دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹

«محمدرضا اسلاملو» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

نیازمند تشکیل «اتاق فکر» برای ترویج «هنر انقلاب اسلامی» هستیم/ متأسفانه بخش کثیری از مدیران و هنرمندان رابطه میان «سینما» و «ژئوپلیتیک» را درک نکرده‌اند

محمدرضا اسلاملو در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: تقابلی که ما امروزه با دشمن قدار و بی رحم و حرامزاده صهیونیستی داریم که حتی صدای حامیان خود را از شدت جنون و دیوانگی درآورده باید در سینما به تصویر کشیده شود.

این فارغ التحصیل فیلم و تلویزیون از کالج ارتباطات دانشگاه تگزاس آمریکا در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قطعاً در یک اثر سینمایی می توان شاهد ساخته شدن مفاهیم ژئوپلیتیکی بود؛ اصلاً دنیای امروز دنیایی است که باید با نگاه ژئوپلیتیک به همه چیز نگریست اما افسوس که ما به جای این اتفاق شاهد میدان دادن به نازل سازان در هنرهفتم هستیم!

وی در همین راستا با تأکید بر اینکه اگر سینماگر یا مدیری بلد نیست و نمی تواند راجع به ژئوپلیتیک منطقه حرف بزند و فیلم بسازد باید کنار گذاشته شود تصریح کرد: اگر کسی سواد این کار را ندارد نباید میدان عمل را در اختیار داشته باشد. متأسفانه بخش کثیری از مدیران و هنرمندان رابطه میان سینما و ژئوپلیتیک را درک نکرده اند!

اسلاملو خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی بود و تمام هم و تلاش ها بر این بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنر انقلاب اسلامی در کشور ترویج و گسترش پیدا کند اما افسوس و دریغ که این اتفاق رخ نداد!

این سینماگر یادآور شد: در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب و دوران جنگ تحمیلی تلاش هایی برای گسترش و توسعه هنر انقلاب اسلامی رخ داد اما این مسأله به روز نشد و گسترش پیدا نکرد. رهبر انقلاب سال ها قبل گفتند ما خرمشهرها در پیش داریم. الآن می بینیم چقدر این حرف درست بوده است؛ هنرمند باید از زمان خود جلوتر باشد و بتواند برای وقایع آینده جهانی مبادرت به تولید اثر کرده و اندیشه و خرد را در مخاطبان اثر خود ترویج و گسترش دهد و اگر چنین شود ما می توانیم داعیه دار این باشیم که هنر انقلاب اسلامی را در کشورمان سرلوحه کارهای خود قرار داده ایم.

کارگردان فیلم های سینمایی «شهابی از جنس نور» و «باغ سید» تأکید کرد: در دنیای امروز وظیفه سنگینی بر دوش سینما است. صحنه نبرد امروزه بسیار عظیم است و ما مثل سابق نمی توانیم دنباله رو دیگران باشیم. فیلمساز و هنرمند باید در آینده باشند و بنشینند و به عنوان تحلیل گر مسائل را بررسی کنند و مردم را به سمت پرچم انقلاب و اسلام ناب محمدی (ص) هدایت کنند.

این کارشناس فرهنگی سپس با بیان اینکه همین تقابلی که ما امروزه با دشمن قدار و بی رحم و حرامزاده صهیونیستی داریم که حتی صدای حامیان خود را از شدت جنون و دیوانگی درآورده باید در سینما به تصویر کشیده شود اظهار داشت: سینمای این جنسی کجا است؟ آیا جز سینمای جمهوری اسلامی ایران از سینمای سایر کشورهای دنیا انتظار تولید فیلم های ضد صهیونیستی می رود؟ آیا سینمای ما نباید تمام قد در خدمت انقلاب اسلامی و اهداف آن که یکی از این هدف ها نابودی رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی است باشد؟

وی متذکر شد: آقایان مدام می آیند و می گویند که ما برای دفاع مقدس فیلم ساخته ایم؛ برای شهدا فیلم ساخته ایم! آفرین که ساخته اید! یاد شهدا باید در سینما زنده نگه داشته شود اما جای آینده نگری و تحلیل مسائل روز دنیا در سینمای جمهوری اسلامی ایران کجا است؟ چرا هیچ استراتژی شفاف و روشنی در سینمای کشور وجود ندارد؟ چرا سینمای ما نمی تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند فرهنگی در این میدان نبرد نقش آفرینی کند؟

اسلاملو ادامه داد: ما امروزه نیازمند تشکیل اتاق فکر برای ترویج هنر انقلاب اسلامی بالاخص در سینما هستیم. پرسش بنده این است که مدیران و برنامه ریزان سازمان سینمایی کجا هستند؟ بیایند و پاسخ بدهند که در خصوص میدان های نبرد پیش رو چه کاری انجام داده اند؟

وی سپس با تأکید بر اینکه مهمترین معضل کشور ما رانت مدیریتی به خصوص در سینما و تلویزیون است تصریح کرد: آقایان باید پسرخاله بازی را کنار بگذارید! ما در سینمای کشور نیاز به سردار سلیمانی ها داریم! شمایی که افتخار می کنید که فلان تعداد بلیت فروخته اید باید روزی پاسخگوی این باشید که مردم را مجاب کرده اید به سینما بروند که چه ببیند؟ فیلم های نازل و سطحی کمدی؟ من دوستانه به شما می گویم با اینکه بسیار دیر شده اما همچنان راه برای جبران اشتباهات وجود دارد از این رو باید شما بیایید و با ریش سفیدان و کهنه کاران این عرصه جلسه بگذارید و به جای اینکه رفقا و شرکای تان را دور هم جمع کنید که برایتان لایک می فرستند بیایید و در پی ترویج سینمای استراتژیک و هنر انقلاب اسلامی باشید.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما وظیفه نهادهایی مانند حوزه هنری که اصل و اساس تأسیس اش در راستای ترویج هنر انقلاب اسلامی بوده چیست اظهار داشت: حوزه هنری باید گروه ضربت درست کند و سریع وارد میدان شود. دغدغه یکایک مسئولان حوزه هنری باید ترویج هنر انقلاب اسلامی باشد و تولید هر کاری دیگری خارج از این چارچوب نباید در حوزه صورت بگیرد.

اسلاملو در خاتمه این گفتگو متذکر شد: بودجه ها نباید تنها میان برخی افراد تقسیم شود. نهادهای سینمایی باید همه با درایت و عقلانیت وارد میدان شوند. از بنیاد سینمایی فارابی گرفته تا سایر نهادهای دیگر باید در راستای ترویج هنر انقلاب اسلامی کوشا باشند. در همین ماجرای جنگ غزه و تبعات آن و فرداهایی که در پیش است فارابی چه کرده است؟ در این ماه ها متمادی که از جنگ غزه می گذرد فارابی کدام قدم را برداشته است؟ این نهادها باید ملزم به پاسخگویی باشند و نگذارند این نکات مهم در سینما مغفول باقی بماند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.