یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸

جوابیه اداره کل نظارت و ارزشیابی به برخی انتقادات

صفار هرندی

سینماپرس-گروه سینما: برخی از خبرگزاری‌ها چندی پیش در مورد فعالیت‌های معاونت سینمایی مطالبی را منتشر کردند که اداره کل نظارت و ارزشیابی در جوابیه‌ای به تبیین برخی موارد مطرح شده پرداخته است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، انتشار گزارش هایی از سوی برخی سایت ها و خبرگزاری ها که به بررسی عملکرد معاونت سینمایی پرداخته بود باعث شد اداره کل نظارت و ارزشیابی جوابیه ای را در چند بند آماده کند که نسخه ای از آن را برای سینماپرس ارسال کرده که به شرح زیر است:

بند اول: یکی از افتخارات معاونت سینمایی جدید این بود که به شدت هزینه های نظام را از بابت انبوهی از آثار توقیفی کم کرد آثاری که به عنوان معضل مانده بودند و دائم بر تعداد آن ها افزوده می شد. رفع توقیف از این آثار مورد تایید تمامی سینماگران از طیف های مختلف است.

نکته: با کمال تأسف عمده آثار توقیفی که در دوره دهم رفع توقیف شدند متعلق به زمان وزیر ارشاد در دولت نهم بوده است و این گزارش هی بررسی عملکرد حدود چهار سال با تاخیر منتشر شده است و منطبق با اتفاقاتی است که در آن دوره  رخ داده بود.

شاهد مثال: فیلم «آتشکار» با بودجه دولتی و در دوره دولت نهم ساخته شد. همین طور فیلم «کتاب قانون»، «تسویه حساب»، «عصر جمعه» همه فیلم هایی بودند که در دوره آقای صفار ساخته و توقیف شدند. فیلم «عصر جمعه» در آن دوره حتی موفق به دریافت جوایز فجر هم شد و بعد توقیف شد. فیلمی تحت عنوان «ازدواج موقت» که با بودجه وزارت ارشاد دولت نهم ساخته شده بود به قدری مشکلات داشت که در این دوره که تلاش بر رفع توقیف بسیاری از فیلم هاست هنوز موفق به دریافت مجوز نمایش نشده است. «ازدواج موقت» فیلمی ضدانقلابی است که با بودجه دولتی ساخته شده و معلوم نیست چه کسی باید پاسخگوی بیت المالی باشد که صرف تولید این آثار شده است.

بند دوم: چطور شده است که دادن وام از طرف معاونت سینمایی در دولت دهم به کارگردانی همچون ابراهیم حاتمی کیا عیب تلقی می شود؟ آیا دادن وام به یکی از چهره های شاخص سینمای ایران ایرادی دارد آن هم برای فیلمی که تنها با یک اصلاح کوچک رفع توقیف می شود و مشکل چندانی ندارد؟

موارد بالا  تنها برخی جواب هایی بود که می توان به گزارش های  نسنجیده ارائه کرد اما مسئولین سینمایی ترجیح می دهند تمرکز خود را بر فعالیت های خود منعطف کرده و همه دلسوزان انقلابی را به نقد منصفانه به جای تخریب و اختلاف افکنی دعوت نمایند.

انتهای پیام/ف/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.