چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

کارگردان «صبح اعدام» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

به عنوان یک «فیلمساز» کارکرد «سینما» و «تصویر» را بلد هستم/ خوشحالم که با «دیجیتال» می‌توانیم نتیجه «نگاتیو» را به دست بیاوریم

نشست خبری فیلم سینمایی «صبح اعدام»؛ بهروز افخمی

سینماپرس: بهروز افخمی کارگردان سینما که با «صبح اعدام» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: من خوشحالم که امروزه بدون نگاتیو با دیجیتال می توانیم نتیجه نگاتیو را به دست بیاوریم و این یکی‌از دستاوردهای بزرگ سینما است.

کارگردان فیلم های سینمایی «گاوخونی» و «شوکران» در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه برخی افراد معتقدند ساختار فیلم شما به گونه ای بوده که می‌توان آن را مشابه «پادکست» دانست و نظر شما به عنوان یک فیلمساز باتجربه که برخی از آثارش مورد توجه منتقدان سینما و مخاطبان قرار گرفته در این خصوص‌چیست اظهار داشت: من به کسانی که این مسأله را عنوان کردند توصیه می کنم پادکست گوش کنند، پادکست کار کنند چون پادکست بازار و آینده وسیعی دارد.

وی در همین راستا با بیان اینکه گویا برخی همچنان در ۱۰۰ سال گذشته زندگی می کنند و بر این تصور اصرار دارند که سینما تنها تصویر است تصریح کرد: یک فیلم به همان میزان که هنر تصویر محسوب می شود هنر صدا هم هست. قطعا من به عنوان یک فیلمساز کارکرد سینما و تصویر را بلد هستم!

افخمی در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: چالش اصلی هر فیلمی پیدا کردن فرم است؛ در واقع از موقع نگارش سناریو مسأله پیدا کردن صورت درست و شکیل فیلم دغدغه فیلمساز است. من فکر می کردم «صبح اعدام» باید شباهتی به فیلم های دهه ۴۰ سینما داشته باشد و سعی کردم این کار را بکنم. به هر صورت ساخت این فیلم برایم لذت بخش بود و سیاه و سفید کار کردن جزو آرزوهای من بود.

وی خاطرنشان کرد: من خوشحالم که امروزه بدون نگاتیو با دیجیتال می توانیم نتیجه نگاتیو را به دست بیاوریم و این یکی‌از دستاوردهای بزرگ سینما است.

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که برای ساخت این اثر سینمایی تا چه میزان تحقیقات داشتید اظهار داشت: «صبح اعدام» قابل اعتماد است و ما چیزی نگفتیم که در تاریخ عکسش ثابت شده یا تکذیب شده باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «روز فرشته» در بخش دیگری از این گفتگو جشنواره فیلم فجر را یادگاری انقلاب اسلامی برشمرد و با بیان اینکه این بخشی از جشن ملی ما است گفت: جشنواره هم معتبر است هم هر سال بر اعتبارش افزوده می شود؛ این جشنواره یادگاری انقلاب اسلامی و جشن ملی است. برای من حضور در آن مهم است چون فیلمسازان و سینمادوستان دور هم جمع هستند.

وی ادامه داد: حضور با این سن و سال من در بخش مسابقه فرقی ندارد و اتفاقا ترجیح می دهم فیلمسازان جوان اگر بهتر از من فیلم ساخته اند در حق شان ظلم‌ نشود. قطعا گرفتن جایزه چیز جدیدی به من اضافه نمی کند. اما در مورد عواملی که با آن ها کار کردم امیدوارم دیده شوند؛ فیلمبردار و موسقی متن کار ما شایسته دیده شدن است؛ نه تنها این دو بخش که به همه عوامل پشت صحنه و جلوی دوریین باید توجه کنند.

افخمی در خاتمه این گفتگو گفت: من یک توصیه ای به همکاران جوانم دارم و آن هم این است که اگر کاندید شدند دنبال جایزه نباشند؛ من این را به عنوان فیلمسازی می گویم که بارها در هیأت های داوری مختلف حضور داشته ام و دیدم فیلم هایی که کاندید می شوند همگی شایستگی دارند اما جایزه با جا به جا شدن یک رأی ساده در هیأت داوران عوض می شود. پس این مهم است که فرد شایستگی کاندیدا شدن را داشته یعنی اثرش توانسته بر اساس نظر جمعی داوران شایسته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.