دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵

در نشست خبری تور کنسرت موسیقی ایرانی عنوان شد؛

کنسرت‌های حسین علیزاده سفرنامه می‌شود

حسین علیزاده در نشست خبری تور کنسرت هایش

سینماپرس-گروه هفت هنر: نشست خبری حسین علیزاده صبح امروز در تالار وحدت با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.


به گزارش خبرنگار موسیقی سینما پرس، این نشست به منظور برگزاری تور کنسرت های حسین علیزاده و پژمان حدادی در 11 شهر ایران و پاسخ این هنرمند به خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهرنگ تنکابنی مدیر برنامه های حسین علیزاده از تغییر برنامه نشست از روز گذشته به امروز عذرخواهی کرد و گفت: طی تماس تلفنی و برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بود نشست امروز روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار شود و من نامه ای را به آقای سرسنگی ارائه دادم و تمام هماهنگی ها برای برگزاری این نشست صورت گرفت اما روز پنجشنبه با من تماس گرفته شد و گفتند که این برنامه لغو شده است و طبق ضوابط و با پرداخت وجه نقد 500 هزار تومان امکان برگزاری این جلسه فراهم می شود.

وی از این مسئله اظهار ناراحتی کرد و افزود: دیگر هیچ جلسه ای تا زمانی که مجید سرسنگی در خانه هنرمندان حضور داشته باشد ما آنجا نخواهیم داشت. امیدوارم برای این رفتار توضیح قانع کننده ای وجود داشته باشد.

مدیر برنامه های علیزاده درخصوص برگزاری تور کنسرت ها اظهار کرد: از بهمن 89 تا فروردین 91 اولین دور تورها در شهرهای قزوین، رشت، گرگان، شیراز، بندرعباس و تهران برگزار شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. سال 90 نیز تور بداهه نوازی «آن و آن» از اواخر دی و بهمن در کانادا و امریکا آغاز شد و در ایران نیز ادامه پیدا می کند. از 17 اردیبهشت ماه تور کنسرت های ما در 11 شهر اهواز، بهبهان، بوشهر، تبریز، ارومیه، ساری، آمل، نیشابور، رودسر، سیاهکل و تهران آغاز خواهد شد.

در ادامه کیوان فرزین تهیه کننده، بیان کرد: همیشه اجرای کنسرت ها به تهران و یکی دو شهر دیگر محدود می شد، سال گذشته ما در 6 شهر کنسرت برگزار کردیم که با مخاطبان زیادی مواجه شدیم، آن اجراها انگیزه ای شد تا اجرا در 6 شهر را به 11 شهر افزایش دهیم. البته مشکلات در اجراهای شهرستان ها هنوز وجود دارد که باید بخش فرهنگی را در شهرستان ها گسترش داد. ما با شهرستان های مختلف نامه نگاری کردیم تا برای این اجراها مجوز بگیریم اگر این برنامه خوب پیش برود بازتاب فرهنگی آن را به خوبی خواهیم دید.

وی تصریح کرد: ما قصد داریم کنسرت ها معطوف به اروپا و امریکا نشود و ما بتوانیم د رکشورهای نزدیک و همسایه هم برنامه هایی را اجرا کنیم که امیدوارم در این زمینه هم به نتایج مطلوبی برسیم.

حسین علیزاده اجرای کنسرت در شهرستان ها را شانس بزرگی نامید و گفت: شاید این برای من شانس بزرگی است که به نقاط مختلف ایران سفر می کنم و در آن جا به اجرای کنسرت می پردازیم، این اتفاقی بوده که در گذشته کم سابقه بوده است و شاید تنها و شیراز و تهران شامل این کنسرت ها می شدند ولی در هر صورت با امکانات کم این کنسرت ها برگزار شد و شاهد استقبال خوب در این شهرها بودیم.

وی افزود: موسیقی در زمان حاضر تا حدی از شکل واقعی خود خارج شده است و مقداری ساده پسندی به آن وارد شده ولی در هر صورت جا دارد روی موسیقی سازی تمرکز بیشتری شود و اهمیت بیشتری برای ان قائل شویم. برای من خیلی جالب بود که ما در شهرستان ها شونده های خیلی خوبی داشتیم و اینهمه عشق و علاقه و هیجانی که نثار ما کردند برای من ارزشمند و زیبا بود.

این هنرمند حمایت از هنرمندان جوان موسیقی را گوشزد کرد و گفت: یکی از مسائل مهم ارتباط با شنونده و کسانی است که موسیقی دغدغه شان است. در حال حاضر کار کردن برای دانشجویان و هنرمندان جوان خیلی سخت است اما من از قول خودم و از جانب هنرمندان دیگر می گویم که ما هرکاری از دستمان بر بیاید برای این جوانان می کنیم. درشورای ارکستر ملی مطرح شد که حداقل 10 دقیقه از هر اجرای کنسرت را به معرفی این هنرمندان جوان و اجرای آن ها اختصاص دهیم تا آن ها در این برنامه ها شرکت کنند و آثارشان عرضه شود. همین جا به هنرمندان می گویم بیایید دریابیم جوانانی را که با انگیزه زیاد جذب هنر و جامعه هنری شده اند و باید از ان ها حمایت شود.

وی تصریح کرد: جاب است که بیشتر شنونده های ما از نسل جوان است، این فکر وجود دارد که تهران شرایطی دارد که ممکن است شونده های متفاوتی داشته باشد ولی وقتی در شهرهای دیگر کنسرت داشتیم. دیدیم شنونده های خیلی خوبی در این شهرستان ها وجود دارد. ما می دیدیم که در این اجراها به قدری مردم اشتیاق نشان می دادند که ما نمی دانیم چطور برنامه را به پایان ببریم. زمان یکه یک اتفاق هنری رخ می دهد به قدری شنونده ها شوق دارند که سبب می شوند هنرمند یک بار دیگر آن کار را بکند. سفرهای ما هرکدام یک بو و رنگ خاص دارد ولی می توان گفت کنسرت هایی که در شهرستان ها سال گذشته اجرا شد یک رنگ و بوی دیگری داشت.

علیزاده عنوان کرد: در تمام شهرستان ها جوانانی که سرمایه های هنری ما خواهند بود در هر شهرستان کوچکی که می رویم یک محیط دانشگاهی دارد که این سبب می شد ما به هرجایی که سفر می کنیم رنگ، پوست، مو، چشم ها و زبان شان عوض می شد و تازه می فهمیدیم که چه کشور پهناوری داریم که موسیقی با یک همبستگی خاص ما را به هم وصل می کرد. اجرای ما در شهرستان ها تجربه خیلی خوبی برای ما محسوب می شد آمادگی شنیدن موسیقی سازی را در شهرستان ها می دانم.

وی ادامه داد: من سال گذشته بهترین و زیباترین اجراهایم را در شهرستان ها تجربه کردم. کنسرت های خارج از کشورم در شرایط بسیار خوبی برگزار شده است اما حس و انرژی و عشقی که از مردم شهرستان ها گرفته ام در جای دیگری تجربه نکرده ام. برای مثال وقتی در یکی از قطعاتی که در کنسرت بندرعباس اجرا می کردم از یکی از ملودی های بندری به طور بداهه استفاده کردم و مردم آنجا در پایان قبل از اینکه تشویق کنند، متناسب با فرهنگشان برایم کل کشیدند که واقعا واکنش عجیب و جالبی بود.

این نوازنده افزود: موسیقی به دلیل تنوعی که دارد مخاطبان متنوعی نیز دارد؛ من 20 سال قبل نیز که موسیقی ساز می نوشتم یا اجرا می کردم مخاطبان بسیاری داشتم و به نظرم می بایست کمی نگاه مان را به موسیقی تغییر بدهیم.

علیزاده در خصوص برگزاری کلاس های کارگاهی اش تاکید کرد: سال گذشته 2 کارگاه را برگزار کردم و امسال نیز این برنامه را ادامه خواهم داد. اولین کارگاه من چهارشنبه آینده در شیراز برگزار می شود و در ادامه در قزوین و کرج نیز این برنامه ادامه پیدا خواهد کرد. در جریان این کارگاه ها ضمن آموزش هایی که ارائه می شود اگر استعدادهایی مشاهده شود حتما در جهت حمایت و معرفی او تلاش خواهد شد.

این موسیقیدان از جایگاه موسیقی ایران در عرصه بین المللی خبر داد و گفت: قبل از انقلاب هیچ شناختی از موسیقی ایران در خارج از کشور وجود نداشت و اگر گروهی به خارج از کشور اعزام می شد شامل گروه های پاپی بود که آثارشان کیفیت خوبی نداشت. اما پس از انقلاب گروه های مختلفی از ایران در نقاط مختلف جهان به اجرا پرداخته اند که باعث شناخته شدن موسیقی کشورمان شده اند. موسیقی ایرانی سختی هایی دارد که باعث می شود در همنوازی های نوازندگان ایرانی، این ایرانی ها باشند که به سمت خارجی ها موسیقی شان را تعدیل می کنند. برای مثال شما هرگز یک نوازنده هندی را در همنوازی با ایرانی ها نمی بیند که یک جمله ایرانی را بنوازد. در گذشته آذربایجان هم چنین شرایطی داشت که با تغییراتی در فواصل موسیقایی شان، شرایط جدیدتری به وجود آوردند.

علیزاده در پایان خاطر نشان کرد: قرار است فیلم مستندی از کل این سفر و اجرا های مان در این تور توسط سعید ملکان ساخته شود. این سفرنامه از همین امروز شروع شد و پس از تهیه آن در اختیار علاقمندان قرا رمی گیرد.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.