دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵

نشست خبری «مدیرعامل موسسه سینماشهر» برگزار شد؛

میرزاخانی: تلاش کردیم از حالت ستادی به حالت صف تبدیل شود/باید ممنون باشیم از هر کسی که یک صندلی به سالن‌های نمایش اضافه می‌کند

نشست خبری مدیرعامل سینما شهر- هاشم میرزاخانی

سینماپرس: هاشم میرزاخانی در نشست افتتاحیه زیرساخت‌های نوین سینمای ایران، به ارائه توضیحاتی درباره سامانه‌های تازه مربوط به اطلاعات سالن‌های سینما در کشور، پرداخت.

به گزارش سینماپرس، نشست هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر به مناسبت افتتاحیه زیرساخت‌های نوین سینمای ایران صبح امروز ۲۴ مهر در محل این موسسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست میرزاخانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آتیلا پسیانی و داریوش مهرجویی، گفت: جا دارد به جامعه هنری و سینمایی کشور به واسطه اتفاق تاسف‌برانگیز برای آقای مهرجویی تسلیت بگویم. امیدوارم مسببان این امر زودتر شناسایی و انگیزه عجیب و غریب آن‌ها مشخص شود. آرزوی شادی روح مهرجویی، همسرش و آتیلا پسیانی را دارم.

وی ادامه داد: در این ایام اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد. هر کس با هر فکر و آیین نمی‌تواند اتفاقات تاسف‌برانگیز غزه را نادیده بگیرد. هر روز با اخبار کشتار مردم مظلوم غزه، این حملات عجیب و غریب و قطع آب و برق و غذای آن‌ها روبه‌رو هستیم، آنجا حتی رسانه‌ها اجازه فعالیت ندارند و اخباری که به ما می‌رسد گوشه کوچکی از آنچه را که رخ می‌دهد، نشان می‌دهد. امیدوارم شر اسراییل غاصب کنده شود.

وی در ادامه بیان کرد: ما ۲۲ ماه است در مجموعه سینماشهر خدمت می‌کنیم. در ابتدا باید بگویم آرم موسسه سینماشهر ۲۰ سال پیش طراحی شده بود و با گرافیک روز فاصله داشت، لذا آن را بازنگری کردیم و این آرم توسط آقای روح‌الامین طراحی شد. موسسه سینماشهر بازوی فنی سازمان سینمایی است، غریب ۳ دهه است که فعالیت دارد، در توسعه سینمای کشور نقش بسزایی داشته است و در تمامی شهرهایی که سینما فعالیت دارد خدمات ارزنده‌ای داده است.

اطلاعات فنی سینماها را در اختیار مخاطبان می‌گذاریم

وی مطرح کرد: مهمترین بحث ما ماهیت سینماها است. ما در شهرهای مختلف کشور سینماهایی داریم و در پنج استان سینماهای خوبی داریم. ما از طریق سایت جدیدی که داریم اطلاعات فنی سینما را در اختیار مخاطبان خواهیم گذاشت. ضمن اینکه در نظر داریم فروش روزانه سینماها اعلام شود. فضای خبری آن هم مختص سینماهای سراسر کشور خواهد بود.

میرزاخانی ادامه داد: آدرس این سایت «سینماشهر دات کام» است و اطلاعات این سایت حتماً مفید خواهد بود. ما در گام اول توانستیم مصوبه‌ای بگیریم که آمفی‌تئاترهای استان‌ها را به سالن سینما تبدیل کنیم. تلاش ما این است که دویست و اندی شهر فاقد سینما، در پایان دولت به واسطه تغییر کاربری این آمفی‌تئاترها صاحب سینما شوند. ۵۰ آمفی‌تئاتر در ۲۳ استان مختلف شناسایی شدند و همکاران ما بیش از ۱۵ شهر را تجهیز کرده‌اند.

وی اظهار کرد: ما تلاش کردیم موسسه سینماشهر از حالت ستادی به حالت صف تبدیل شود. با توجه به افزایش نرخ دلار و ارتباط مستقیم آن با سینما، این مقوله باعث شده بود قیمت سینما بالا برود به همین دلیل مدیریت توسعه را راه‌اندازی کردیم و توانستیم این فعالیت جدید را آغاز کنیم که افراد به صورت میدانی در استان‌ها حاضر و سینماها را تجهیز کنند. ما کتابی به‌عنوان «ره توشه» هم داریم که حاصل ۲۲ فعالیت ما در دولت جدید است. موسسه عملاً ۱۱ بند فعالیت را برای دوره جدید خود تعریف کرد که حمایت از اکران، توسعه سامانه بلیت‌فروشی، ساخت مجموعه‌های تفاهمی با استان‌ها، باشگاه مشتریان و … از جمله آن‌ها بوده است.

اتصال سینماهای کشور به یک شبکه تا ۲۰ روز آینده

میرزاخانی گفت: با برنامه‌ریزی که انجام شد توانستیم در همه بخش‌ها نتایجی داشته باشیم. در بخش زیرساخت ملی مهمترین فعالیت ما شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران بود، این شبکه تمامی سینماها را از طرق مختلف به هم وصل کرده و در قالب اینترانت است. ما بیش از ۱۵۰ سینما را به آن وصل کرده‌ایم و در نظر داریم در ۲۰ روز آینده سینمای کل کشور به این شبکه متصل شوند. این موضوع فواید مختلفی دارد که اولین آن امنیت فیلم‌ها است، با این دست‌فرمان می‌توانیم بعد از تایید فیلم در شورای صنفی نمایش، فیلم را در اختیار سینماهای سراسر کشور بگذاریم و همزمان در سراسر کشور اکران شود. این یکی از آرزوهای سازمان سینمایی بود که به سرانجام رسید، روز چهارشنبه هم آیین افتتاحیه این سامانه با عنوان «شناسا» را خواهیم داشت. بحث دیگر مربوط به سرور است، ما در کشور یکی‌دو کمپانی واردکننده سرور داشتیم، سینماداران به هر حال دغدغه‌های مختلف داشتند ولی در عرصه ارایه فضا باید رقابتی باشد تا قیمت‌ها به شکل عجیب و غریب بالا نرود. با برنامه‌ریزی انجام شده، چند سرور دیگر وارد کشور شدند و تلاش داریم یک سرور داخلی را هم مورد استفاده قرار بدهیم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر افزود: مسأله بعدی ما سینماکارت است که یکی از تدابیر حمایتی اکران است. همیشه در دوران مختلف برنامه‌ریزی شده بود تا بتوانیم از پتانسیل پرسنل بازنشسته برای اکران بهره ببریم. مثلاً پیش از این با سینماها قرارداد بسته می‌شد و کارتی در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت اما این موضوع مسایلی داشت ولی الان این مسأله از طریق مجموعه آی‌تیکت انجام می‌شود و مثل کد تخفیف اسنپ است، یعنی شما در هر جای کشور به هر سینما برای هر فیلمی می‌توانید مراجعه کنید. پس اگر این مصوبه تایید شود ۱۰ میلیون خانواده بازنشسته و کارمندان دولت از این موضوع بهره می‌برند. تلاش ما این است که در مورد مسایل فنی آموزش از راه دور داشته باشیم یعنی شهرهایی که در دوردست هستند و صاحبان‌ سینماهای‌شان امکان سرزدن به دفاتر پشتیبانی ندارند برای هر کار کوچکی سینما را تعطیل نکنند. یک بخش دیگر ارایه تجهیزات روز سینمای جهان است، خرید تجهیزات سینمایی به واسطه اینکه تحریم هستیم و شرکت‌های بزرگ در اینجا فعالیت ندارند قیمت‌های چندبرابری دارند لذا ارایه قیمت‌های جهانی و ارایه اطلاعات فنی درباره سالن‌های در شرف ساخت و توسعه از برنامه‌های ما است.

وی یادآور شد: سمفا در حال ۹۸ راه‌اندازی شد. در این بازه ۲۰ ایراد از آن رفع شده، تلاش ما بر این است که حق تهیه‌کننده از طریق این سامانه واصل شود. بعد از سمفا هم آی‌تیکت راه‌اندازی شد. ما حتی به اسنپ هم امکان فروش بلیت سینما را داده‌ایم با توجه به اینکه تعداد نصب‌کنندگان این پلتفرم‌ها زیاد است مخاطب خاموش می‌تواند ترغیب شود و از همین سامانه‌ها بلیت تهیه کند.

میرزاخانی عنوان کرد: ما بحث گیشه سیار را هم داریم که امکان تبلیغات و خرید دارند. الان شما تمامی سانس‌های سینماها را می‌توانید از طریق آن ببینید، حسن این کار این است که می‌توانید از پتانسیل آن در مراکز پر تردد مثل مترو، بازارها و … استفاده کنید و بلیت بخرید. تلاش ما این است که این گیشه در جاهای مختلف قرار بگیرد. بعد از اکران هر فیلمی بخشی از فروش متعلق به سینماداران و بخشی متعلق به تهیه‌کنندگان بوده اما هر بار این روند مناقشاتی داشته است، در شورای راهبردی ابلاغیه به سینماشهر داده شد تا این مسأله را حل کنیم. ما توانستیم از طریق بانک‌های عامل این موضوع را رفع کنیم یعنی به محض خرید هر بلیتی سهم سینمادار و تهیه‌کننده جدا می‌شود.

افزایش پنج برابری درآمد سینماها با تبلیغات

مدیر سینماشهر توضیح داد: بحث دیگر ما بحث لابراتوارها هستند، این مراکز مسایل فنی را انجام می‌دهند و خیلی‌ها آن‌ها را نمی‌شناسند. طی برنامه‌ریزی‌ای که شد برای تمامی لابراتوارها هزینه‌های دی‌سی‌پی فیلم‌ها تقبل می‌شود. الان ما بیش از ۷۰۰ پرده سینمایی داریم که در مجموع ۵۰ پرده امکان پخش تبلیغ کالاهای مختلف را دارند. ۹۰ درصد سینماها از این امکان بی‌بهره هستند، کاری که ما کردیم این بود که امکان نمایش کل تبلیغات را در سامانه نمایشی سینماهای سراسر کشور ایجاد کردیم یعنی وارد مذاکره با برندهای مختلف می‌شویم و امکان تبلیغات را در تمامی سینماها ایجاد می‌کنیم، از این موضوع برندها استقبال می‌کنند. از این منظر سینماها صاحب تبلیغ می‌شوند و برندهای مختلف قبل از نمایش فیلم تبلیغ می‌شوند و این روند درآمد سینماها را پنج برابر بالا می‌برد. الان ماهانه سینماها ۳۰۰ میلیون عایدی دارند و با این روش درآمد آنها خیلی بالاتر می‌رود، این موضوع بخش زیادی از هزینه جاری سینماها مثل هزینه پرسنل، آب، برق و… را رفع می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر فروش سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ را مقایسه کنیم می‌بینیم پنج استان بیشترین فروش را دارند و پنج استان بعدی هشت درصد فروش را به خود اختصاص می‌دهند. الان با توسعه سینماها این موضوع می‌تواند بهتر باشد. سال ۱۴۰۲ تهران نزدیک ۸۰ درصد فروش به همان پنج استان اول تعلق داشت. ضریب اشغال ما هم در برخی استان‌ها بالا رفته است.

وی گفت: ما سالانه چهار پنج فیلم داریم که پول تولید را درآورده‌اند و معادل ۸۰ درصد فیلم‌ها زیان‌ده هستند.

میرزاخانی اظهار کرد: تعداد سالن‌های ما در کشور ۷۰۰ پرده و تعداد سینماهای ما ۲۳۰ عدد است.

میرزاخانی در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه وزیر ارشاد در آیین پایانی جشن مهر سینمای ایران اعلام کردند که مجتمع های فرهنگی معافیت مالیاتی دارند و دولت از ساخت آن ها حمایت می کند؛ حال پرسش اینجا است که آیا این سالن سازی های متعدد در مجتمع های تجاری برای فرار مالیاتی صورت می گیرد؟ چه علتی دارد که فضای فرهنگی در مکانی باشد که صرفاً تجاری است و چرا به جای این اتفاق سالن های قدیمی احیاء نمی شوند و ما گستره توزیع سالن های سینما را در اقصی نقاط شهرها شاهد نیستیم اظهارداشت: بحث معافیت مالیاتی چند دوره است که برداشته شده بود و تقریباً اغلب سینماهایی که افتتاح شدند از معافیت مالیاتی برخوردار نبودند!

وی ادامه داد: امروزه قیمت یک متر مال تجاری حدود ۲ و نیم میلیارد تومان قیمت دارد. بنده شخصاً با سازنده ای صحبت می کردم که می گفت اگر به جای سالن سازی غرفه تجاری می ساختم و در آن آب می فروختم سودم بیشتر بود. بی تردید باید از همه کسانی که مبادرت به سالن سازی می کنند تقدیر کرد و از آن ها ممنون بود. وقتی کسی یک طبقه از مرکز خود را اختصاص به فضای فرهنگی می دهد هر طور حساب کنیم سود کلان آنچنانی به ایشان نمی رسد چرا که سینما محل کسب و کار و تجارت نیست. بنده باز هم تأکید دارم که باید ممنون باشیم از هر کسی که یک صندلی به سالن های نمایش اضافه می کند چون سرمایه اش را هر جا ببرد چند برابر عایدش می شود.

میرزاخانی در همین راستا خاطرنشان کرد: سینماهای قدیمی مالکان شان دنبال این هستند که تغییر کاربری بگیرند. در این دولت چون بنده جزو شورای انحلال هستم می دانم فضا چگونه است. اگر شخصی آمده در توسعه سینمای کشور کمک کرده نباید گروگان گرفته شود. من کسی را می شناسم که زمین ۳ هزار متری دارد و اوضاعش خراب است چون تغییر کاربری نمی تواند بدهد. مراکز اجتماعی باید پتانسیل خوب داشته باشند و از کمیسیون ماده ۸ آتش نشانی و ابنیه عبور کنند. الآن این شرایط تسهیل شده و ما گفته ایم باید مالکان فضای فرهنگی موجود را حفظ کنند تا ما از آن ها را حمایت کنیم. همه می دانیم که سینمای تک بعدی کمتر مورد مراجعه قرار می گیرد. مردم دوست دارند جایی بروند که یک جا مرکز خرید و فودکورت و شهربازی داشته باشد. اگر بتوانیم این اتفاق را عملی کنیم حتماً به حضور مردم کمک می کند.

مدیرعامل موسسه سینماشهر در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه به نظر شما چه کسی مردم را عادت داده که اینطور فضایی را دوست داشته باشند که قاعدتاً فضای فرهنگی محسوب نمی شود و به نظر شما چرا در ۲-۳ دهه گذشته ما شاهد استقبال بیشتری از مردم برای حضور در سالن های سینما بودیم در حالی که اصلاً چنین امکاناتی که شما به آن اشاره کردید در سالن های سینما وجود نداشت اظهار داشت: این پدیده مختص ایران نیست. در کشورهای مختلف این گونه است. ما باید بپذیریم که مدل سبک زندگی مردم عوض شده. یک زمانی کسی فست فود نمی خورد خود ما با سختی فست فود می خوردیم اما الآن روال زندگی مان شده و این شیوه وارد زندگی مان شده است. سبک زندگی ها عوض شده و دیگر نمی توانیم با چشم ۲-۳ دهه قبل به نیازهای مردم نگاه کرد. خود ما وقتی در سینما ملت ۸ سالن اضافه کردیم و به آن فضای فودکورت و... را افزودیم شاهد بودیم که مردم استقبال شان از این سالن بیشتر شد.

وی در پایان افزود: از سوی دیگر در این دهه بچه ها تصمیم گیر هستند و هر کدام نظری دارند و سینماهای چند پرده ای موفق عمل می کنند و علتش این است که خانواده وقتی به سینما می رود شاید بزرگترها تمایل به تماشای فیلمی اجتماعی داشته باشند و کودک به سمت تماشای انیمیشن می رود و فرزند بزرگ خانواده به سالنی می رود که در آن فیلم طنز نمایش داده می شود. این لاجرم است و جزو فرهنگ و آداب مردم دنیا شده و ما نمی توانیم با این سبک و فرهنگ مبارزه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.