چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸

«اسماعیل فلاح‌پور» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

برخی مسئولان چهره سینمای کشور را پست کردند/ «سینما» عملاً «ضدفرهنگ» عمل می‌کند

اسماعیل فلاح پور

سینماپرس: اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما در خصوص علل کاهش کیفیت فیلمسازی در سینمای ایران گفت: سینما روز به روز در حال سخیف تر شدن است و عملاً ضدفرهنگ عمل می کند؛ مسئولان چهره سینمای کشور را پست کردند و سینما را به نابودی کشاندند.

کارگردان فیلم های سینمایی «تیک» و «حرفه ای» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ماجرای کرونا و وقفه طولانی که در اقتصاد سینما ایجاد کرد باعث شد تا هنرهفتم در کشورمان دچار سقوط شدیدی شود چرا که اصولاً سینمای ایران از نظر اقتصادی بنیه کمی داشت.

وی در همین راستا ادامه داد: مدیران و سیاست گذاران سینمایی بعد از دوران کرونا به فکر آن بودند تا به زعم خود سینما را نجات دهند و به همین جهت بدترین اقدام را کردند و به سمت ترویج فیلمسازی به سخیف ترین شکل ممکن رفتند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه مدیران نتیجه گرفتند که سینما باید صرفاً از طریق گیشه رونق پیدا کند اظهار داشت: سینما روز به روز در حال سخیف تر شدن است و عملاً ضدفرهنگ عمل می کند؛ مسئولان چهره سینمای کشور را پست کردند و سینما را به نابودی کشاندند.

وی تصریح کرد: واقعیت مطلب این است که سینمای ایران متشکل از سلیقه های مختلف برای فرهنگ های مختلف است اما دست سینما برای همه سلیقه ها خالی است و تهیه کنندگان سوق پیدا می کنند به سمت سینمایی که روز به روز سخیف تر می شود. فرهنگ نیاز به آموزش و ترویج دارد؛ همه به خوبی می دانند که می توان از طریق سینما و تولید آثار فرهنگی ملتی را رشد داد یا آن ها را به زبونی و پستی کشاند.

فلاح پور متذکر شد: افسوس که آنچه می بینیم تنها روند سقوط و نزول فرهنگ است و چیزی نیست که بتوانیم به آن ببالیم! حتی اگر گیشه رونق داشته باشد، این اتفاق دستاوردی برای سینمای کشور محسوب نمی شود. سینما زمانی می تواند به خود ببالد که سینماگران اندیشمند بتوانند در ژانرهای مختلف کار کنند و فعالیت داشته باشند. ما باید به آن ها خوراک مختلف بدهیم و این ها را رشد بدهیم. سینما صرفاً نباید تجاری و یک سویه باشد اما امروزه عمده نگاه به سینما نگاه تجاری شده است.

این کارگردان سینما با تأکید بر اینکه جز لودگی، اراجیف و ترویج ابتذال چه چیزی را در سینما شاهد هستیم؟ متذکر شد: سیاست گذاران چهره سینمای ایران را پست کردند. این اتفاق در حالی است که تاریخچه سینمای ایران قابل احترام است و اتفاقات بزرگی در آن رخ داده؛ اما این ها از بین رفته و حمایتی برای تولید فیلم های ارزشمند و فرهنگی صورت نمی گیرد و همه چیز زوم شده روی پر کردن سالن ها!

وی در پایان این گفتگو یادآور شد: این نوع نگاه به سینما را قبلاً مذموم می شمردیم اما گویا فراموش کردیم که روزی خودمان منتقد سینمای تجاری بودیم! بدیهی است اگر سینما با همین سمت و سو پیش برود جز لودگی و اراجیف و ابتذال به مفهوم عمیق هیچ اتفاق دیگری را در عرصه هنرهفتم شاهد نخواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.