شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲

تداوم انحصار در معرفی «چهره سال هنر انقلاب»؛

از حلقه بسته داوران در «حوزه هنری» تا ادعای نظرخواهی از هزار هنرمند!

مراسم اختتامیه «هفته هنر انقلاب اسلامی»

سینماپرس: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مسیر اشتباه در معرفی «چهره سال هنر انقلاب» را در حالی تشریح کرد که چینش داوران وابسته به «سازمان حوزه هنری» و همراهی آن با ادعای نظرخواهی از هزار هنرمند بر ابعاد ابهامات آن در این دوره افزوده است.

به گزارش سینماپرس، حوزه هنری انقلاب اسلامی از سال ۹۳ تاکنون، فروردین ماه هر سال مصادف با شهادت مرتضی آوینی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی را با توجه به شخصیت تاثیرگذار و جریان‌ساز بر اشاعه و ترویج هنر انقلاب در ابعاد ملی و بین‌المللی انتخاب و معرفی کرده است؛ چهره‌هایی که عموما از وابستگی سببی و نسبی خاص به قبیله حاکم بر این نهاد برخوردار بوده و در برخی موارد از حداقل مشروعیت و مقبولیت لازم برای کسب چنین عنوانی در میان اهالی هنر انقلاب اسلامی برخوردار بودند.

اما امسال فرآیند انتخاب «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» توسط قبیله حاکم بر «حوزه هنری» با ادعای یک نظرخواهی سراسری از هنرمندان، فعالان فرهنگی هنری و خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر آغاز شد. در این نظرسنجی که متولیان آن مدعی با جامعه آماری بیش از هزار نفر شدند، شرکت‌کنندگان گزینه‌های پیشنهادی خود برای کسب عنوان «چهره سال هنر انقلاب» را به دبیرخانه هفته هنر انقلاب اسلامی معرفی کردند.

همچنین ادعا شده است که به موازات این نظرخواهی، مراکز و واحدهای تخصصی حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز گزینه‌های پیشنهادی خود برای کسب عنوان چهره سال هنر انقلاب را به دبیرخانه هفته هنر انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند و در گام بعد، تمام گزینه‌های پیشنهادشده توسط اهالی فرهنگ‌ و هنر و نیز واحدهای تخصصی حوزه هنری، در «هیات انتخاب نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب» مورد بررسی قرار می‌گیرند. هیات انتخابی با ترکیبی جالب به شرح زیر که تماما در دایره مدیران ماضی و مضارع «حوزه هنری» می‌باشند و قرار است نامزدهای نهایی عنوان «چهره سال هنر انقلاب» را تعیین می‌کند.

مرتضی سرهنگی : نویسنده و برگزیده ادوار چهره سال هنر انقلاب

️ احمدرضا درویش: کارگردان سینما️

سیدمسعود شجاعی طباطبایی: کاریکاتوریست و برگزیده ادوار چهره سال هنر انقلاب

️ علیرضا قزوه: شاعر و رییس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما

️ محسن مومنی شریف: نویسنده و رییس سابق حوزه هنری انقلاب اسلامی

️ کورش زارعی: کارگردان و بازیگر تئاتر

جالب آنجاست که متولیان برگزاری این رویداد اعلام کرده‌اند که در نهایت با نظرخواهی از خبرگان و نخبگان هنر انقلاب اسلامی، چهره سال هنر انقلاب از میان نامزدهای معرفی‌شده توسط این کمیته انتخاب و در آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی معرفی خواهد شد. این امر در حالی است که تاکنون لیست اسامی خبرگان و نخبگان مورد نظر حوزه هنری منتشر نشده است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.