سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

کارگردان «توچال» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

هفته اول اکران یک فیلم بر روی فروش آن به شدت موثر است/ برای برخی از این افراد شلوغ کاری‌های رسانه‌ای مهمتر از فروش است!

محمد آهنگرانی

سینماپرس: محمد آهنگرانی کارگردان سینما در خصوص نقش روابط عمومی ها در اقتصاد هنر و سینما گفت: شاید باورش دشوار باشد که برای برخی از این افراد شلوغ کاری های رسانه ای مهمتر از فروش است! یعنی می خواهند اسم فیلم شان بالا بیاید و در افکار عمومی معرفی شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «توچال» و «تخته گاز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه اهالی سینما اکثراً به اقتصاد فکر می کنند؛ نوع فیلم هایی که تولید و اکران می شوند این مسأله را نشان می دهد. این اتفاقی است که در دیرباز به صورت امروز شاهدش نبودیم. البته بحث اقتصاد و فروش همواره حائز اهمیت بوده اما این چنین روی آن تمرکز نمی شده!

وی سپس با بیان اینکه تبلیغات شبکه های ماهواره ای اثر بیشتری از کار روابط عمومی ها دارد تصریح کرد: بخش عمده ای از فروش فیلم ها به دلیل تبلیغات فراوان در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان است. البته پروپاگاندای رسانه ای نیز در این میان بی تأثیر نیست. مثلاً ما خودمان سر فیلم «توچال» تبلیغات آنچنانی نداشتیم و اگر برای «توچال» پروپاگاندا می کردیم روی این سطح فروش نمی ایستاد!

آهنگرانی شلوغ بازی روابط عمومی ها را در افکار عمومی بی اثر ندانست و در این راستا خاطرنشان کرد: برخی دفاتر پخش حرفه ای می دانند که هفته اول اکران یک فیلم به شدت موثر است و از این رو در روزهای ابتدایی اکران در نوبت های متعدد هزینه های سنگینی برای تبلیغ آثارشان در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان می کنند.

این سینماگر تأکید کرد: شاید باورش دشوار باشد که برای برخی از این افراد شلوغ کاری های رسانه ای مهمتر از فروش است! یعنی می خواهند اسم فیلم شان بالا بیاید و در افکار عمومی معرفی شود.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما با این دیدگاه کیفیت فدا نمی شود؟ اظهار داشت: فدا شدن کیفیت فیلم ها از امروز و دیروز شروع نشده و متأسفانه مدت ها است برخی افراد کیفیت را فدای کمیت می کنند.

آهنگرانی یادآور شد: به عقیده بنده این نوع رفتارها برنامه ریزی شده است! شما اگر به گذشته نگاه کنید منظور بنده را متوجه می شوید! شما ببینید در دهه ۶۰ ما شاهد اکران و تولید چه فیلم هایی بودیم و الآن چه فیلم هایی تولید و اکران می شوند! این نزول و افول ذره ذره در سینما شکل گرفته و البته در حوزه سریال های تلویزیونی نیز وضعیت همین است! مثلاً سریال های ۲-۳ دهه قبل به هیچ عنوان از نظر کیفی با سریال های امروزی قابل قیاس نیستند و این در حالی است که امکانات فیلمسازی این روزها به شدت بیشتر شده است.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: بدیهی است که مدیر فرهنگی در این میان به شدت تعیین کننده است و او است که چنین چیزی می خواهد در غیر این صورت جلوی استمرار این روش را می گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.