شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸

کارگردان «مدیترانه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

بینش سینمایی درستی در بین نهادهای فرهنگی وجود ندارد/ نباید به کسانی که اعتقادی به «انقلاب اسلامی» ندارند موضوعات «استراتژیک» سفارش داده شود

هادی حاجتمند

سینماپرس: هادی حاجتمند کارگردان سینما همزمان با روز جمهوری اسلامی در خصوص لزوم توجه به قانون اساسی در سینمای جمهوری اسلامی گفت: وقتی فلان فیلمساز علیه نظام فیلم می سازد و یکی دو سال بعد برخی مجموعه های فرهنگی سراغش می روند و از او دعوت می کنند که بیا و برای ما یک فیلم ارزشی و استراتژیک بساز، شما توقع دارید آن ها در این سینما به قانون اساسی و اصول و مبنای نظام پایبند باشد؟

کارگردان فیلم سینمایی «مدیترانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بهترین محل برای تبیین هر اتفاقی در هر کشوری و فضایی که انسان ها در آن حضور دارند هنرهای دراماتیک است. چرا که هنر روی فترت انسان می نشیند و او را درگیر می کند و موجب می شود انسان هر بحث قانونی را با مقوله هنر زودتر بپذیرد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از کارکردهای اصلی رسانه توجه به قانون است اظهار داشت: قانون چون باید به فرهنگ و هنجار آدم های جامعه تبدیل شود بهترین محل برای پذیش مردم، سینما و تلویزیون است. در تمامی جهان به خصوص آمریکا که مهد سینما است و کارش را هم بر اساس منافع ملی خود درست انجام می دهد توجه به سینما بسیار مهم است. آمریکا سیاست های خارجی اش را با سینما برای مردمش تبیین می کند. با سینما و تلویزیون است که به مردمش می گوید اگر ما در عراق و افغانستان هستیم برای امنیت ملی شما است!

حاجتمند خاطرنشان کرد: آمریکا با تولیدات فرهنگی و هنری خود به مردم می گوید که اگر فلان اتفاق توسط ما در فلان جای دنیا افتاده برای مصلحت آمریکا است. آمریکایی ها در شعر و سخنرانی حرف نمی زنند. آن ها در سینما حرف های شان را می زنند و مردم شان هم حرف های شان را می پذیرند.

این سینماگر یادآور شد: سال ها قبل من سریالی را دیدم با عنوان «نجات دهنده منتخب»؛ این سریال قصه وزیر یکی از دولت های آمریکا را روایت می کرد که با سیاست جنگ طلبانه آمریکا مشکل داشت؛ او در ماجرای قصه کاری می کند که کل دولتمردهای آمریکا در حادثه ای تروریستی کشته شوند و بنا به قانون آمریکا او رئیس جمهور می شود اما بعدها خودش به دلیل مصالح آمریکا مجبور می شود کارهایی را بکند که خودش منتقدشان بوده؛ این سریال به مخاطب آمریکایی خود می گوید اگر می خواهید آمریکا پشیرفت کند باید این مدلی باشید. در واقع سیاست های خود را در قامت سینما نشان می دهند و به صورت اتومات مردم آمریکا فکر می کنند کارشان درست است.

کارگردان سریال تلویزیونی «بیست کووید» تصریح کرد: بنده یقین دارم به زودی صهیونیست ها هم راجع به طوفان الاقصی فیلم می سازند و نسل کشی که در آنجا رخ می دهد را حق برتر یهودی ها می دانند. ممکن است به زودی فیلمسازانی مانند اسپیلبرگ مبادرت به تولید چنین اثری کنند. همه این اتفاقات به دلیل آن است که این ها سینما را بستری برای فرهنگ سازی می دانند و به خوبی درک کرده اند که اگر بخواهند افکار عمومی را اقناع کنند باید در سینما این کار را انجام دهند.

حاجتمند در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا ما در کشورمان هنوز سینما را بستر مناسبی برای فرهنگ سازی، تبیین استراتژی و سیاست های کشور و... نمی دانیم اظهار داشت: این پرسش به عقیده بنده سه پاسخ دارد؛ یک اینکه سیاست گذاران ما به سینما اینطور نگاه نمی کند. در واقع مدیرانی که قوانین را وضع می کنند به سینما با نگاه تاکتیکی نگاه نمی کنند. آن ها نمی دانند به همان میزانی که قدرت هسته ای بازدارنده است سینما هم همین فضا را می تواند داشته باشد. نمی دانند سرمایه گذاری کردن درست و اصولی در سینما می تواند در ارائه قدرت کشورمان موثر باشد.

وی در ادامه متذکر شد: دوم اینکه نگاه مدیران کارشناسی نیست! آن ها فکر می کنند سینما را می فهمند اما اساساً دانش درستی ندارند. اما مسأله سوم فاصله فیلمسازان با بدنه مردم و تصمیم گیران است. برخی همکاران ما اساساً اعتقادی به این ماجرا ندارند. بخشی از این ماجرا معلول علل قبلی است. حتی برخی سفارتخانه ها در تصمیم گیری فیلمسازان موثر هستند و در سال های قبل هم نتیجه عملکردشان را دیدیم.

کارگردان مستند «آنا» تأکید کرد: وقتی فلان فیلمساز علیه نظام فیلم می سازد و یکی دو سال بعد برخی مجموعه های فرهنگی سراغش می روند و از او دعوت می کنند که بیا و برای ما یک فیلم ارزشی و استراتژیک بساز، شما توقع دارید آن ها در این سینما به قانون اساسی و اصول و مبنای نظام پایبند باشد؟

حاجتمند خاطرنشان کرد: بنده معتقدم بینش سینمایی درستی در بین مجموعه ها و نهادهای فرهنگی ما هم وجود ندارد. آن ها فکر می کنند سینما این است که می بینند. متوجه نیستند که نگاه شان چه عواقب شومی برای هنرهفتم می تواند داشته باشد؛ بنده می ترسم روزی متوجه شوند که بسیار دیر شده باشد. نباید به کسانی که اعتقادی به انقلاب و مسائل اسلامی ندارند موضوعات استراتژیک سفارش داده شود. نهادهای فرهنگی نباید به عنوان رفع تکلیف به این قضیه نگاه کنند و به فکر پر کردن بیلان های خودشان باشند. آن ها باید دغدغه مندانه از فیلمسازان دلسوز و متعهد به نظام و انقلاب اسلامی و قانون اساسی کشور دعوت کنند تا پای کار بیایند و برای این کشور و مردمانش مبادرت به تولید کالای فرهنگی اثرگذار کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.