سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸

اختتامیه دومین جشنواره «سحری خوانی» و «مناجات خوانی» برگزار شد؛

پس از ۴۵ فعالیت هنری و انقلابی در «عرصه موسیقی» سرانجام از استاد «هادی آرزم» تجلیل به عمل آمد

هادی آرزم

سینماپرس: مراسم اختتامیه دومین جشنواره «سحری خوانی» و «مناجات خوانی» عصر روز دوشنبه بیستم فروردین با حضور تعدادی از هنرمندان عرصه موسیقی در تالار رودکی تهران برگزار شد و پس از ۴۵ فعالیت هنری و انقلابی در «عرصه موسیقی» سرانجام از استاد «هادی آرزم» تجلیل به عمل آمد.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه دومین جشنواره «سحری خوانی» و «مناجات خوانی» ایرانیان به همراه اجرای برنامه ساز و آواز و ویژه برنامه «نیایش خوانی» شامگاه روز دوشنبه ۲۰ فروردین ماه در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از قرایت آیاتی از کلام الله مجید و پخش یک نماهنگ در حوزه «سحری خوانی» متین رضوانی پور از پژوهشگران حوزه موسیقی مذهبی و آیینی درباره «سحری خوانی» و «مناجات خوانی» سخنرانی کرد.

شنیدن چند نغمه آسمانی در یک مراسم اختتامیه

وی در معرفی و ارایه برخی از الحان موسیقایی مرتبط با ماه مبارک رمضان گفت: آیین «نقاره زنی» جهت رویت هلال ماه، «چاوش خوانی» برای اطلاع رسانی فرارسیدن ماه مبارک رمضان، «سحرخوانی»، «صلوات خوانی» و «مناجات خوانی» از جمله الحان موسیقایی مرتبط با ماه مبارک رمضان هستند که در شهرهای مختلف کشور به گونه‌های مختلف پخش می‌شوند.

رضوانی پور ضمن توضیحات مشروح درباره هرکدام از این آیین‌های موسیقایی مرتبط با ماه مبارک رمضان به ارایه نمونه‌های صوتی آنها پرداخت و درباره هریک از این الحان توضیحاتی را ارایه کرد.

این پژوهشگر در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به حضور الحان عربی در موسیقی‌های مربوط به ماه رمضان تاکید کرد: امیدوارم روزی برسد که شاهد اجرای موسیقی‌های خودمان در حوزه موسیقی ماه مبارک رمضان به صورت کامل باشیم.

شعرخوانی میلاد عرفانپور، اجرای موسیقی و پخش چند نماهنگ

بعد از صحبت‌های رضوانی پور و پخش نماهنگی از روند برگزاری دومین جشنواره «سحری خوانی» و «مناجات خوانی»، میلاد عرفانپور شاعر و پژوهشگر ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره و تاکید بر استمرار برگزاری چنین رویدادهایی در عرصه موسیقی کشور به شعرخوانی پرداخت.

پخش نماهنگی در حال و هوای بهار طبیعت، ماه مبارک رمضان و نوروز به خوانندگی و بازی مرحوم پروانه معصومی و اجرای چند قطعه موسیقایی به خوانندگی هاشم احمدوند و نوازندگی سه تار احمد متولی بخش بعدی برنامه را تشکیل می‌داد. این در حالی است که پس از این بخش نماهنگ دیگری از برگزاری رویداد مناجات خوانی در دوره اول پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

طرح یک انتقاد و آمادگی سازمان تبلیغات اسلامی برای انجام یک کار مهم

حجت الاسلام باباخانی مدیر هیات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی هم درباره جایگاه مهم سحرخوانی و مناجات خوانی در مناسک مرتبط با ماه مبارک رمضان گفت: در ایران قدیم موضوع سحری خوانی سنتی بود که در گذشته به آن پرداخته شده است. اما تنوع بومی و قومیتی در استان‌های مختلف چیزی است که رنگ و بوی متفاوتی را به بحث مناجات خوانی داده که لازم است بیشتر از قبل به آن پرداخته شود. کما اینکه بسیاری از بزرگان سنت اکنون از میان ما رفتند و امروز با توجه به فرصتی که در دست ما است باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد.

وی بیان کرد: ما آمادگی خود را به صورت کامل اعلام می‌کنیم که بتوانیم سنت‌های مختلف را شناسایی و در ماندگار شدن این سنت‌های ارزشمند قدم برداریم. البته جا دارد گلایه‌ای داشته باشم. اینکه موضوع مناجات خوانی در رسانه ملی کمرنگ شده در حالی‌که ما ظرفیت‌های زیادی داریم که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. ما باید این هنرها را پاس بداریم و امیدوارم در کل استان‌های کشور ادامه پیدا کند و ما بتوانیم از همه ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم.

قدردانی از یک استاد موسیقی آیینی در روزهای وداع

پس از صحبت‌های باباخانی نوبت به تجلیل از یک هنرمند پیشکسوت موسیقی آیینی رسید که بعد از پخش نماهنگی، از زحمات و تلاش‌های هادی آرزم مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی قدردانی به عمل آمد.

در این بخش با حضور تعدادی از حاضران در برنامه آیین تکریم هادی آرزم توسط ستاد اجرایی جشنواره برگزار شد.

هادی آرزم هم در این مراسم گفت: حضور در این مراسم برای من «هذا من فضل ربی» است و این از لطف پروردگار است که بنده کمترین شایسته حضور در مراسمی را دارم که زیر سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

پس از برگزاری این بخش مرتضی امیر اسفندقه شاعر، به شعرخوانی پرداخت.

پس از این بخش گروه موسیقی «چامه» به خوانندگی سید محسن حسینی قطعاتی را پیش روی مخاطبان قرار دادند.

علی انسانی ذاکر پیشکسوت اهل بیت (ع)، حسام الدین سراج خواننده موسیقی ایرانی، جمال الدین منبری خواننده حسین علیشاپور خواننده موسیقی ایرانی، هادی آرزم نوازنده و رهبر ارکستر، حمید خزاعی خواننده موسیقی ایرانی، مجید اخشابی خواننده موسیقی پاپ، حمیدرضا افسری پژوهشگر و کارگردان تئاتر، مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر حسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی، محمد اله یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، رمضی مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، میلاد عرفانپور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، رضا مهدوی مدرس و پژوهشگر موسیقی، امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، از جمله مهمانانی بودند که در این مراسم حضور پیدا کردند.

دومین جشنواره «سحری خوانی» و «مناجات خوانی» ایرانیان در قالب موضوعاتی چون شعرخوانی مناجات، نشست‌های تخصصی، اجرای ساز و آواز و نیایش خوانی به واسطه همکاری چندین مجموعه فرهنگی هنری از جمله بنیاد رودکی، انجمن موسیقی ایران، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.