی اش بالاتر می رفت. به هر صورت اگر سرمایه گذار بخش خصوصی بیاید از ابتدای کار در کنارش هستیم. بر اساس مصوبه خود موسسه از او حمایت می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.