دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۷

کتاب‌های مصور با مدل‌های بومی/1

امین مؤیدی: فرهنگ ژاپن با کمیک استریپ «مانگا» به دنیا صادر شد

امین مویدی

سینماپرس-گروه هفت هنر/ تهیه کننده و مدیر پروژه کمیک استریپ مرکز انیمیشن حوزه هنری طراحان کمیک استریپ را در ژاپن از گران ترین ها در این رشته عنوان کرد و صادر شدن فرهنگ ژاپن را در دنیا از کمیک «مانگا» خواند.

امین مؤیدی، دبیر شورای طرح برنامه مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری، در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، درباره انگیزه تولید مجموعه کمیک استریپ های در دست انتشار این مرکز خبر داد و گفت: کمیک استریپ در کشور ما محجور مانده است زیرا تعریف ما از این هنر غربی است. کمیک استریپ های کشورهای غربی مناسب فرهنگ خود آن ها است و گاهی حتی دربردارنده خشونت بی اخلاقی است.

کمیک استریپ مردم را کتاب خوان می کند


وی افزود: این درحالی است که در کشوری مانند ژاپن، هنرمندان به تعریف بومی از کمیک استریپ رسیده اند و با انتشار «مانگا» فرهنگ خود را برای مردم ژاپن و همه دنیا بازسازی می کنند. درآمد سالانه ژاپن از «مانگا» بیش از درآمد نفتی ایران است. این درحالی است که انتشار کمیک ستریپ در ایران، می تواند میزان مطالعه را در میان مردم بالا ببرد و باعث علاقه مندی نسل های تازه به کتاب شود.

مویدی در این باره به کاستی های موجود در کشور اشاره کرد و گفت: کمیک استریپ نیازمند همکاری هنرمندان در رشته های مختلف است. ما در کشور این فرآیند را تجربه نکرده ایم و به همین دلیل برای ساخت کمیک استریپ نیازمند آموزش هستیم. به همین خاطر، انتشار کتاب های کمیک در حوزه هنری را از مقوله آموزش و پژوهش جدا ندانسته ایم.

دبیر شورای طرح برنامه مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری، با بیان این که در نهایت 1500 صفحه کمیک منتشر خواهد شد درباره جزئیات این کمیک ها توضیح داد: چهار موضوع برای کتاب ها تعریف کرده ایم که هریک به صورت جداگانه بررسی خواهد شد.

او نخستین رده تعریف شده برای کمیک استریپ های حوزه را «دفاع مقدس» دانست و درباره آن تصریح کرد: مهیج ترین قسمت های زندگی پنج سردار شهید، هر یک در یک جلد 60 صفحه ای منتشر خواهد شد. این سرداران، شهید خرازی، شهید جهان آرا، شهید بابایی، شهید چمران و شهید باقری هستند.

این هنرمند دومین رده تعریف شده را «انقلاب سلامی» بیان کرد و گفت: این مجموعه دو جلدی در مجموع 120 صفحه است و از قیام امام خمینی تا پیروزی انقلاب اسلامی را شامل می شود.

«زندگی پهلوانان» موضوع دیگری است که مرکز انیمیشن حوزه هنری آن را به کمیک استریپ تبدیل خواهد کرد. امین مویدی در این باره گفت: 10 نفر از پهلوانان برجسته ایرانی، در 10 جلد 24 صفحه ای به مخاطبان معرفی می شوند و نقاط برجسته زندگی آن ها به صورت کمیک تصویر سازی می شود.

قصه افسانه ای «چهارصد» و «ششصد» نیز از برنامه های دیگر مجموعه کمیک استریپ های حوزه هنری است. مدیر این پروژه درباره این مجموعه توضیح داد: این قصه ها، افسانه یک پسر یازده ساله است که به مقاطع مختلف تاریخ باز می گردد و درگیر جریان های تاریخی ایرانی می شود. این مجموعه روی هم رفته، 800 صفحه است.

مویدی درباره زمان انتشار این مجموعه گفت: همه کتاب ها یک جا و توسط انتشارات سوره مهر ارائه خواهند شد. زمان تعیین شده برای انتشار نهایی، بهار سال آینده است. البته ممکن است به مناسبت دهه فجر، کتاب مربوط به انقلاب اسلامی را رونمایی کنیم. این تصمیم هنوز قطعی نیست.

این هنرمند در ادامه سخنش درباره کارگاه کمیک گفت: با وام گرفتن از استاندارد های بین المللی، تلاش می کنیم مدل بومی برای کمیک استریپ ارائه دهیم. به همین منظور در پروسه کاری ما، پژوهش پا به پای تولید انجام می شود. در حوزه دکوپاژ، رنگ گذاری و فیلمنامه نمونه کاملا ایرانی از کمیک ساخته ایم و ماهی 150 صفحه از کمیک استریپ ها آماده می شود. در زمینه فیلمنامه پنج هنرمند و در رشته تصویر سازی، 12 همکار داریم.



جامعه تصویر بی کیفیت را نمی پذیرد

مویدی درباره هزینه کتاب های کمدی تصریح کرد: جامعه هر تصویر بی کیفیتی را از ما نمی پذیرد. برای این که مخاطب با این قالب تازه ارتباط برقرار کد لازم است کالای خوبی به آن ها ارائه دهیم. در مقابل نیز برای این که مخاطب قدرت خرید کتاب ها را داشته باشد باید قیمت ها را پایین آورد. به عنوان مثال سوبسید در نظر بگیریم. هزینه تولید کمیک استریپ بسیار بالا است و برای تولید محتوا و ظاهر مناسب باید یک گروه حرفه ای را گرد هم آورد و متقبل هزینه آن نیز شد.

کمیک هزینه و زمان تولید انیمیشن را کم می کند

امین مویدی، درپایان درباره تاثیر ساخت کمیک استریپ در صنعت انیمیشن کشور گفت: نمی توانم ادعا کنم که کمیک استریپ باعث رشد انیمیشن می شود. باید صبر کنیم ببینیم چه نتیجه ای می توان گرفت اما اطمینان دارم تولید کمیک استریپ، هزینه و زمان تولید انیمیشن را در کشور پایین می آورد زیرا این هنر، بخشی از مسیر تولید انیمیشن را طی کرده و آن را در اختیار انیماتور ها قرار می دهد.


مسعود صفوی: در حوزه انیمیشن به دنبال تشکیلات سندیکایی هستیم

در ادامه، مسعود صفوی، مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری، درباره چاپ مجموعه کمیک استریپ در این مرکز گفت: این مجموعه مفصل در حال آماده سازی است و جلد های نخست آن تا یک ماه دیگر به انتشارات سوره مهر فرستاده می شود. بنابراین انتظار داریم در نیمه دوم سال، کتاب ها روی گیشه قرار گیرد.

صفوی، درباره هنرمندان طراح این مجموعه گفت: اولویت ما استفاده از حرفه ای های کمیک نیست بلکه در مرکز تاکید اصلی تربیت نیروی مستعد است. در کارگاه های آموزشی، از حرفه ای های کمیک مانند بزرگمهر حسین پور و علی کیانی برای آموزش جوان ا استفاده کردیم. انتظار داریم این هنرمندان در یک پروسه چهار یا پنج ساله تبدیل به انیمیشن سازهای برجسته ای شوند. بیش از هرچیز هدف ما از پرداختن به کمیک در مرکز انیمیشن، آموزش تداوم تصویر به هنرجویان است. چون ضعف انیمیشن را دراین قسمت شناسایی کردیم.

این مدیر در ادامه، درباره رویکرد تازه مرکز در پرداختن به کمیک استریپ گفت: بررسی کردیم و دیدیم کمیک استریپ، زیربنای انیمیشن، متاسفانه در کشور ما شناخته شده نیست و این در نهایت به خلاقیت هنری در انیمیشن ضربه زده است. بنابراین تصمیم گرفتیم به زیربنا بپردازیم تا در آینده انیماتورهای خوبی داشته باشیم. ما خودمان را موظف کردیم که هرسال تعداد زیادی کتاب تالیفی و ترجمه در زمینه کمیک و انیمیشن داشته باشیم تا نیروی انسانی حرفه ای برای این هنر تربیت کنیم. حتی کمیک استریپ های هنرمندانی که در سال های اخیر در مطبوعات کار کرده اند را نیز منتشر کردیم.

می خواهیم کمیک استریپ را بومی کنیم

صفوی، استفاده از نمونه های غربی در مجموعه تازه را محدود به استفاده از تجربه ها دانست و گفت: مردم ما به دلایل مختلف از کمیک استریپ استقبال نکرده اند و شاید به جز تن تن نمونه دیگری در ذهن آن ها باقی نمانده باشد. می خواهیم این رویکرد تغییر کند. آثار غربی را ترجمه می کنیم و از دستاوردهای آن ها بهره می بریم ولی در پی ساخت کمیک های بومی هستیم.

او ادامه داد: دنبال تشکیلات کاملا حرفه ای در این زمینه هستیم. به این معنا که در حوزه کمیک می خواهیم از کارهای فردی فاصله گرفته و کار سندیکایی را رواج دهیم. یعنی طراح کارکتر در کنار طراح داستان و دیگر عوامل کار کند تا در نهایت یک کار منسجم تولید شود.

مسعود صفوی با بیان این که کمیک ایرانی برای ما به این معنا نیست که تنها از چند المان ایرانی استفاده کنیم توضیح داد: مثلا نمی خواهیم کارمان را محدود به استفاده از معماری، زبان و یا چهره های ایرانی کنیم و مفاهیم خود را در قالب های خارجی بریزیم. بلکه می خواهیم انیماتور ایرانی بتواند اندیشه مستقل پیدا کند و در درونش چیز تازه ای خلق کند و سپس ایده های خود را در یک قالب مستقل کمیک ارائه دهد که ایرانی است.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.