دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸

فروش جهانی «جدایی نادر از سیمین» به 19.8 میلیون دلار رسید

جدایی نادر از سیمین

سینما پرس-گروه سینما: فروش جهانی فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی تا به امروز به مبلغی برابر با 19 میلیون 836 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران (سینما پرس)، فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به نویسندگی و کارگردان اصغر فرهادی که اکران جهانی خود را از اسفند ماه سال 1389 در ایران آغاز کرده است تا به امروز توانسته فروشی برابر با 19 میلیون و 836 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی باکس آفیس موجو، 7 میلیون و 36 هزار دلار از فروش 19 میلیون و 836 میلیون دلاری «جدایی نادر از سیمین» در سینماهای آمریکای شمالی و 12 میلیون و 800 هزار دلار از این مبلغ فروش در سایر کشورهای جهان رقم خورده است.

«جدایی نادر از سیمین» که از زمستان سال 1389 تا به امروز روی پرده بسیاری از کشورهای دنیا همچون مکزیک، کره‌جنوبی، فرانسه، استرالیا و ایالات متحده آمریکا رفته است، چندی پیش در تاریخ 3 مه (14 اردیبهشت) بهار سال جاری در آرژانتین اکران شد.
همچنین این فیلم سینمایی در آخرین حضور خود در عرصه بین المللی نیز در تاریخ 23 مه (3 خرداد) بهار سال جاری روی پرده سینماهای کشور اسلوونی می رود.

فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» در ایران نیز به فروشی بیش از 3 میلیارد تومان دست یافته است.



«جدایی نادر از سیمین» در اسفند ماه سال گذشته توانست با شکست رقیبان برجسته ای مانند «سرسخت» (Bullhead) به کارگردانی ماسکل آر از بلژیک/ «پاورقی» (Footnote) به کارگردانی ژوزف سدار از رژیم صهیونیستی/ «در تاریکی» (In Darkness) به کارگردانی آگنیشکا هولاند از لهستان/ «آقای لاژار» (Monsieur Lazhar) به کارگردانس فیلیپ فالاردو از کانادا، جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان هشتاد و چهارمین دوره مراسم آکادمی اسکار را به خود اختصاص دهد.

اصغر فرهادی برای نگارش فیلمنامه «جدایی نادر از سیمین» نیز در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی این دوره از مراسم آکادمی اسکار نامزد دریافت جایزه شده بود که در نهایت موفق به دریافت این جایزه نشد.

فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» که توانست در نخستین حضور خود در عرصه بین المللی در زمستان سال 1389، جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و خرس نقره ای بهترین بازیگر مرد و زن شصت و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را دریافت کند، در اسفند ماه سال گذشته جوایز بهترین فیلم سی و هفتمین دوره مراسم اهدای جوایز فرانسوی «سزار» (Cesar awards)و مراسم اهدای جوایز «اسپیریت» (Spirit Awards) را از آن خود کرد.

همچنین «جدایی نادر از سیمین» که بازیگرانی مانند لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی و مریلا زارعی در این فیلم درام ایفای نقش کرده اند، پیش از این نیز توانست 4 سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (محمود سماک باشی)، بهترین فیلمبرداری (محمود کلاری)، بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر را از آن خود کند.



«جدایی نادر از سیمین» که نامزد دریافت بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان این دوره از مراسم اهدای جوایز «بفتا» نیز شده بود، نتوانست این جایزه را از آن خود کند، اما جدیدترین ساخته اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شصت و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب» را به خود اختصاص داد.

جدیدترین ساخته اصغر فرهادی در یک سال گذشته نیز توانسته جوایز بهترین فیلم جشنواره ها، مراسم ها و انجمن های مهم و معتبر دنیا مانند «اسکرین آسیا پاسیفیک» (Asia Pacific Screen Awards)، مراسم اهدای جوایز «فیلم مستقل بریتانیایی» (British Independent Film Awards)، «انجمن منتقدان مطبوعاتی» (Broadcast Film Critics Association Awards)، «انجمن منتقدان فیلم شیکاگو» (Chicago Film Critics Association Awards)، «انجمن منتقدان فیلم لندن» (London Critics Circle Film Awards)، «جشنواره بین المللی فیلم سیدنی» (Sydney Film Festival) را دریافت کند.

انتهای پیام/ ع م


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.