چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت علیه السلام:

جشنواره بین‌المللی «أنا من حسین» در آستان حضرت عبدالعظیم علیه السلام برگزار می‌شود

محرم؛ عاشورا؛ امام حسین علیه اسلام

سینماپرس: رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) از برگزاری جشنواره بین‌المللی «انا من حسین» در آستان حضرت عبدالعظیم در بخش‌های سینمایی، شعر، آثار مکتوب، فضای مجازی و ایده‌های خاص خبر داد.

به گزارش سینماپرس، آیت الله محمدحسن اختری در نشست خبری جشنواره بین‌المللی «أنا من حسین» در فرهنگسرای رسانه گفت: این جشنواره در بخش سینمایی شامل فیلم کوتاه داستانی، مستند کوتاه، پویانمایی و فیلمنامه برگزار می شود و بخش شعر شامل شعر کلاسیک، شعر نو، شعر کودک و نوجوان و نوحه ‌سرایی است. بخش آثار مکتوب نیز در دو حوزه مقاله و کتاب است. بخش محتوای فضای مجازی شامل موشن‌ گرافی، پادکست و نماهنگ است.

وی با بیان این که حدود ۷۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده، افزود: در این مراسم ۳۰۰ شخصیت داخلی و خارجی از ۲۲ کشور حضور خواهند داشت.

اختری ادامه داد: مراسم افتتاحیه در شاخه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری، یکشنبه ۱۳ اسفند و مراسم اختتامیه دوشنبه ۱۴ اسفند ساعت ۱۵ در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار خواهد شد.

وی افزود: این جشنواره قرار بود سال گذشته برگزار شود که به دلایلی به امسال موکول شد. فراخوان این جشنواره را دو سال پیش اعلام کردیم و نخواستیم درباره عاشورا، امام حسین و یارانش به صورت سنتی کاری انجام دهیم، بلکه هدف بنیاد عاشورا برجسته کردن آموزه‌های عاشورایی و موضوعاتی بود که برای غیرمسلمانان جذابیت داشته باشد تا غیرمسلمانان بتوانند آن را درک و دریافت کنند. لذا باید به این موضوع توجه داشته باشیم که امام حسین (ع) برای مسلمانان نیست بلکه قیام ایشان برای همه بشریت است. در این زمینه کارهای پژوهشی اندک انجام گرفته و مستشرقین نسبت به امام حسین (ع) کتاب‌هایی نوشته اند اما آنچه موجود است، از دریای بیکران سیره امام حسین و نهضت عاشورا بسیار کم است.

اختری اظهار کرد: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شخصیتی است که از هر نظر یگانگی و بی‌نظیری خاص دارد. ایشان هم در سیره زندگی، هم در دفاع از اسلام و حمایت از قرآن، نوع حرکت خاصی و ویژه‌ای داشته است. ولادت و عاشورای حسینی ظرفیت بزرگی است و آنقدر تاثیرگذار بوده که انقلاب‌های متعددی را در دنیا ایجاد کرده است. پیروزی انقلاب اسلامی یکی از دستاوردهای عاشورا است که به فرموده امام خمینی تاسوعاها و عاشوراها انقلاب را به پیروزی رساند.
با بیان اینکه ظرفیت عاشورا در دنیا می‌تواند آموزندگی و دستاورد داشته باشد و ملت‌ها را بیدار کند، افزود: عاشورای حسینی می‌تواند آگاهی ببخشد و ملت‌های مظلوم را زیر بار ظلم و استکبار و چپاول نجات دهد و از ظلمت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و هنری نجات دهد و به میدان هنرهای فکری، اندیشه‌های دینی و معنوی، اخلاق، عدالت، همفکری و محبت و مهربانی برساند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا گفت: در دنیا حداقل پنج میلیارد غیرمسلمان وجود دارد. رهبر انقلاب بارها نسبت به مخاطبین غیرمسلمان و وظیفه‌ای که ما مسلمانان و به خصوص نظام اسلامی و حکومت اسلامی نسبت به جهان دارند و ظرفیت‌های علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی تاکید کرده اند.
وی افزود: شناساندن شخصیت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا به مسلمانان، از رهگذر پیامبر رحمت و عدالت محمد مصطفی (ص)، معارف نبوی و قرآن کریم، نشان دادن تأثیر قیام عاشورا در ماندگاری دین پیامبر خاتم (ص)، آگاهی بخشی به جوامع غیر شیعه و غیر مسلمان نسبت به واقعیات اسلام اصیل و فرهنگ عاشورایی با تأکید بر معارف نبوی، تعمیم ارزش‌های والای فرهنگ عاشورا از طریق ابزارهای فرهنگی و هنری با تأکید بر معارف نبوی، تشویق مؤلفان، مترجمان، هنرمندان، سینماگران و نویسندگان برای پرداختن به موضوعات مرتبط با پیامبر (ص) و امام حسین (ع) و شناسایی و تشویق نویسندگان و هنرمندان متعهد دینی و کشف استعدادهای جدید از اهداف برگزاری این جشنواره است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام سیدعلیرضا حسینی عارف دبیر این جشنواره گفت: در روز پایانی مراسم قرار است از ۷۴ اثر برگزیده قدردانی شود. این جشنواره علاوه بر کارکردهای مرسوم جشنواره‌ها فرصت خوبی برای آشنایی با همه فعالان هنری و افراد کشورهای مختلف دنیاست و در زمینه معرفی قیام امام حسین (ع) فعالیت دارند تا همدیگر را بشناسند و همکاری‌های مشترکی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.