دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۴

حسین علیزاده: ارکستر با هدف جوانگرایی وارد عرصه موسیقی شده است

حسین علیزاده در نشست خبری کنسرت دلشدگان ارکستر موسیقی ملی ایران

نشست خبری ارکستر موسیقی ملی ایران صبح امروز(18 مهر) باحضور محسن رجب پور(مدیر اجرایی ارکستر ملی)، حسین علیزاده و بردیا کیارس در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری سینمای ایران، در نشست خبری ارکستر موسیقی ملی ایران، حسین علیزاده نوازنده تار و عضور شورای ارکستر موسیقی ملی در پاسخ به این سئوال که چرا اجرای ارکستر موسیقی ملی با اجرای ارکستر مهرنوازن همزمان شده است گفت: اهالی موسیقی در شش ماه از سال نمی توانند اجرای برنامه داشته باشند که سه ماه از این زمان به ماه رمضان و محرم و صفر اختصاص دارد و سه ماه دیگر هم تعطیلی های دیگری است که برگزاری کنسرت در آن ایام مجاز نیست بنابراین اهالی موسیقی در فرصت اندکی که در اختیار دارند مجبور هستند که به طور فشرده اجرای کنسرت داشته باشند، خوب این تراکم و شور و حرارتی که برای برگزاری کنسرت وجود دارد از یک سو خوب است و این حجم نوعی رقابت سالم را ایجاد می کند .ولی همزمانی اجرای ارکستر موسیقی ملی با ارکستر مهرنوازان که فرهاد فخرالدینی هدایت آن را به عهده دارد خیلی اتفاقی رخ داد و مقارن شد با ایامی که متاسفانه ما نمی توانیم از این کنسرت و حضور دوباره آقای فخرالدینی به عرصه موسیقی دیدن کنیم؛ بنابراین هیچ جنبه رقابتی در کار نبوده است؛ ضمن اینکه به دلیل شباهت سازبندی این دو ارکستر با یکدیگر این سئوال پیش می آید که چرا تاریخ برگزاری کنسرت ها در نظر گرفته نشده است و حال اینکه اگر این شباهت درسازبندی وجود نداشت این سئوال ایجاد نمی شد چون همزمان با این دو ارکستر کنسرت های متفاوت دیگری در حال اجرا است .

محسن رجب‌پور، مدیر اجرایی ارکستر ملی ایران نیز توضیح داد: از روزی که بنده سکان‌دار ارکستر ملی ایران هستم تمام برنامه‌ریزی‌ها را به طور دقیق اعلام کردم و ماه‌ها پیش برنامه‌های ارکستر ملی ایران بسته شد. من حتی در حال حاضر می‌توانم بگویم برای بهار 91 چه برنامه‌ای داریم. وقتی در خرداد ماه برای اجراهای ارکستر ملی برنامه‌ریزی می‌کردم از نیت قلبی کسانی که قصد تاسیس ارکستری را داشته‌اند بی‌خبر بودم.

وی افزود: واژه‌ی ارکستر ملی یک واژه‌ی سازمانی است و خوشبختانه هرکدام از هنرمندان که به اجرای ما می‌آیند می‌گویند اولین بار است به کنسرتی می‌آییم که نوازندگانش با عشق ساز می‌زنند. کنسرت ارکستر موسیقی ملی که با عنوان دلشدگان برگزار می شود در تاریخ 28 ، 29 مهرماه در تالار وحدت برگزار می شود و در تاریخ 30 مهرماه همین اجرا در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود و هر دو اجرا در ساعت 21 برگزار می شود؛ و حال آنکه از زمان راه اندازی مجدد این ارکستر سکان امور اجرایی ارکستر موسیقی ملی را به عهده گرفتم و من نیز مانند سایر فعالیت هایی که تا کنون در عرصه موسیقی انجام داده ام اهل برنامه ریزی هستم و مجموع برنامه های ارکستر را در خرداماه بستیم و به ازای هر روز رزرو اجرا مبلغ ده میلیون تومان به ودیعه گذاشتیم و زمانی که ما برنامه ریزی این کنسرت ها را می کردیم هنوز ارکستر مهرنوازان تاسیس نشده بود از همین رو من می توانم برنامه های این ارکستر را برای چندماه آینده اعلام کنم چون از قبل برنامه ریزی شده است به عنوان نمونه در تاریخ 25 ، 26 و 29 آبان ماه در مرکز همایش های برج میلاد اجرای برنامه داریم و حتی می توانم از الان رپرتوار بهار سال آینده این ارکستر را نیز اعلام کنم.

در ادامه بردیا کیارس، رهبر ارکستر ملی ایران درباره‌ی دلیل انتخاب معتمدی به عنوان خواننده ارکستر بیان کرد: آقای معتمدی یک از خوانندگان بسیار حرفه‌ای هستند که بنا بر تصمیم شورا این بار ایشان دعوت شد.

علیزاده نیز در این زمینه اظهار داشت: به طور حتم ارکستر ملی نمی‌تواند دائم از علیرضا قربانی استفاده کند. قربانی هم راضی به این امر نیست و از سوی دیگر معتمدی هم با توجه به سن و سال اندکی که دارد به نظر می رسد سیر حرکت در رشته آواز را با سرعت طی کرده است و این حضور هم فرصت مناسبی برای معتمدی است که با ارکستر موسیقی ملی بودن را تجربه کند و هم اینکه حضور ایشان به بخشی از اهداف ارکستر مبنی بر جوانگرایی جامه عمل می پوشاند.

وی در خصوص قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا شود بیان کرد: از آنجائیکه این ارکستر با هدف جوانگرایی بار دیگر وارد عرصه موسیقی شده است من هم قطعات خود از سی سال پیش تا به امروز را انتخاب کردم که اغلب این قطعات برای موسیقی دستگاهی و گروه های کوچک تنظیم شده بود بنابراین برای اجرا در این کنسرت نیاز به تنظیم مجدد برای ارکستر داشت که بهزاد عبدی به درستی این تنظیم ها را انجام داد ؛ مجموع قطعات این کنسرت در دو بخش قطعات سازی و قطعات آواز اجرا می شود در بخش موسیقی سازی قطعه "سواران دشت امید"، که برای شش تنبک ارکستر نوشته شده است اجرا می شود این قطعه را در سال 1353 زمانی که سرباز بودم ساختم و اسم این قطعه را فریدون مشیری با همکاری سایه بر روی این قطعه گذاشتند ؛ قطعه چهارگاه در موسیقی فیلم دلشدگان از دیگر قطعات این اجرا است همچنین نغمه دشتی و قطعه ترکمن که یک بار هم توسط ارکستر اکراین با تنظیم هوشیار خیام اجرا شد ازجمله قطعات در بخش سازی هستند.

کیارس در ادامه گفت : پس از آخرین اجرای ارکستر موسیقی ملی، نوازنده ها به مدت یک ماه به مرخصی رفتند و پس از یک ماه به دلیل اینکه من نبودم میلاد عمرانلو به عنوان دستیار دعوت شدند تا در غیاب من ارکستر را رهبری کند و از سوی دیگر آقای عبدی هم تنظیم آثار انتخاب شده برای ارکستر را به عهده گرفت و تمرین ها خیلی زود آغاز شد.

در پایان رجب پور خاطر نشان کرد: نوازندگان مشترک تا پایان سال 90 به حداقل رسیده است و از برنامه های آتی اارکستر ملی ایران 25،‌ 26، و 29 آبان ماه رپرتوار استاد علی تجویدی است که با صدای علیرضا قربانی به صحنه می‌ رود. همچنین این گروه 15، 16، 17 دی ماه و 24 تا 30 بهمن ماه در جشنواره‌ی فجر نیز اجراهایی را پشت سر خواهد گذاشت.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.